De Volkswagen Golf is 50 jaar oud, en dat wordt gevierd met een facelift. Een verjongingskuur die het model een iets scherpere neus, krachtigere motoren en een grotere batterij oplevert in het geval van de plug-inhybride Golf eHybrid. Maar is de populaire middenklasser, die nog steeds in de top 10 staat in België, ook betaalbaar gebleven? We zoeken het uit met een tripje door de configurator. Spoiler alert: Volkswagen heeft het ons niet gemakkelijk gemaakt, want er zijn maar liefst 15 uitvoeringen om uit te kiezen!
Inderdaad, de verschillende uitvoeringen van de Volkswagen Golf 8.5 zijn niet op twee handen te tellen. Tot overmaat van ramp toont Volkswagen ook enkel de prijzen wanneer je ze in de vergelijkingstool steekt, of wanneer je de configurator van een specifieke uitvoering opent. Gelukkig krijgen we wel een handig overzicht te zien van welke uitrusting je standaard meekrijgt per uitvoering.
Veel snufjes zijn tegenwoordig standaard
Zaken als een digitale cockpit en een infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 12,9 inch zijn tegenwoordig standaard, net als parkeersensoren voor- en achteraan, LED-verlichting en airco. Heb je niet meer nodig dan dat, dan kan je gaan voor de basisversie Golf (vanaf 29.630 euro). Wij hechten waarde aan iets meer comfort en kiezen voor de Life Business Premium, met verwarmbare zetels vooraan, navigatie, een achteruitrijcamera, keyless entry, een lichtsensor en een navigatiesysteem.
Motor hangt af van de uitvoering
Merk wel op dat je met deze uitvoering beperkt bent tot een 85 kW (116 pk) sterke benzine- (1.5 TSI) of dieselmotor (2.0 TDI). Wil je meer vermogen, dan moet je upgraden naar de Style (tot 110 kW/150 pk) of de sportmodellen als de GTE (200 kW/272 pk), GTI (195 kW/265 pk of 221 kW/300 pk) of R (245 kW/333 pk).
In combinatie met de optionele DSG-automaat is 116 pk echter voldoende om vlot mee te komen met het verkeer. Met die automaat krijg je ook meteen een mildhybride eTSI-benzinemotor, wat een beetje scheelt qua verbruik en CO2-uitstoot.
Kleurtje zonder meerprijs
Als je kiest voor een Golf 8.5 Business Premium, krijg je ook meteen metallic lak inbegrepen, dus we kunnen kiezen voor het dieprode Kings Red Metallic zonder een cent bij te betalen. Ook de standaard meegeleverde 17-inch ‘Nottingham’ velgen vinden we volstaan, maar voor 695 tot 790 euro kan je upgraden naar 18 inch met een knappe tweekleurige afwerking.
Qua interieur hebben we niets te kiezen: zwarte halflederen zetels met een lichte dakhemel zijn de enige optie op deze uitvoering. Dan schieten er enkel nog wat losse opties over. De extra zij- en gordijnairbags voor- en achteraan vinden we de 370 euro wel waard, net als een beschermplaat onder de motor voor 165 euro. En omdat we bescheiden zijn geweest qua motor, schiet er nog wat budget over voor een panoramisch opendak (1.240 euro). Heb je meer praktische functionaliteit nodig, dan kan je in de plaats voor de uitklapbare trekhaak kiezen (1.005 euro).
Net geen 40.000 euro
En daarmee komt onze ‘ideale’ Volkswagen Golf uit op een totaalprijs van 39.490 euro. Net onder de psychologische grens van 40.000 euro, en dat terwijl we ons wel degelijk hebben ingehouden met de opties. Ga je voor meer luxe en een krachtigere motor, dan is het geen enkel probleem om boven de 50.000 euro uit te komen... En dat lijkt ons dan weer te veel van het goede.