Het meest compacte model in het Belgische Subaru-gamma krijgt later dit jaar een opvolger. De XV gaat op pensioen en wordt vervangen door deze Crosstrek, die ondanks zijn nieuwe naam in feite vooral een doorontwikkeling is van zijn voorganger. Subaru heeft simpelweg besloten om de Amerikaanse naam van het model door te trekken naar Europa. De Crosstrek heeft een relatief belangrijke taak te vervullen, want de XV was verantwoordelijk voor 40% van de verkopen van het merk binnen Europa. Al blijven die cijfers eerder anekdotisch, aangezien Subaru zich vooral richt op de Noord-Amerikaanse en Aziatische markten. Zou deze Crosstrek daar verandering in kunnen brengen?

Scherpe snoet

Qua design toont de Crosstrek zich wat moderner dan zijn voorganger, al zijn de linken tussen beide modellen nog duidelijk zichtbaar. Dat geldt ook voor de afmetingen, die quasi identiek zijn, op enkele millimeters na. De neus is wel beduidend scherper geworden, met spitsvormige koplampen die visueel doorlopen in de grille. De kunststof beschermpanelen op het koetswerk zijn wat verder doorgetrokken om zijn avontuurlijke karakter te benadrukken. Subaru noemt het ‘Dynamic X Solid’, wij houden het op ‘geslaagd’. Opvallend is de 220 mm hoge bodemspeling, die al meteen een hint geeft naar de terreincapaciteiten van het model.



Meer comfort en technologie

Aan boord is het dashboard grondig vernieuwd, met een nieuwe lay-out voor de nog steeds analoge tellers en een groot verticaal aanraakscherm in het midden. De software oogt niet erg modern, maar het systeem is functioneel en is voortaan ook draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Er zijn ook nog aparte knoppen voor de zetel- en stuurverwarming en om de temperatuur aan boord te regelen, wat altijd een pluspunt is voor de ergonomie. 

De algemene kwaliteitsindruk aan boord is redelijk, met toch wat harde plastics, die echter solide aanvoelen. Je hebt de indruk dat het allemaal wel lang zal meegaan. Nog een grote verbetering aan boord van de Crosstrek zijn de zetels, die ontworpen zijn om hoofdbewegingen te minimaliseren en die vooral een pak comfortabeler zitten dan die van de oude XV. Subaru zegt ook aan de geluidsisolatie te hebben gewerkt, wat samengeteld zou moeten bijdragen aan een minder vermoeiende reiservaring.



Ruim genoeg

De ruimte aan boord zou ook ietwat verbeterd moeten zijn ten opzichte van zijn voorganger. Je hebt inderdaad voldoende beenruimte achterin voor volwassenen, en ook de hoofdruimte volstaat net voor grotere mensen. De koffer is een fractie kleiner geworden, maar is nog steeds praktisch met een volume van maximaal 1.314 liter met de achterbank plat (het gewone volume wilt Subaru nog niet verklappen).

Minder krachtig

Onder de motorkap vind je in de Crosstrek quasi dezelfde aandrijflijn als in de XV: een atmosferische 2-liter e-Boxer-benzinemotor met mild hybride assistentie, gekoppeld aan een CVT-automaat en permanente vierwielaandrijving. De motor is lichtjes aangepast en levert voortaan nog maar 136 pk in plaats van 150 pk, volgens Subaru een noodzakelijk kwaad om de CO2-uitstoot te verlagen, al blijft die met 174 g/km gecombineerd nog steeds vrij hoog voor zijn klasse. Ook de prestaties zijn niet flitsend: 0 tot 100 km/u in 10,8 seconden, met een topsnelheid van 198 km/u.

