Het zal je misschien verbazen, maar we hebben echt een keuze moeten maken en niet zomaar een lijst samengesteld van alle modellen met een centrale bestuurderspositie. Er zijn er namelijk meer dan je zou vermoeden! Bovendien zijn alle auto's in onze top in serie geproduceerd, ook al zijn er soms maar heel weinig exemplaren gebouwd. Je zult in onze lijst dus geen FAB 1, Lamborghini Egoista of Renault Twizy F1 tegenkomen.
1. McLaren F1
De McLaren F1 is zonder twijfel dé meest iconische supercar met een centrale bestuurderspositie. Het is bovendien een van de meest begeerde auto's aller tijden! Dat blijkt uit het feit dat exemplaren tegenwoordig voor tientallen miljoenen euro’s onder de hamer gaan. En dat is niet moeilijk te begrijpen. Naast zijn unieke bestuurderspositie heeft deze Britse schone een atmosferische V12-motor van 6,0 liter, 461 kW (627 pk) en 652 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak!

2. GMA T.50 en T.50 S
De GMA T.50 en T.50 S zijn de rechtstreekse afstammelingen van de McLaren F1 en zijn op papier misschien nog begeerlijker dan hun illustere voorganger. Beide beschikken ook over een atmosferische V12, maar met een kleinere cilinderinhoud van 3,9 liter. Deze motor is ontwikkeld door Cosworth en kan een verbluffende 12.100 tpm bereiken in slechts 0,3 seconden! Hij levert 670 pk en 479 Nm in de T.50, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, en zelfs 772 pk in de T.50 S met een Xtrac-transmissie. Meer dan voldoende, want beide Britse auto’s wegen minder dan een ton!

3. McLaren Solus GT
In tegenstelling tot de McLaren F1, Speedtail of de GMA T.50 en T.50 S, is de Solus GT een echte eenzitter, net zoals een Formule 1-auto! En net als de F1-wagens van begin de jaren 2000, beschikt de Solus GT over een atmosferische V10, gebouwd door niemand minder dan specialist Judd. Deze motor levert maar liefst 618 kW (840 pk) en 650 Nm en kan tot 10.000 tpm draaien! Wederom zoals in een echte Formule 1, is deze motor gekoppeld aan een sequentiële zevenbak. Dankzij een gewicht van minder dan een ton accelereert de McLaren Solus GT van 0 naar 100 km/u in slechts 2,5 seconden!

4. Czinger 21C
De Czinger 21C is zonder twijfel een van de coolste supercars met een centrale bestuurderspositie. Misschien beschikt hij niet over zo’n prestigieuze motor als zijn hierboven genoemde rivalen, maar hij is wel een technologisch wonder. Zijn 2,88 liter-V8 wordt niet alleen ondersteund door twee turbo’s, maar ook door elektromotoren, wat het totaal op 1.350 pk brengt! En dat is nog niet alles: de motor kan tot 11.000 tpm draaien! Als kers op de taart is deze Amerikaanse supercar bijna volledig gemaakt van 3D-geprinte onderdelen. Bovendien vestigde hij in 2024 het record voor de snelste productieauto op de Goodwood hillclimb met een tijd van 48,82 seconden. Een verdiende plek in onze top dus.

5. Glickenhaus 004 en 004 CS
De Glickenhaus 004 en 004 CS sluiten onze top 5 af, en niet de BAC Mono of Delage D12, vanwege hun directe verwantschap met de hypercar die deelnam aan de 24 uur van Le Mans van 2021 tot 2023. Deze twee Amerikaanse modellen zijn net in productie gegaan. Ze zijn misschien de "braafste" voertuigen in onze lijst, maar het zijn nog steeds supercars met een centrale bestuurderspositie, een 6,2 liter V8 met compressor die 650 pk en 720 Nm levert, of zelfs 850 pk in de 004 CS, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak... Hun design is is ook opvallend, want het zijn echte raceauto’s die gehomologeerd zijn voor de weg. En dat maakt elk mogelijk ‘tekort’ aan kracht meer dan goed!
