De Scala werd in 2019 gelanceerd en verving toen de Rapid Spaceback in het Skoda-gamma. En ondanks dat hij op een kleine break lijkt, maakt de Tsjechische hatchback wel degelijk deel uit van het C-segment, samen met de Volkswagen Golf, Audi A3 of de Toyota Corolla. Met een lengte van 4,365 m, een breedte van 1,793 m en een hoogte van 1,471 m is de Skoda Scala 2024 zelfs kleiner dan zijn Japanse rivaal! Het is dus een echte compacte middenklasser, die nog steeds in Tsjechië wordt geproduceerd en die onlangs enkele verbeteringen kreeg om competitief te blijven.
Design Škoda undefined
Dynamischer uiterlijk
De eerste generatie Skoda Scala werd tegelijk met de SUV Kamiq gefacelift in 2024. En hoewel de veranderingen eerder subtiel zijn, zijn het er wel heel veel. Naast nieuwe kleuren en velgen krijgt de compacte Tsjech een hertekende voor- en achterbumper, maar ook een aangepaste grille en nieuwe lichtblokken, met optioneel zelfs LED-matrixlampen! Die nieuwe lichtblokken krijgen ook een aangepaste lichtsignatuur. Daarmee oogt de Scala dynamischer dan ooit. En wil je nog wat meer dynamiek, dan zit de Skoda Scala Monte Carlo met zijn sportievere uiterlijk nog steeds in het gamma van het model in 2024.
Ook het interieur van de Skoda Scala is geëvolueerd in 2024, maar in mindere mate. Het design van zijn dashboard is bijvoorbeeld onveranderd gebleven. Het interieur geniet wel van nieuwe materialen, die een minder grote impact hebben op het milieu. En ondanks de nog steeds aanwezige harde plastics, voelt het geheel stevig aan. Tenslotte omvatten de evoluties aan boord van de Skoda Scala 2024 ook nog een grotere standaarduitrusting, vooral wat de displays betreft.
Beleving Škoda undefined
Schermen, binnenruimte en koffer
De Skoda Scala geniet nu standaard van een digitaal instrumentenpaneel van 8 inch, geflankeerd door een centraal aanraakscherm van 8,25 inch. Dat laatste kan optioneel nog groeien tot 9,2 inch, terwijl de doorsnede van zijn Virtual Cockpit tot 10,25 inch bedraagt als je dieper in de buidel tast. Hetzelfde geldt voor de gekoelde inductielader of nog draadloze Android Auto en Apple CarPlay, die helaas ook op de lange optielijst staan van de Scala. De sneltoetsen aan weerszijden van het centrale scherm en de aparte, fysieke bedieningen van de klimaatcontrole vonden we wel erg handig. En die zijn gelukkig wel standaard!
De Skoda Scala rust op een wielbasis van 2,649 m, waarmee voldoende ruimte wordt gecreëerd op de achterbank om middelgrote volwassenen comfortabel te laten plaatsnemen. Ook zijn koffer is een van de sterktes van het model. Die biedt de grootste laadruimte in zijn klasse, met een volume van 467 tot 1.410 liter met de achterbank neergeklapt.