Zonder al te dramatisch te doen, moeten we toegeven dat het Belgische wagenpark er niet diverser op wordt. Onze markt heeft graag recente SUV’s, het liefst met een kleine turbomotor, een hybride of zelfs een elektrische aandrijving, en als het even kan ook in het zwart of grijs om de restwaarde te beschermen. Maar als je op reis gaat, kom je ineens modellen tegen die je nog nooit hebt gezien op onze Belgische of Europese wegen. Dit zijn 5 leuke auto’s uit het buitenland die we graag naar hier zouden halen!
Skoda Kylaq
Skoda heeft een nieuw model gelanceerd onder de Kamiq: de Kylaq. Het is een supercompacte SUV van net geen 4 meter lang, met een 1.0 TSI-benzinemotor van 115 pk onder de kap en moderne snufjes aan boord als een digitaal dashboard en elektrisch verstelbare en geventileerde zetels. En dat allemaal voor nog geen 9.000 euro! Het addertje? Dit is een model speciaal gemaakt voor de Indiase markt. De Euro NCAP zou er waarschijnlijk niet mee kunnen lachten, maar wij zouden een Skoda voor de prijs van een Dacia wel zien zitten!
Toyota Century
De Toyota Century is het summum van wat Toyota te bieden heeft qua bouwkwaliteit, luxe en verfijning. Een model dat traditioneel werd aangedreven door een V12, maar de nieuwste generatie uit 2018 rekent op een hybride V8, geleend van de oude Lexus LS 600h. Nieuw voor 2023 is dat de statige limousine nu wordt bijgestaan door de Century SUV, om toch een beetje mee te zijn met de trends van het moment. De SUV heeft trouwens ‘maar’ een hybride V6 van 412 pk, maar biedt dan ook de luxe van een Bentley Bentayga of Rolls-Royce voor ‘maar’ een kleine 160.000 euro. Alleen niet bij ons, want de Century limousine wordt enkel in Japan verkocht, terwijl de SUV er ook in China is en binnenkort zelfs naar de VS komt.
Cadillac CT5-V Blackwing
Over de VS gesproken: daar kan je nog een dikke V8 krijgen zonder je huis te moeten verkopen om de BIV te kunnen betalen! En de leukste auto met een V8 is misschien wel de Cadillac CT5-V Blackwing, een premium berline met een 6,2 liter-V8 met compressor onder de kap van 677 pk - zonder enige elektrificatie! Nog interessanter is dat hij ook met een manuele versnellingsbak wordt geleverd voor ouderwets rijplezier. Hij heeft zelfs nog echte knoppen voor de klimaatcontrole en rijmodi! Ja, dit is echt alles wat we zoeken in een auto… De prijzen in de VS beginnen omgerekend vanaf een kleine 90.000 euro, exclusief belastingen.
Abarth Pulse
Maar het moet niet altijd een dikke V8 zijn. Wie het kleine niet eert… En daarom kijken we hier naar een Braziliaans model: de Abarth Pulse, een compacte crossover (4,1 m) met sportieve ambities. Net als bij ons heeft Abarth zich hier gebaseerd op een lokaal model van Fiat, maar dan met de nodige sportieve opsmuk en een pittige 1,3 liter-turbobenzine onder de kap van 185 pk en 270 Nm. Daarmee sprint de Pulse in 7,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 215 km/u. Schakelen kan helaas niet zelf, maar dan nog klinkt dit als een leuke afwisseling in tijden van elektrische Abarths! De Abarth Pulse kost ongeveer 27.500 euro in Brazilië.
Kia Carnival et al.
Hier hadden we even goed de Toyota Sienna of Honda Odyssey kunnen vermelden, want het sentiment blijft hetzelfde: wij willen meer minibusjes! Enkel de Volkswagen ID. Buzz en Multivan beantwoorden aan die vraag, de rest van het Belgische aanbod is gebaseerd op bestelwagens of is een SUV. Maar in andere delen van de wereld kan je deze ultieme gezinswagens wél vinden, compleet met de binnenruimte van een gemiddeld appartement en alle comfortsnufjes die je maar kan wensen om je kroost stil te houden onderweg naar school of naar Zuid-Frankrijk. Is het niet tijd voor een comeback?