De Smart #3 is het tweede model van het oorspronkelijk Duitse merk sinds zijn gedeeltelijke overname door de Chinese reus Geely. Hij werd vorig jaar voorgesteld op het autosalon van Shanghai en is sinds begin dit jaar officieel gelanceerd in Europa. En hoewel hij een groot deel van zijn design, zijn technische basis en zijn Chinese productie deelt met zijn kleine broer, de SUV #1, is het niet zomaar een coupéversie van die laatste.
Design Smart undefined
Meer dan zomaar een coupéversie
Met een lengte van 4,4 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,56 m is de SUV-coupé #3 van Smart toch 10 cm langer, 2 cm breder en 8 cm lager dan de #1. En hoewel beide modellen quasi identieke neuzen hebben, zijn het profiel en de achterzijde van de #3 natuurlijk een pak dynamischer en uitgestrekter dan die van zijn kleine breor. De Smart #3 is ook beschikbaar als Brabus, die er een pak sportiever uitziet met zijn rode accenten, zijn luchthappers op de motorkap, een spoilerlipje vooraan en een grotere spoiler achteraan. Toch is er nog ruimte voor een beetje fun, met kleine #3’tjes hier en daar verstopt op het koetswerk. Met al deze details en de feloranje lakkleur van ons testmodel, gaat de Smart #3 Brabus niet onopgemerkt in het verkeer.
Beleving Smart undefined
Nog even leuk?
Ook aan boord van de Smart #3 zijn er enkele verschillen te merken ten opzichte van de #1. De ronde luchtroosters op de middenconsole, bijvoorbeeld, of de zetels met geïntegreerde hoofdsteunen. De bijzonderheden zijn echter subtieler dan aan de buitenkant. Dat betekent ook dat er, naast de vrolijke sfeer die heerst aan boord, nog steeds heel wat harde plastics te vinden zijn rond de middenconsole, net als in de #1.
Hetzelfde geldt wanneer je naar de schermen kijkt. Op het grote centrale aanraakscherm van 12,8 inch draait hetzelfde vrolijke infotainmentsysteem, met echter iets te kleine toetsen. *** Jammer genoeg verdwijnen de bediening van de klimaatcontrole en enkele shortcuts ook nog steeds wanneer je Apple CarPlay of Android Auto inschakelt. Dat kan ook draadloos, maar soms heeft het systeem de neiging om vast te lopen – natuurlijk net op het slechtst mogelijke moment. Over het digitale instrumentenpaneel van 9,2 inch en het optionele head-up display van 10 inch hebben we echter niets op te merken.
Nog praktischer
Met zijn wielbasis van 2,79 m, wat 3,5 cm langer is dan bij de #1, biedt de Smart #3 nog meer beenruimte dan zijn kleine broertje. En ondanks zijn aflopende daklijn zit je ook niet met je hoofd tegen het plafond. Het slechte nieuws is dat de SUV-coupé zijn verschuifbare achterbank verliest. De koffer is wel groter, met 370 tot 1.160 liter wanneer je de achterzetels neerklapt. En vergeet niet dat de Smart #3 ook een kleine opbergruimte onder de motorkap heeft, die net groot genoeg is om er je laadkabels in op te bergen.