Het is aan onze aandacht ontsnapt wegens vooral relevant voor de Amerikaanse markt, maar in november heeft Subaru de nieuwe generatie Forester voorgesteld op het autosalon van Los Angeles. Een generatie met een volledig nieuw koetswerk, een vernieuwd interieur dat het grote verticale aanraakscherm krijgt uit de Outback en de Crosstrek, en de belofte dat er in 2026 een hybride variant komt met behulp van Toyota. Het addertje onder het gras? Het duurt altijd even alvorens nieuwe modellen van het merk de oversteek maken naar Europa. Het zou dus zomaar nog tot 2025 of langer kunnen duren alvorens de nieuwe Forester bij ons wordt aangeboden. We moeten het dus nog even doen met deze generatie, die in 2018 voor het eerst werd voorgesteld en in 2022 nog een ingrijpende facelift kreeg.
De beste in het terrein
Binnen het Subaru-gamma zit de Forester zo’n beetje in de middenmoot. Met een lengte van 4,64 m, een breedte van 1,82 m en een hoogte van 1,72 m is hij groter dan de recent gelanceerde Crosstrek, maar kleiner dan de Outback die we onlangs hebben getest, en vooral goedkoper dan de elektrische Solterra. Het is wel het meest terreinvaardige model uit het gamma dankzij zijn bodemvrijheid van 220 mm, al deelt hij natuurlijk zijn typische symmetrische vierwielaandrijving en zijn X-Mode-terreinmodi met de andere modellen. Daarnaast kan de Forester aanhangwagens tot 1.870 kilo trekken.
Interieur van de vorige generatie
Hoewel de neus nog fris oogt dankzij de facelift uit 2022, merk je bij het instappen in de Forester direct dat je met een ouder model te maken hebt. Ten eerste aan zijn analoge tellers, al houdt het conservatieve Subaru daar ook bij zijn nieuwste modellen nog aan vast, maar vooral aan de middenconsole. Daar zit duidelijk nog een infotainmentsysteem van de vorige generatie, bijgestaan door een tweede schermpje bovenop het dashboard waar je extra rijgegevens op kan projecteren. Het aanraakscherm van 8 inch reageert vrij traag, de interface ziet er gedateerd uit en ook de connectiviteit is niet top, met enkel bekabelde Android Auto en Apple CarPlay.
Echte knoppen!
Gelukkig heeft deze no-nonsense aanpak ook zijn voordelen, want vrijwel alle functies laten zich nog door ouderwetse knoppen bedienen. Het ziet er allemaal niet zo hoogwaardig uit en voelt al helemaal niet zo aan, met veel harde plastics, maar qua ergonomie is dit nog steeds top. Een traag infotainmentsysteem stoort ook niet zo snel als je zaken als de klimaatcontrole, de zetelverwarming en zelfs de rijhulpsystemen met een druk of een draai aan de knop kan instellen, in plaats van door de menu’s van een aanraakscherm te moeten graven.
Veel zit- en laadruimte
Nog een pluim voor de binnenruimte, die voortreffelijk is. Ondanks zijn middelgrote formaat biedt de Forester een bovengemiddelde zitruimte op de achterbank, waar ook lange volwassenen probleemloos achter elkaar kunnen plaatsnemen met nog ruimte op overschot voor de knieën en het hoofd. In de koffer is er dan weer plek voor 509 tot 1.779 liter aan spullen, opnieuw een zeer mooie score voor het segment.
Koffiemolen
Onder de motorkap van de Subaru Forester zit een atmosferische 2 liter-boxermotor met 110 kW (150 pk) en 194 Nm koppel, een maximum dat pas bereikt wordt bij 4.000 toeren. Om die benzinemotor een beetje bij te staan onderin de toeren, is er nog een kleine hybride ondersteuning (e-Boxer) in de vorm van een 12,3 kW (16,7 pk) sterke elektromotor. Daarmee kan je ook daadwerkelijk enkele meters volledig elektrisch rijden, op voorwaarde dat je een vederlichte rechtervoet hebt.
Ondanks deze hybridisering heeft de Forester nog steeds een normverbruik van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 185 g/km volgens de WLTP-cyclus. En zelfs die eerder matige cijfers konden we niet evenaren, want we sloten onze rustige testweek af met een gemiddelde van 8,7 l/100 km. De benzinemotor moet dan ook hard aan het werk om de vaart erin te houden, ondanks het redelijke gewicht van 1.685 kilo. De 0-100 km/u duurt trouwens 11,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 188 km/u.
Stabiel en zelfs dynamisch
In de stad zorgt de elektromotor voor een extra duwtje in de rug, maar zeker op de snelweg mis je simpelweg vermogen en moet je leven met veel motorlawaai door het koffiemoleneffect van de (standaard meegeleverde) CVT-automaat. En ook windgeruis is goed hoorbaar aan boord. Qua rijgedrag hebben we echter niet veel te klagen: de Forester is stabiel en zelfs vrij kwiek in de bochten, wat hij te danken heeft aan zijn beperkte gewicht en zijn goede koetswerkstijfheid. Ook het stuur is vrij direct en precies, wat bijdraagt aan het ‘verbonden’ gevoel dat je krijgt als bestuurder.
Tijdens de winterprik hebben we ook wat kilometers in de sneeuw afgelegd, waarin ons testexemplaar zelfs op zomerbanden het hoofd boven water wist te houden. Voor extra tractie op een gladde ondergrond moet je simpelweg de X-Mode-schakelaar in de juiste modus zetten, en je bent vertrokken. Op winterbanden is deze Subaru ongetwijfeld helemaal onklopbaar als de winter toeslaat!
Prijs Subaru Forester
Zijn gebreken maakt de Subaru Forester deels goed met een scherpe prijsstelling. De SUV is in België verkrijgbaar vanaf 38.595 euro, een volledig uitgeruste Premium heb je vanaf 47.095 euro. Bovendien zijn er regelmatig kortingen te rapen, zeker tijdens de salonperiode, waardoor je voor 45.000 euro of minder een gloednieuwe, goed aangeklede en ruime SUV hebt. Dankzij zijn kleinere en mildhybride motor vallen de taksen ook mee vergeleken met de Outback. De uitgebreide veiligheidsuitrusting is trouwens standaard, en je krijgt bovendien 8 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Subaru zit dan ook steeds in de top 10 van betrouwbaarste automerken.
Ons verdict
Over de Outback waren we nog best positief, maar de Subaru Forester heeft ons minder weten te bekoren. Vooral zijn achterhaalde technologie en zijn futloze motor zijn doornen in het oog en doen ons kijken naar modernere alternatieven. Maar ben je op zoek naar een ruime, praktische, veilige en betrouwbare SUV zonder poespas, met als bonus een goede terreinvaardigheid, dan ben je bij Subaru wel aan het goede adres. Als er nog een verdeler in de buurt te vinden is, tenminste.