Complete veiligheidsuitrusting

Wat gelukkig wél verbeterd is, is de veiligheidsuitrusting. Subaru levert de Crosstrek standaard met het complete EyeSight-pakket, dat ten opzichte van de XV grondig verbeterd is met in totaal 14 functies, waarvan 7 nieuwe. Zo heb je altijd adaptive cruise control met een actieve rijstrookassistent, diverse noodremhulpfuncties en voortaan ook een verkeersbordherkenning die kan samenwerken met de snelheidsbegrenzer. We konden het verbeterde systeem zelf uittesten met een gesimuleerde voetganger en een stilstaand voertuig, en we kunnen bevestigen dat zowel de Crosstrek als de kunstmatige verkeersgebruikers ongeschonden uit de test kwamen.

Stabiel 

De rest van de test bestond uit een aantal on- en offroadproeven op een afgesloten piste, waarbij we de Crosstrek ook rechtstreeks konden vergelijken met de XV. Voor uitspraken over het verbruik en het rijgedrag op de snelweg is het dus nog wat te vroeg, maar de dynamische capaciteiten van het model konden we wel uitvoerig testen. Daarbij viel vooral op dat de Crosstrek stijver en stabieler is geworden dan zijn voorganger, met eveneens een hoger comfortniveau dankzij de verbeterde zetels, ophanging en geluidsisolatie aan boord. 

Zwakke motor

Qua rijdynamiek gedraagt de compacte crossover zich perfect zoals je zou verwachten, zonder onaangename verrassingen, maar ook zonder een echte honger naar bochten. De 2.0 e-Boxer mist echter pit, met een CVT die wat tijd nodig heeft om op toeren te komen en daarbij ook flink wat rumoer laat horen, zonder dat je echt het gevoel hebt dat er vaart wordt gemaakt. Subaru heeft duidelijk gemaakt dat het nog zo lang mogelijk zijn boxermotoren wil bouwen tot als het echt niet meer mag, wat we zouden snappen als het om de hitsige turbomotoren uit de WRX STI’s van weleer ging. In dit geval kunnen we echter niet wachten tot als er een elektromotor in de plaats komt.

Echte terreincapaciteiten

Waar de Crosstrek echter in uitblinkt ten opzichte van andere compacte crossovers, is het feit dat je er ook echt mee kan terreinrijden dankzij zijn hoge bodemvrijheid en zijn permanente vierwielaandrijving. Je kan de afstelling van het systeem ook wat sturen via de zogenaamde X-Mode, waarbij er onder meer sneller wordt gespeeld met de koppelverdeling naar de achterwielen om de tractie te verbeteren. De steile beklimmingen, afdalingen en kuilen van het testparcours vormden dan ook geen enkel probleem. Dat zouden we een Honda HR-V of een Hyundai Kona weleens willen zien nadoen.

Prijs Subaru Crosstrek

Ook voor een Belgische prijs is het nog even wachten tot wanneer de Subaru Crosstrek officieel is gelanceerd in België. Zijn voorganger, de XV, is zelfs nog steeds te koop voor 25.795 euro. We vermoeden dat het nieuwe model eerder naar de 30.000 euro gaat, wat relatief scherp is gezien de standaard meegeleverde uitrusting, al spelen zijn relatief grote motor en hoge CO2-uitstoot hem parten wat de wegenbelasting betreft in ons land. 

Ons verdict

We blijven met tweestrijdige gevoelens achter na onze test van de Subaru Crosstrek. Enerzijds is het een perfect aangename auto om mee te leven in de praktijk, met voldoende ruimte, een comfortabel interieur, alle noodzakelijke technologie en het USP van zijn permanente vierwielaandrijving en terreincapaciteiten die je nergens anders vindt in het segment. Zijn motor is echter het grote nadeel, met niet enkel een gebrek aan pit tijdens het rijden, maar ook nog eens een hoog verbruik en een hoge CO2-uitstoot, waardoor de Crosstrek op papier niet interessant is. Subaru-liefhebbers zullen de verbeteringen appreciëren, de rest zal vermoedelijk nog steeds naar de meer populaire merken neigen...