Sébastien Vanhouche

14 AUG 2024

Test: Skoda Scala, groot en compact tegelijk

Skoda heeft de eerste generatie van zijn compacte Scala in het nieuw gestoken. Doet de facelift genoeg om de aanknoping te vinden met de concurrentie?

"De Skoda Scala overtuigt met zijn zuinigheid en zijn 'Simply Clever'-snufjes, maar vooral met zijn binnenruimte en zijn enorme koffer voor het formaat!"

De Scala werd in 2019 gelanceerd en verving toen de Rapid Spaceback in het Skoda-gamma. En ondanks dat hij op een kleine break lijkt, maakt de Tsjechische hatchback wel degelijk deel uit van het C-segment, samen met de Volkswagen Golf, Audi A3 of de Toyota Corolla. Met een lengte van 4,365 m, een breedte van 1,793 m en een hoogte van 1,471 m is de Skoda Scala 2024 zelfs kleiner dan zijn Japanse rivaal! Het is dus een echte compacte middenklasser, die nog steeds in Tsjechië wordt geproduceerd en die onlangs enkele verbeteringen kreeg om competitief te blijven.

Advertentie
Advertentie

Design

Dynamischer uiterlijk

De eerste generatie Skoda Scala werd tegelijk met de SUV Kamiq gefacelift in 2024. En hoewel de veranderingen eerder subtiel zijn, zijn het er wel heel veel. Naast nieuwe kleuren en velgen krijgt de compacte Tsjech een hertekende voor- en achterbumper, maar ook een aangepaste grille en nieuwe lichtblokken, met optioneel zelfs LED-matrixlampen! Die nieuwe lichtblokken krijgen ook een aangepaste lichtsignatuur. Daarmee oogt de Scala dynamischer dan ooit. En wil je nog wat meer dynamiek, dan zit de Skoda Scala Monte Carlo met zijn sportievere uiterlijk nog steeds in het gamma van het model in 2024.

Ook het interieur van de Skoda Scala is geëvolueerd in 2024, maar in mindere mate. Het design van zijn dashboard is bijvoorbeeld onveranderd gebleven. Het interieur geniet wel van nieuwe materialen, die een minder grote impact hebben op het milieu. En ondanks de nog steeds aanwezige harde plastics, voelt het geheel stevig aan. Tenslotte omvatten de evoluties aan boord van de Skoda Scala 2024 ook nog een grotere standaarduitrusting, vooral wat de displays betreft.

Beleving

Schermen, binnenruimte en koffer

De Skoda Scala geniet nu standaard van een digitaal instrumentenpaneel van 8 inch, geflankeerd door een centraal aanraakscherm van 8,25 inch. Dat laatste kan optioneel nog groeien tot 9,2 inch, terwijl de doorsnede van zijn Virtual Cockpit tot 10,25 inch bedraagt als je dieper in de buidel tast. Hetzelfde geldt voor de gekoelde inductielader of nog draadloze Android Auto en Apple CarPlay, die helaas ook op de lange optielijst staan van de Scala. De sneltoetsen aan weerszijden van het centrale scherm en de aparte, fysieke bedieningen van de klimaatcontrole vonden we wel erg handig. En die zijn gelukkig wel standaard!

De Skoda Scala rust op een wielbasis van 2,649 m, waarmee voldoende ruimte wordt gecreëerd op de achterbank om middelgrote volwassenen comfortabel te laten plaatsnemen. Ook zijn koffer is een van de sterktes van het model. Die biedt de grootste laadruimte in zijn klasse, met een volume van 467 tot 1.410 liter met de achterbank neergeklapt.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Enkel op benzine

Sinds zijn facelift heeft de Scala afscheid genomen van diesel en is het model enkel nog maar leverbaar met drie benzinemotoren. Als instapmotor levert de 1.0 TSI-driecilinder turbo 70 kW (95 pk) en 175 Nm, waarmee de Tsjech in 10,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 192 km/u. Diezelfde motor kan je ook met 85 kW (115 pk) en 200 Nm krijgen, waarmee de sprinttijd afneemt tot 9,5 seconden en de topsnelheid toeneemt tot 202 km/u. Als topmotor onder de motorkap van de Skoda Scala is er de 1.5 TSI, een viercilinder van 110 kW (150 pk) en 250 Nm. Met deze motor bereikt de compacte middenklasser al in 8,2 seconden de 100 km/u, en kan hij blijven doorgaan tot 221 km/u. En hoewel de basismotor van de Scala enkel beschikbaar is met een manuele vijfbak, kunnen de twee krachtigere opties genieten van een zesversnellingsbak of een DSG-automaat met 7 versnellingen.

Aangenaam rijgedrag, nog aangenamer in gebruik

Met een vermogen van 95 tot 150 pk en een sprinttijd van 0-100 km/u in 10,8 tot 8,2 seconden is de Skoda Scala nooit een strepentrekker, zelfs met zijn krachtigste motorisatie. Maar het model heeft wel een zuiver, stabiel en gebalanceerd weggedrag dat nooit teleurstelt van achter het stuur, zonder ook echt indruk te maken. Het model staat trouwens niet op het platform van de Golf, Leon of Skoda Octavia, maar wel op dat van de Polo, Fabia en Ibiza. Laten we het erop houden dat hij in de middenmoot zit van zijn segment. Niet geweldig, maar zeker ook niet slecht.

Waar de Skoda Scala schittert, is dus niet met zijn rijgedrag, maar wel met zijn praktische eigenschappen en zijn zuinige motoren. Het maakt niet uit welke TSI je kiest, ze kunnen allemaal een gemiddeld verbruik halen van minder dan 6 l/100 km als je een beetje oplet en een niet al te zware rechtervoet hebt. En dan zijn er nog alle Simply Clever-snufjes van Skoda die het dagelijkse leven met de Scala aangenamer maken! Denk daarbij aan de deurbescherming, de ingebouwde trechter in zijn ruitensproeimiddelreservoir of nog de ijskrabber in de tankklep. Alleen jammer dat sommige van die snufjes ook weer een optie zijn...

Prijs

De prijzen van de Skoda Scala beginnen in België vanaf 26.155 euro als Essence met de kleine motor van 95 pk. Om van 115 pk te kunnen genieten, moet je minstens 32.585 euro uitgeven, terwijl de viercilinder van 150 pk minstens 34.195 euro kost. De automaat vraagt een meerprijs van 2.180 of 2.295 euro, afhankelijk van de uitvoering. De Skoda Scala Monte Carlo heeft tenslotte een vanafprijs van 39.980 euro met de motor van 115 pk en een DSG-automaat. En daarmee ben je nog niet klaar, want ongeacht het uitrustingsniveau is er steeds nog een reeks opties en accessoires die de totaalprijs nog verder kunnen opdrijven.

Verdict

Hoewel hij best aangenaam rijdt, overtuigt de Skoda Scala vooral met zijn praktische en zuinige eigenschappen. Naast zijn talrijke en handige Simply Clever-snufjes, biedt hij ook de beste verhouding tussen formaat en binnenruimte, en de grootste koffer in zijn klasse! Zijn recente facelift heeft hem bovendien een meer dynamische uitstraling en meer standaarduitrusting geschonken. Alleen jammer dat de erg lange optielijst de prijs nog flink kan doen toenemen...

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie