Het icoon van de jaren ’70 is terug met een volledig elektrische aandrijflijn. Nog meer goed nieuws: hij heeft (veel) meer te bieden dan enkel zijn knappe neo-retrolook!
1. 3,92 m lang
Net als zijn illustere voorganger blijft de nieuwe Renault 5 E-Tech electric erg compact. Hij meet namelijk slechts 3,92 m lang op 1,77 m breed en 1,50 m hoog. Om dat in perspectief te stellen: dat is nog eens 13 cm kleiner dan de Clio, die een vergelijkbare binnenruimte biedt! De R5 van de 21e eeuw maakt dan ook gebruik van zijn elektrische platform om zijn wielbasis zo ver mogelijk uit te strekken tot 2,54 m, wat zeer korte overhangen oplevert voor- en achteraan. Daarmee is er voldoende plek aan boord voor 5 passagiers, zonder het koffervolume op te offeren, dat met 326 tot 1.106 liter nog steeds perfect geschikt is voor dagelijks gebruik.
2. 10 inch
Ongeacht zijn uitvoering geniet de Renault 5 E-Tech electric van een groot centraal aanraakscherm van 10 inch. Zijn digitale instrumentenpaneel evolueert wel van 7 tot 10 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Beide schermen draaien op het uitstekende OpenR Link-infotainmentsysteem dat samen met Google is ontwikkeld. Dit betekent dat Google Maps instaat voor de navigatie, inclusief de berekening van eventuele laadstops onderweg, waarbij ook de batterij wordt gepreconditioneerd om de laadsnelheid te optimaliseren. Het systeem kan ook draadloos verbinden met Android Auto of Apple CarPlay en zelfs met ChatGPT via de stemassistent ‘Hey Reno’. En dat allemaal in een even retro-futuristische look als aan de buitenkant.
3. 3 motorisaties
Renault is van plan de R5 E-Tech electric in drie versies aan te bieden. Momenteel kan je hem al bestellen met een elektromotor die 90 kW (120 pk) en 225 Nm koppel naar de voorwielen stuurt, waarmee de Franse stadswagen van 1,35 ton in 9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De Renault 5 E-Tech electric kan echter ook worden aangedreven door een motor van 110 kW (150 pk) en 245 Nm. Deze versie is iets zwaarder, 1,45 ton, maar kan wel in minder dan 8 seconden naar 100 km/u sprinten. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 150 km/u. Volgend jaar introduceert Renault ook nog een kleinere motor van 70 kW (95 pk) en 215 Nm in het gamma van zijn elektrische stadswagen.
4. Tot 400 km autonomie
De Renault 5 E-Tech electric staat op het nieuwe AmpR Small-platform van de Franse groep. Dat is speciaal ontworpen voor elektrische wagens in het B-segment, met plek voor twee verschillende batterijgroottes. Als ‘Urban Range’, die, zoals zijn naam aangeeft, perfect geschikt is voor stedelijk gebruik, krijgt de Renault 5 E-Tech electric een pakket van 40 kWh dat enkel aan de twee kleinste motoren wordt gekoppeld. Daarmee haalt hij een maximale WLTP-autonomie van 312 km. De ‘Comfort Range’-versie krijgt een batterij van 52 kWh, die enkel met de krachtigere motor van 110 kW (150 pk) gecombineerd kan worden. Met die combinatie haalt de Renault 5 E-Tech electric wel een maximaal rijbereik van 410 km op een volle batterij.
5. 30 minuten
Is de batterij plat, dan accepteert de Franse stadswagen tot 11 kW aan een gewone laadpaal met wisselstroom. Aan een snellader op gelijkstroom hangt de laadsnelheid af van het batterijpakket. De unit van 40 kWh piekt bij 80 kW, terwijl het pakket van 52 kWh tot 100 kW kan accepteren aan een geschikte DC-laadpaal. In beide gevallen is dat echter voldoende voor de kleine Française om van 15 tot 80% bij te laden in 30 minuten. Maar de R5 E-Tech heeft nog een paar azen in de mouw: hij is compatibel met ‘Plug & Charge’ (je moet dus niet ‘badgen’ aan de laadpaal) en hij kan bidirectioneel laden!
6. Vanaf 25.000 euro
Momenteel is de Renault 5 E-Tech electric ‘Urban Range’ verkrijgbaar vanaf 27.900 euro in de Evolution-uitvoering, vanaf 29.900 euro als Techno of vanaf 31.900 euro in de topversie Iconic Cinq. In de twee laatste gevallen betaal je 3.000 euro extra voor de ‘Comfort Range’-batterij met zijn pakket van 52 kWh en tot 410 km autonomie. Maar dat is nog niet alles! Volgend jaar komen er nog twee extra versies op de markt: de speciale reeks Roland-Garros, maar vooral de Five-uitvoering met een beloofde vanafprijs van 25.000 euro. Die laatste heeft nog steeds een batterij van 40 kWh, maar krijgt iets minder uitrusting en is enkel beschikbaar met de minst krachtige motor van 70 kW (95 pk).
7. Meer dan 200 verschillende configuraties
Klanten kunnen hun eigen (bijna) unieke Renault 5 E-Tech creëren op basis van 5 kleuren (geel, groen, donkerblauw, gebroken wit en zwart) met of zonder zwart dak, een zwarte, gouden of rode rand aan het dak en een hele reeks stickers. Naast deze personalisatiemogelijkheden biedt Renault ook nog een honderdtal accessoires aan, waaronder de bekende rieten mand om je stokbrood in te vervoeren, afgeleid van de originele R5! In totaal is het daarmee mogelijk om meer dan 200 unieke versies van de Renault 5 E-Tech te creëren, en dat zelfs zonder de speciale reeksen meegeteld, zoals de Roland-Garros-editie, die vanaf volgend jaar op de markt komt.
Interesse om de Renault 5 E-Tech electric zelf te ontdekken?
Win uw tickets voor het Autosalon 2025, dankzij Renault! U krijgt de kans om de Renault 5 E-Tech in al haar glorie te bewonderen tijdens de 101e editie van het Brussels Motor Show, in januari. Renault biedt 200 duotickets aan dus waag nu uw kans via deze link!