Wim Bervoets

28 JUL 2017

BMW X1 sDrive 20i: breken met het verleden

Instappen in BMW’s SUV-gamma doe je sinds jaar en dag bij de X1. Die baant in zijn huidige gedaante de weg voor de rest van BMW’s instapmodellen: hij ruilt zijn achterwielaandrijving in voor voorwielaandrijving.

Advertentie
Advertentie

Daar heeft hij goede redenen toe: BMW trekt de banden met dochterbedrijf Mini namelijk strakker aan. Dat zorgt ervoor dat er niet alleen platformen gedeeld worden met beide merken, maar ook motoren en versnellingsbakken. En aangezien deze X1 op de fundamenten van de 2-Reeks Active Tourer staat, die zijn platform met Mini deelt en Mini niet aan achterwielaandrijving doet, zwicht ook de X1 voor voorwielaandrijving.

Welk platform is dit dan precies?

Het UKL2-platform, dat BMW ontwikkelde en deelt met zijn Brits-Duitse dochter. In een andere versie doet het dienst onder de huidige Mini drie- en vijfdeurs, in deze hoedanigheid schraagt het de Mini Clubman en Countryman, en de BMW 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer. Het platform is geschikt voor modellen met voor- en vierwielaandrijving. Ook de volgende 1-Reeks staat hetzelfde lot te wachten.

Deelt deze X1 dan nog onderdelen met Mini?

Jazeker: de motoren en de versnellingsbak, al is dat bij de motoren natuurlijk al lang geen uitzondering meer. De 18i-driecilinder vinden we bijvoorbeeld bij Mini terug maar vormt al lange tijd een betrouwbare downsizing-basis bij BMW zelf. De 20i die bij onze testauto in het vooronder zat, vindt bijvoorbeeld ook zijn weg naar de Mini Cooper S. Ook de automatische versnellingsbak uit onze testauto vind je terug in de topversies van de Mini Clubman. In tegenstelling tot de BMW-modellen hoger in het gamma komt deze achttrapsautomaat niet van het Duitse ZF, maar van het Japanse Aisin.

Hoe doen de motor en de versnellingsbak het?

Op papier zeker en vast goed: deze sDrive20i produceert 192 pk (tussen 5.000 en 6.000 tpm) en 280 Nm (tussen 1.250 en 4.600 tpm). Hij legt de oefening van 0 tot 100 km/u af in een vlotte 7,7 seconden en houdt het voor bekeken bij 225 km/u. In de praktijk voelt hij net wat minder vlot aan, wat we vooral toeschrijven aan de combinatie met de automaat. De Aisin reageert minder alert en trager dan de uitstekende ZF. Wie zijn X1 sDrive 20i trouwens nu bestelt, krijgt een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die een tiende van de sprinttijd pitst, zo liet BMW wel weten.

Hoe rijdt deze X1?

Bijzonder goed, maar daar hebben BMW en Mini natuurlijk geen lessen te leren. Het stuur voelt wat kunstmatig aan, maar de vooras zet het vermogen van de motor moeiteloos aan de grond, en bewaart daarbij een stevige dosis snedigheid. Wij klasseren hem qua rijdynamiek zelfs een trapje hoger dan de technisch verwante Mini Countryman, die we kort daarvoor getest hebben.

Ook qua comfort staat hij op datzelfde trapje hoger dan de Countryman. De demping van de Mini reageerde af en toe stug, wat ons ook bij deze X1 opviel. Maar de BMW lijkt de scherpe randjes bij die stugge reacties er wat beter af te vijlen, en heeft als verzachtende omstandigheden dat onze tester op 19-duimsvelgen stond en de M-sportophanging meekreeg.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat BMW de aanwezige ruimte in de X1 goed heeft benut: vooraan en achteraan hebben passagiers voldoende plaats, en ook de koffer is bruikbaar én moduleerbaar: je kunt de X1 voorzien van een verschuifbare achterbank, die vanzelfsprekend ook neerklapbaar is. Daardoor varieert het volume van 505 liter met de achterbank rechtop tot 1.550 liter met de leuningen neer. Ook de passagiersstoel kan je desgewenst neerklappen voor lange voorwerpen. Een elektrische kofferklep behoort ook tot de mogelijkheden.

Hoe zit het met de veiligheid en de connectiviteit?

Die is bijzonder uitgebreid, en varieert van een head-updisplay en rijstrookwaarschuwing over een aanrijdingswaarschuwing en noodremfunctie met voetgangerherkenning tot een actieve snelheidsregelaar. Goed om weten is dat fileassistentie ook tot de mogelijkheden behoort. De connectiviteit staat naar goede BMW-gewoonte op topniveau: via het ConnectedDrive-systeem zijn de mogelijkheden quasi eindeloos: van nieuws- en weerapps over een conciërgedienst tot smartphone-apps.

Hoeveel kost hij?

De BMW X1 sDrive 20i staat in de catalogus vanaf € 36.900. Daarvoor rij je dus buiten met een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. Kies je voor de versie met xDrive-vierwielaandrijving, dan krijg je de klassieke automaat met acht verzetten. Die versie kost € 38.950. Er wacht je daarna natuurlijk nog een uitgebreide optielijst die de totaalfactuur nog doet opdrijven. Qua verbruik klokten we af op 7,9 l/100 km, twee liter meer dan het theoretische verbruik dat BMW opgeeft.

Besluit?

De nieuwe generatie van de BMW X1 is na de 2-Reeks Active Tourer het tweede BMW-model dat voorwielaangedreven is. Tot grote spijt van de puristen wellicht, maar de rest – en overgrote meerderheid – van het koperspubliek hoeft daar niet van wakker te liggen: de X1 is gezegend met een gezond en dynamisch weggedrag. De sDrive 20i gaat deze X1 goed af, al staat de achttrapsautomaat niet op het niveau dat we van BMW gewoon zijn. Doet de nieuwe zeventraps met dubbele beter?

Advertentie
Advertentie
Advertentie