We hadden het er onlangs al over: de Vlaamse premie voor elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands, was een groot succes. Zo groot zelfs dat ze eerder dan gepland werd afgeschaft! Als onze top van elektrische auto’s voor minder dan 40.000 euro buiten bereik ligt, met of zonder premie, hebben we goed nieuws: hier zijn 5 modellen die een stuk vriendelijker zijn voor je budget! Let wel, we hebben alleen modellen geselecteerd met minder dan 100.000 kilometer op de teller, dus geen ‘afgereden’ of verouderde voertuigen.

Advertentie
Advertentie

1. Renault Zoé

De Renault Zoé was een van de eerste elektrische serieproductieauto’s en zeker het eerste serieuze aanbod van de Franse constructeur. Voor een budget net binnen onze limiet kun je een net exemplaar vinden met de grotere batterij van 40 kWh. Deze is veel bruikbaarder dan de versie met het kleinere pakket van 22 (of 23) kWh, die al snel zonder stroom komt te zitten (slechts iets meer dan 100 kilometer rijbereik!). Let er wel op of de batterij in de prijs is inbegrepen of dat je deze apart moet leasen.

Advertentie
Advertentie

2. Nissan Leaf

De Nissan Leaf is, net als de Renault Zoé, een pionier in de moderne elektrische mobiliteit. Maak je geen zorgen: binnen ons budget kun je een recenter exemplaar vinden en hoef je niet terug te grijpen naar een vroeg model met een torenhoge kilometerstand. Je kunt bijvoorbeeld een van de laatste exemplaren van de eerste generatie vinden met minder dan 50.000 kilometer op de teller. Weet dat Nissan bij deze modellen twee batterijopties aanbood: 24 kWh en 30 kWh. De eerste biedt een zeer beperkt rijbereik, dus kies voor de tweede… Al zal ook deze moeite hebben om 200 km op een volle batterij te halen.

3. Smart Fortwo Electric Drive

De elektrische versie van de Smart Fortwo is misschien wel de meest overtuigende en ontspannende uitvoering van het model! Flexibel, uiterst wendbaar en pittig genoeg met 82 pk, is dit de ideale stadsauto. Het maakt niet zoveel uit dat de batterijcapaciteit minder dan 18 kWh bedraagt, want deze tweezitter is ontworpen voor stadsgebruik. En in de stad is het rijbereik minder belangrijk, gezien de veel kortere afstanden!

Advertentie
Advertentie

4. VW e-up!/Skoda Citigo e-iV/Seat Mii Electric

De elektrische drieling van de VW-groep zijn zeer aantrekkelijke opties: wendbaar, pittig (met een elektromotor die 83 pk levert, behoorlijk indrukwekkend voor een stadsauto!) en stil, waardoor ze stadsritten (bijna) draaglijk maken!. De door de constructeur geclaimde actieradius van 260 km is meer dan genoeg voor stads- en korte buitenstedelijke ritten. Wij zijn in ieder geval fan!

Advertentie
Advertentie

5. BMW i3

Dit is ongetwijfeld een van de meest funky stadsauto’s aller tijden! Sinds zijn introductie in 2013 lijkt de BMW i3 nauwelijks verouderd. Binnen ons budget moet je wel genoegen nemen met een exemplaar uit de eerste generatie, mogelijk met bijna 100.000 kilometer op de teller. Maar je kunt wel een model vinden met de ‘Range Extender’, een kleine motor die als generator de batterij oplaadt als deze leeg is. Met deze optie is de i3 misschien niet meer volledig elektrisch, maar het is wel een geruststelling voor wie bang is om zonder stroom te komen staan!