In de lente van dit jaar stelde Smart nog de Concept #5 voor, een blokvormige middelgrote elektrische SUV met een bijzonder avontuurlijk uiterlijk. Lang heeft het in ieder geval niet geduurd voor die conceptcar werkelijkheid werd, want op 28 augustus stelt Smart namelijk de productieversie voor van de #5! Een SUV die misschien niet veel meer te maken heeft met het originele ethos van het merk, maar die wel interessant lijkt te worden voor avonturiers en liefhebbers van de nieuwste technologie...

Advertentie
Advertentie

Ondanks wat je zou vermoeden, en ondanks de link die nog steeds bestaat met Mercedes, is de Smart #5 niet zomaar een slap aftreksel van de Mercedes EQB. Dit is een volledig eigen model, 4,71 m lang, op een wielbasis van 2,9 meter. Veruit het grootste model tot nu toe van Smart, dus, en naar eigen zeggen de eerste premium middelgrote SUV van het merk. Ook onder de laag camouflage is het duidelijk dat de Smart #5 de looks van de conceptversie grotendeels heeft behouden, maar dan met normale deuren, wielen en zaken als richtingaanwijzers en een binnenspiegel.

800 V, 100 kWh, supersnel opladen

Onderhuis belooft de Smart #5 ook grenzen te verleggen voor het merk. Waar de Smart #1 en #3 eerder gemiddeld scoren qua autonomie met hun SEA-architectuur, die wordt gedeeld met de Volvo EX30, belooft deze nieuweling nog veel verder te gaan. Onderhuids zou er namelijk een 800 V-architectuur moeten schuilen, met een batterijcapaciteit van 100 kWh.

Dat belooft niet enkel een groot rijbereik van 550 km of meer, maar ook supersnel opladen – Smart beloofde bij de conceptversie nog een laadtijd van 10 tot 80% in amper 15 minuten. En als Geely-concerngenoot Lotus het kan met de Emeya, dan lijkt ons de kans reëel dat Smart het ook kan.

Avontuurlijke accessoires

Verder zet Smart hevig in op het avontuurlijke aspect van de #5. Zo komt er een reeks accessoires onder de naam ‘Adventurer’s Collection’, met onder meer een dakrek, een laddertje om aan het dakrek te kunnen, treeplanken en een extra koffertje dat je zijdelings achteraan kan monteren, net als bij echte terreinwagens als de Land Rover Defender of de Ineos Grenadier. En ook het debuut van de Smart #5 belooft avontuurlijk te worden, want het nieuwe model wordt op 28 augustus voorgesteld in Australië. Afspraak op Vroom.be om alles te weten te komen over de grootste Smart  tot nu toe!