Het enige Britse aan MG is zijn verleden. Het oude ‘Morris Garages’ vaart sinds 2007 namelijk onder de Chinese vlag, toen de merknaam werd overgekocht door de Chinese publieke autogroep SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Het merk bouwt ook geen sportwagens meer met een benzinemotor, maar concentreert zich vooral op geëlektrificeerde SUV’s, hoewel er nog andere koetswerkvarianten in het gamma te vinden zijn (zoals de MG4 hatchback en de MG5 break). En het gamma wordt nog uitgebreid: “tegen 2025 zal MG 10 modellen tellen, om perfect te kunnen voldoen aan de vraag van diverse klantengroepen, van stads- tot sportwagens”, aldus de constructeur, die binnenkort ook een elektrische roadster op de markt brengt: de Cyberster.
Kortom, deze Chinese nationalisatie heeft ervoor gezorgd dat het merk weer mee is met zijn tijd en heeft het wat momentum gegeven. De ZS is dan weer een compacte elektrische SUV, die bij ons werd gelanceerd in 2020 en een facelift kreeg in 2022. Het model is nu ook te krijgen met een benzinemotor, om de concurrentie aan te gaan met de Dacia Duster in het segment van de goedkope SUV’s.
Neutraal uiterlijk
Deze SUV van MG doet geen hoofden draaien. Niet dat hij lelijk is, maar hij gaat op in het landschap en rijdt onopgemerkt rond met zijn heel neutrale stijl. Sinds de facelift van 2022 heeft de elektrische ZS een nieuwe snoet gekregen: zijn grille is voortaan afgesloten. Daarmee kan je hem ook onderscheiden van zijn broer op benzine, die wel nog een open grille behoudt, aangezien zijn verbrandingsmotor nood heeft aan frisse lucht om niet te oververhitten.
Infotainmentsysteem hinkt achter
Aan boord zijn er geen uiterlijke verschillen tussen de elektrische en de benzineversie van de MG ZS. Ook het infotainmentsysteem is identiek, en dat is jammer, want schitteren doet het systeem niet. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, met een voldoende groot centraal aanraakscherm van 10,1 inch met een mooie resolutie. Maar de interface reageert traag op je vingers en het systeem is niet vrij van bugs: de verbinding met Apple CarPlay is niet erg stabiel. Met Android Auto hadden we daarentegen een vloeiende verbinding. In beide gevallen moet je echter een kabel aansluiten.
Comfort en ruimte
Achter het stuur zal het sommige bestuurders storen dat het stuur enkel in de hoogte instelbaar is en dus niet in de diepte. Maar we troosten ons met zachte zetels en een zeer mooie binnenruimte voor het segment. Dat geldt ook voor de achterbank, waar de vulling van de zetels mals is en er zelfs een royale beenruimte beschikbaar is. Ook de afwerking krijgt een pluim, met een vrij goede kwaliteit. De koffer is ook ruim (van 448 liter met de achterbank rechtop tot 1.166 met de rugleuning neergeklapt), zeker gezien het compacte formaat van de ZS.
Royale en interessante (standaard)uitrusting
De basisuitrusting van de MG ZS EV is al zeer uitgebreid, met onder meer een automatische airco, een achteruitrijcamera, navigatie, verwarmde voorzetels, 17-inch lichtmetalen velgen, adaptive cruise control en een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen.
De auto kan ook dienst doen als stroombron voor externe elektrische toestellen (elektrische step, fiets of een ander klein voertuig op batterijen, maar ook voor een barbecue of een geluidsinstallatie als je op pad bent). Een panoramadak is ook beschikbaar.
Mooi rijbereik
De facelift van 2022 heeft ook grote technische wijzigingen met zich meegebracht, waaronder twee nieuwe batterijen: weg met de oude batterij van 44,5 kWh, de MG ZS EV wordt voortaan aangeboden als Standard Range (177 pk, batterij van 51 kWh en officieel rijbereik van 320 km) of als Long Range (156 pk, 72 kWh, officieel rijbereik van 440 km). De grote batterij krijgt een interne driefasige lader van 11 kW (volledig opgeladen in ongeveer 7 uur), tegenover een monofasige lader van 6,6 kW voor de Standard Range (volledig opgeladen in ongeveer 8 uur). Met een snellader op gelijkstroom (max. 92 kW) kan je rekenen op een laadtijd van ongeveer 45 minuten tot 80%.
Voor deze test hadden we het model met de grote batterij ter beschikking, waarmee we een kleine 400 km haalden in de praktijk. Een uitstekend resultaat dankzij zijn verbruik van 17,1 kWh/100 km, wat niet slecht is voor een compacte SUV.
Geen pit, maar geen gevaar
Onderweg zijn de prestaties niet minder dan correct (156 pk met de grote batterij of 177 pk met de kleine). De besturing mist echter feedback en de wegligging is totaal niet sportief, maar gelukkig ook niet gevaarlijk dankzij de goede Duitse banden (Continental). Het model heeft ook de maximale 5 sterren behaald tijdens de Euro NCAP-crashtests. Deze Chinese SUV houdt je dus zeker veilig.
Prijs MG ZS EV
Zoals wel vaker bij een Chinese wagen, is de prijs een van de sterke punten van deze MG ZS. De versie met de kleine batterij heeft een vanafprijs van 35.885 euro (Standard Range Comfort). Voor de grote batterij beginnen de prijzen bij 40.185 euro. En dat met een al vrij uitgebreide standaarduitrusting. Gezien de binnenruimte en het rijbereik van het model, is dat zeker geen slechte deal!
En als je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid, mag je gerust zijn: het model wordt gedekt door een garantie van 7 jaar/150.000 km. Nog een geruststelling: MG wordt bij ons verdeeld door Astara, dat ook onder meer Hyundai verdeelt. Het is dus een solide en ervaren organisatie, wat geruststellender is dan een kleine, nieuwe invoerder. Maar de restwaarde van MG zal lager uitvallen dan de andere Aziatische merken uit Japan of Zuid-Korea.
Ons verdict
Laten we er geen doekjes om winden: de MG ZS EV is een geweldige deal in het segment van de compacte elektrische SUV’s. Behalve op vlak van infotainment heeft het Chinese model niets te benijden van zijn Westerse, Japanse of Koreaanse concurrenten. Hij biedt dezelfde prestaties voor een lagere prijs, want je hebt deze compacte gezins-SUV al voor dezelfde prijs van een Europese elektrische stadswagen. Een echt koopje, dus. En deze rechtlijnige aanpak heeft zijn publiek gevonden, want de verkoop van MG blijft maar stijgen op onze markt...