Het heeft Ford beslist geen windeieren gelegd toen het Amerikaanse merk de ruige Raptor-uitvoering, die zijn debuut maakte op de F-150, introduceerde op de vorige generatie Ranger. Integendeel zelfs: heel wat mensen die geen interesse hadden in de doordeweekse pick-up kozen toch voor zijn stoere tegenhanger – ook dankzij het toen nog gunstige fiscale regime tot 2023 in Vlaanderen en tot 2022 ook in de rest van België. De nieuwe Ranger Raptor kwam zelfs eerder uit dan de rest van het gamma, kwestie van in te spelen op de populariteit bij de fans van het merk, en is nu naast de bekende dieselmotor ook te krijgen met een dikke V6 EcoBoost-benzinemotor.
Breder, hoger en beter gedempt
Zo ver gaat Toyota niet met zijn Hilux GR Sport II, maar het lijkt ons niet te ver gezocht om te raden dat het Japanse merk dezelfde gevoelige snaar probeert te raken om zijn pick-up aantrekkelijker te maken bij een publiek dat op zoek is naar een stoere, onderscheidende wagen. En opvallen doet de Hilux GR Sport II zeker, met zijn 140 mm (vooraan) en 155 mm (achteraan) breder spoor, zijn 20 mm hogere bodemvrijheid en zijn dikke offroadbanden. De zilveren beschermplaat onderaan de voorbumper contrasteert met de verder zwarte grille, wielkastbeschermers en 17-inch velgen.
Maar het is niet enkel uiterlijk vertoon. De volledige ophanging is nieuw en maakt nu gebruik van monotube-dempers, die betere prestaties moeten bieden en sneller moeten reageren op lastwissels. Zowel het rijgedrag in het terrein als op de weg zou daardoor verbeterd moeten worden. Grotere remschijven (17 inch vooraan en 15 inch achteraan) zorgen ervoor dat het gevaarte ook weer veilig tot stilstand komt.
Sportieve sfeer, nieuw infotainment
Aan boord heerst er een duistere sfeer, met een zwarte halflederen bekleding aangevuld met GR-badges en rode accenten. Je krijgt peddels om de zestrapsautomaat te bedienen, terwijl aluminium sportpedalen het sportieve sfeertje nog wat onderstrepen. Het infotainmentsysteem heeft tenslotte nog een update gekregen en ondersteunt nu draadloze Apple CarPlay, voor Android Auto heb je wel nog een kabeltje nodig. Aan de motor is niet geraakt, dat is nog steeds een 2,8 liter-viercilinder turbodiesel van 204 pk en 500 Nm. De verkoop van de Toyota Hilux GR Sport II gaat in de eerste helft van 2024 van start, de eerste leveringen zouden dan in de tweede helft van 2024 moeten volgen.