Evenementen die op je bucket list zouden moeten staan als autoliefhebber: het Goodwood Festival of Speed, de 24 Uur van Le Mans (of die van de Nürburgring), en de SEMA Show in Las Vegas. De tuningbeurs werd opgericht in 1967 en groeide al snel uit van een kleine bijeenkomst van 3.000 mensen tot een van de grootste autoshows ter wereld, met meer dan 2.400 exposanten, 150.000 bezoekers en 1.500 unieke creaties op vier wielen om te bewonderen. Geen gemakkelijke opdracht om daar 5 favorieten uit te kiezen, maar we hebben ons best gedaan!

Advertentie
Advertentie

Toyota Celica V12

Bestaat er een beter recept dan de prachtige lijnen van een klassieke sportwagen gecombineerd met moderne power? Deze creatie van Shawn Bassett op basis van een Toyota Celica uit de jaren ‘70 vormt daarvan een prachtig voorbeeld. Onder de kap ligt niet de bescheiden viercilinder waarmee de Japanse coupé origineel werd geleverd, maar wel de V12 uit de vorige generatie Toyota Century! En om die motor wat levendiger te maken, kreeg de 5-liter individuele gasklephuizen, een op maat gemaakte inlaat en uitlaat en een rode zone die pas bij 10.000 toeren begint! Het resultaat is een vermogen van 700 pk, dat via een 8-trapsautomaat uit de moderne Supra naar de achterwielen wordt overgebracht - maar er is wel een koppelingspedaal aanwezig, om de achterbanden op elk moment te kunnen oproken…

Advertentie
Advertentie

Mazda MX-5 V10 biturbo

Maar het kan nog extremer, zo bewijst deze Mazda MX-5 van de eerste generatie met een V10 van Lamborghini onder de kap. Een motorkap die grondig moest worden bijgeslepen om te kunnen passen. Maar dat is nog niet alles, want Jefferson Marcal rustte de kleine roadster ook nog eens uit met twee dikke turbo’s die op de plaats van de klapkoplampen zitten gemonteerd! Origineel, interessant en… angstaanjagend!

Fiat 500 Ducati Evoluzione

Maar je hebt geen V10 nodig om je te amuseren in een vederlichte klassieker. Deze Fiat 500 uit 1965 van The Dip Monkey Garage zorgt namelijk voor net zoveel sensaties dankzij zijn hoogtoerige Ducati 996-motor achterin. ‘Project Bruno’, zoals het bolletje liefkozend wordt genoemd, levert 118 pk (100 pk meer dan het origineel!) op een wagengewicht van zo’n 500 kilo. De looks zijn een beetje té extreem naar onze smaak, maar om op te vallen op SEMA heb je natuurlijk meer nodig dan een spoiler en een setje sportieve velgen!

Advertentie
Advertentie

Kia PV5 WKNDR Concept

We springen van het klassieke tijdperk rechtstreeks naar de toekomst met deze PV5 WKNDR Concept van Kia. Deze avontuurlijke conceptcar op basis van Kia’s toekomstige elektrische bestelwagen is gemaakt om de wildernis in te trekken, dankzij dikke offroadbanden, zonnepanelen op het dak en tal van accessoires om zelfvoorzienend te zijn. Er is een klapdak om in te slapen en zelfs de zijkant schuift naar buiten om de leefruimte aan boord te vergroten! Moet de Volkswagen California zijn borst al natmaken?

Advertentie
Advertentie

Toyota GR86 Rally Legacy Concept

We sluiten af met nog een beetje nostalgie, maar dan met moderne ingrediënten. Toyota heeft namelijk zijn beste beentje voorgezet voor de SEMA Show 2024, met tal van creaties op basis van de Land Cruiser en de 4Runner. Maar de leukste showcar was wel deze GR86 Rally Legacy Concept. Die kreeg niet enkel een rally-geïnspireerde bodykit met verstralers en de legendarische Castrol-kleurstelling uit de jaren ‘90, maar ook de driecilinder turbo met 300 pk uit de GR Yaris en Corolla onder de kap! Er gaan al langer geruchten dat Toyota de volgende generatie van zijn sportcoupé met deze motor zou willen uitrusten, en hiermee hebben we duidelijk bewijs dat het past…