In 2023 was de Yaris de tweede meest verkochte Toyota in België, na zijn SUV-broer Yaris Cross. Beide modellen zijn bijna lokale producten te noemen, want ze worden vooral in Frankrijk geproduceerd (maar ook in Tsjechië). Deze vierde generatie Yaris werd gelanceerd in 2020 en krijgt nu een kleine facelift, waar ook de Yaris Cross van geniet. Hiermee verdwijnen de 1.0- en 1.5-benzineversies, maar de geweldige sportversie Yaris GR keert wel terug

Het hybride gamma wordt dan weer uitgebreid: naast de bekende versie met 116 pk is er een nieuwe topversie van 130 pk. De markt van kleine, ‘zelfladende’ hybrides is beperkt tot de Honda Jazz, de Renault Clio E-Tech en de... Mazda 2 Hybrid, een kloon van de Yaris die ook werd gefacelift voor 2024 (maar die de nieuwe aandrijflijn van 130 pk niet krijgt). 



Nieuwe multimedia en digitale sleutel

Langs de buitenkant is de facelift beperkt tot hertekende velgen en een nieuwe lakkleur: ‘Juniper Blue’. De sportieve uitvoering GR Sport (18-inch velgen, honingraatgrille, verstevigde ophanging) blijft in het gamma, maar enkel als Hybrid 130, en dus niet meer met 116 pk. Je kan voortaan de auto ook openen en starten via je smartphone, zelfs zonder hem uit je zak te moeten halen.

Aan boord is het, naast een nieuwe bekleding voor de zetels, vooral het multimediasysteem dat erop vooruitgaat, met het nieuwe Toyota Smart Connect-systeem op een groter en scherper aanraakscherm (van 9 of 10,5 inch, afhankelijk van de uitvoering). De connectiviteit is up-to-date, met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto, net als een uitgebreide stembediening. Achter het stuur is er ook een nieuw digitaal instrumentenpaneel te vinden (tot 12,3 inch), maar de personalisatiemogelijkheden blijven vrij beperkt.

Ingesloten gevoel

Vooraan is het jammer dat het interieur erg donker is, vooral omdat je je wat ingesloten voelt door de hoge gordellijn en de kleine glasoppervlakken. Om wat meer licht te scheppen is er een optioneel panoramadak (dat niet opengaat), maar enkel op de Hybrid 130. De afwerking is van een goede kwaliteit, maar ook na de facelift is er nog bijna overal hard plastic te vinden, zoals wel vaker in dit segment.

Achteraan is de instap niet zo gemakkelijk vanwege de smalle deuropeningen, maar de been- en hoofdruimte is er voldoende voor een volwassene van 1,80 m, met ook een comfortabele en goed gevormde achterbank. De gordellijn is achteraan echter nog hoger dan vooraan, wat bijdraagt aan het ingesloten gevoel en kinderen op de achterbank het zicht naar buiten ontneemt. Gezien de smalle zitruimte is het middelste plaatsje enkel geschikt voor de allerkleinsten. De koffer is ook vrij beperkt in grootte, met een ruimte van 286 liter met de achterbank op zijn plek, tegenover 304 liter voor de Honda Jazz en 318 liter voor de Renault Clio.



Hybrid 116 of 130 pk

Naast die met 116 pk wordt er nu een tweede hybride versie aangeboden: de benzinemotor verandert niet (atmosferische 1.5 van 91 pk), maar de elektromotor wordt krachtiger (83 pk in plaats van 80 pk) en koppelrijker (185 Nm tegenover 141 Nm), terwijl de elektronische sturing helemaal wordt herzien. Het resultaat is een gecombineerd vermogen dat toeneemt tot 130 pk, wat volgens Toyota een winst van een halve seconde oplevert in de 0 naar 100 km/u (9,2 seconden vs. 9,5 voor de Hybrid 116). In de praktijk merk je daar niet zo veel van, vooral omdat de CVT-automaat van Toyota de sensaties wat afvlakt. Hij laat de motor ook nog steeds flink zeuren als je het gaspedaal diep indrukt. De Yaris hybride is dus het fijnst wanneer je je rechtervoet in bedwang houdt.

In alle gevallen blijft deze Toyota Yaris een ‘zelfladende’ hybride: de batterij kan niet worden opgeladen via een stopcontact, maar laadt automatisch bij met extra energie van de verbrandingsmotor en met teruggewonnen remenergie. In de elektrische modus kan je maximaal 2 of 3 km rijden, maar de batterij is wel zeer snel weer vol. De Yaris probeert zo vaak mogelijk elektrisch te vertrekken, waarbij de benzinemotor bijspringt in geval van nood. Je kan tot zo’n 70 km/u volledig elektrisch rijden, maar enkel met een fluwelen rechtervoet.

In druk verkeer is die CVT-automaat van Toyota wel een zegen, met schokvrije acceleraties, ook bij lage snelheden. Ook in de stad komt deze aandrijflijn uitstekend in zijn recht, net als de wendbaarheid van de Yaris, met zijn lengte van minder dan 4 meter.

De Yaris is ook zeer efficiënt en aangenaam op binnenwegen, dankzij een stijf chassis, een precies stuur en goed beheerste koetswerkbewegingen in de bochten, vooral in het geval van de GR Sport met zijn verstevigde ophanging. Op de snelweg is de kleine Toyota minder op zijn gemak, daar krijg je veel wind- en rolgeluiden te horen.

Prijs Toyota Yaris Hybrid 2024

Bij zijn lancering eind 2020 had de Toyota Yaris Hybrid 116 nog een vanafprijs van 21.300 euro. Vandaag kost het model minstens... 26.690 euro, al zijn er bij alle constructeurs flinke prijsstijgingen te zien. De nieuwe Hybrid 130 is enkel beschikbaar op de hoogste uitrustingsniveaus en kost daardoor meer dan 30.000 euro. Als we kijken naar de concurrentie, kost de Honda Jazz Hybrid minstens 26.680 euro, maar de Renault Clio E-Tech is er al vanaf 22.400 euro.

Gelukkig blijft het brandstofbudget van de Yaris steeds erg laag, met een benzineverbruik van 4 tot 5/100 km bij dagelijks gebruik. De Yaris is ook zeer betrouwbaar en wordt gedekt door een garantie van 10 jaar/200.000 km.

Ons verdict

Op het nieuwe multimediasysteem na, is de facelift van de Yaris zeer beperkt gebleven. De nieuwe versie met 130 pk, die bovendien een pak duurder wordt gepositioneerd, maakt deze kleine hybride niet erg opwindend: ondanks een uitstekend chassis blijven de prestaties middelmatig, met een antisportieve CVT-automaat. De Yaris is eerder bedoeld voor rustige chauffeurs, die zijn zachtheid en zijn mussendorst zullen waarderen. De versie met 116 pk is dus meer dan voldoende.