Rivian wil Tesla de loef afsteken. Aan het hoofd van deze nieuwe hippe autobouwer staat Robert Joseph ‘RJ’ Scaringe, een ondernemer van… 38 jaar oud. Op enkele jaren tijd groeide de man uit tot één van de rijkste mensen op de aardbol, doordat zijn bedrijf één van de tien hoogst gewaardeerde automerken ter wereld is. Rivian is meer waard dan Ford of BMW, met een beurskapitalisatie van meer dan 100 miljard dollar. Tesla is dan weer nog steeds meer dan 1.000 miljard waard op de beurs!

Ri… wat?

Rivian, een samentrekking van River en Indian, werd in 2009 opgericht door RJ Scaringe, een ingenieur van opleiding. Het bedrijf verhuisde van Florida naar Californië, vlak bij het beroemde Silicon Valley. Nadat het eerst werkte aan het concept van een compacte hybride, een project dat ondertussen gestopt is, concentreerde Rivian zich op kleine elektrische pick-ups en elektrische SUV’s. Het merk trok de aandacht toen het een dik contract in de wacht sleepte van Amazon voor de ontwikkeling van elektrische ‘made in the USA’ bestelwagens voor de levering van pakjes. 

Het grote geld

Rivian werkt onafhankelijk, maar heeft als belangrijkste aandeelhouders Amazon (dat 20% van de aandelen in handen heeft) en Ford (met 13% van de aandelen). Verder vinden we onder de aandeelhouders ook Fidelity Management & Research Company, D1 Capital Partners, Third Point, Dragoneer Investment Group, Franklin Templeton, Blackstone en Coatue, heel wat grote namen in de investeringswereld die in Rivian het volgende Tesla zien. 

En op productvlak?

Op dit moment heeft Rivian twee modellen voorgesteld: de R1T, een pick-up, en de R1S, een SUV. Beiden zijn 100% elektrisch en staan op een zelf ontwikkeld platform. Allebei beschikken ze over een indrukwekkend batterijpakket dat tot 180 kWh aan stroom kan bevatten en kan snelladen aan 160 kW. Daarmee moet een rijbereik van meer dan 600 km mogelijk zijn voor beide modellen, en dat met een vermogen dat gaat van 407 tot 764 pk! En in tegenstelling tot de concurrentie kiest Rivian voor motoren die in elk van de vier wielen zijn ingebouwd en niet voor een motor in elke as. Een keuze die zou zorgen voor meer rijcomfort. 

Naast de twee eigen modellen maakt Rivian zich ook klaar om voertuigen te bouwen voor Ford en voor Amazon in zijn nieuwe fabriek in Illinois. Het gamma van de autobouwer zou in de komende jaren nog uitgebreid moeten worden. Rivian wil zich trouwens ook wagen aan de Europese markt en denkt zelfs aan een eigen fabriek op het Oude Continent!

?