Zijn deze twee bizarre creaties het resultaat van een woest verlangen om in een luxelimousine te rijden met de haren in de wind, of eerder van een avondje met te veel sake? Hoe dan ook heeft Toyota in minder dan twee weken tijd twee verschillende cabrio's getoond, terwijl het huidige gamma geen enkel model telt met klapdak. Na de Century SUV Convertible, die speciaal is gemaakt als paradewagen voor de grootste sumoworstelaars van Japan, heeft Toyota zojuist nog een unieke cabrio onthuld: de Crown Convertible.
De onderkant van het koetswerk is rechtstreeks overgenomen van de standaard Crown Crossover, maar het dak en de raamstijlen zijn simpelweg verwijderd. De resulterende cabrio behoudt dus zijn vier deuren, net als het oorspronkelijke model, maar dan zonder bovenste frame. Ook de achterzijde is hertekend met een speciale zwarte bekleding, die het gebrek aan achterruit moet compenseren.
Het vijfzits interieur met een lichte bekleding is dan weer identiek aan dat van de Crown Crossover. Al hebben de passagiers in deze cabrioversie natuurlijk een oneindige hoofdruimte. Gezien zijn unieke karakter heeft Toyota niet de moeite gedaan om een stoffen klapdak te ontwerpen, waardoor de kofferruimte overeind blijft. Over de motor heeft het merk met geen woord gerept, wat ons doet vermoeden dat het om de standaard meegeleverde hybride aandrijflijn gaat. Die omvat een 2,4 liter-turbobenzine en twee elektromotoren, voor een gecombineerd piekvermogen van 344 pk in de Crown Crossover RS.
De transformatie van het model is intern uitgevoerd door de ingenieurs van Toyota, wat de hoge afwerkingskwaliteit en de aandacht voor detail verklaart. Vicevoorzitter van Toyota Hiroki Nakajima vertelt nog dat cabrio's "extreem moeilijk" zijn om te bouwen, maar hun stijl en het vrijheidsgevoel dat ze bieden maken ze populair in zonnige gebieden. Al lijkt het erop dat er maar één exemplaar van deze exclusieve Crown Convertible zal worden gebouwd.