Als je een nieuwe bedrijfswagen moet kiezen, is de kans groot dat je werkgever je een volledig elektrisch of eventueel een (plug-in)hybride model oplegt. Waarom? Omdat de Belgische wetgeving de afgelopen drie jaar alle andere motorisaties veel minder aantrekkelijk heeft gemaakt.

Advertentie
Advertentie

Wanneer een bedrijf een wagen ter beschikking stelt aan een werknemer, geniet het van fiscale aftrekbaarheid op de kosten van de auto en het gebruik ervan. Vroeger werd het percentage aftrekbaarheid voor elke motorisatie berekend volgens een complexe formule, die onder andere rekening hield met de CO2-uitstoot. Op aanbeveling van minister van Financiën Vincent Van Peteghem heeft de vorige federale regering echter een wet ingevoerd die de vergroening van het bedrijfswagenpark op korte termijn moet bevorderen.

Ook fiscaal voordelig voor jou

Sinds de invoering in 2021 heeft deze wet geleidelijk het aftrekpercentage voor verbrandingsmotoren verlaagd, vanaf 2023 inclusief de plug-in hybrides (PHEV) en zelfopladende hybrides (HEV). Vandaag kunnen alleen emissievrije voertuigen – volledig elektrische modellen of voertuigen met een brandstofcel op waterstof – nog voor 100% fiscaal worden afgetrokken door bedrijven, en dit tot 2026. Voor hybride wagens daalt de aftrekbaarheid vanaf 2025 met 25% per jaar en wordt die in 2028 helemaal nul. Let op: de wet is enkel van toepassing op nieuwe wagens die door bedrijven zijn ingeschreven vanaf juli 2023. Voertuigen die op die datum al in gebruik waren, behouden het oude fiscale regime.

Hoewel deze kleine keuze van motorisaties beperkend kan lijken voor jou als werknemer, biedt het ook fiscale voordelen. Zo zal het Voordeel Alle Aard (VAA), dat je betaalt om je bedrijfswagen privé te gebruiken, lager zijn omdat het berekend wordt op basis van de CO2-uitstoot van je wagen.

Bepaal je profiel

Volgens het wagenbeleid van je bedrijf zal je keuze dus waarschijnlijk beperkt blijven tot plug-inhybride of volledig elektrisch, aangezien waterstofauto's momenteel bijna niet beschikbaar zijn. Hoe weet je welke je moet kiezen? Door eerst je behoeften, rijprofiel en oplaadmogelijkheden te bepalen.

Een volledig elektrische wagen is ideaal voor wie een laadpaal thuis kan installeren of regelmatig kan opladen op kantoor. Als je veel thuis werkt en geen laadpaal hebt, kan volledig elektrisch rijden echter lastig zijn.

Elektrisch…

Advertentie
Advertentie

Elektrische auto's die momenteel op de markt zijn, hebben gemiddeld een theoretische actieradius van ongeveer 400 km. Als je voor je job dagelijks meer dan 300 km moet rijden, is volledig elektrisch rijden waarschijnlijk nog niet geschikt voor jou, omdat je vaak zou moeten stoppen bij snellaadstations om op te laden.

…plug-inhybride…

Met een plug-in hybride hoef je je minder zorgen te maken over opladen of een laadpaal thuis. De batterij van een plug-in hybride kan worden opgeladen via een gewoon stopcontact. Bovendien kan je, dankzij de brandstoftank, zonder zorgen blijven rijden, zelfs als er geen mogelijkheid is om op te laden onderweg. Let wel op: als je je plug-in hybride niet regelmatig oplaadt, zal het brandstofverbruik wel aanzienlijk toenemen.

…of ‘gewoon’ hybride?

Als je helemaal geen oplaadmogelijkheden hebt, is een ‘full hybrid’ of zelfladende hybride op dit moment de beste keuze. Hiermee kun je genieten van een lager brandstofverbruik dankzij de energie die teruggewonnen wordt tijdens het remmen en vertragen, zonder ooit je voertuig te moeten opladen. De enige beperking is de lagere aftrekbaarheid en het feit dat je geen lange stukken volledig elektrisch kan rijden.