Tesla’s alleenheerschappij lijkt stilaan voorbij: na de Jaguar I-Pace en in afwachting van de Audi e-tron, die over enkele weken wordt voorgesteld, onthult Mercedes zijn eerste volledig elektrische SUV. De EQC is het eerste model in wat een volledig elektrisch EQ-gamma moet worden, en houdt volgens Mercedes het midden tussen een SUV en een sportiever gelijnde SUV-coupé.
Vierwielaandrijving
De Mercedes EQC gebruikt twee elektromotoren – een op de vooras en een op de achteras – die in totaal 300 kW (408 pk) en 765 Nm produceren en samen de vier wielen aandrijven. De voorste elektromotor is afgesteld op efficiëntie, de achterste op rijdynamiek. De EQC beschikt over vijf rijmodi: Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individuele rijmodus.
Gewichtig baasje
Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/u, terwijl hij in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprint. Niet slecht voor een auto die leeg 2.425 kilogram weegt, waarvan maar liefst 650 kilogram naar het accupakket gaat.
400 tot 450 kilometer
Dat accupakket bestaat uit lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 80 kWh. Dat moet hem volgens de oude NEDC-cyclus een rijbereik opleveren van 450 kilometer, maar volgens de nieuwe WLTP-cyclus ligt het rijbereik op zo’n 400 kilometer. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de NEDC-cyclus 22,2 kWh/100 km. Opladen kan via een klassiek stopcontact, een Mercedes-wallbox of een snellader. In dat laatste geval kan je de batterij tot 80 procent herladen in 40 minuten.
Al rijdend kan je ook energie recupereren door het gaspedaal te lossen. Via peddels aan het stuur stel je de intensiteit in van die energierecuperatie, waardoor je de EQC net als de Jaguar I-Pace en Nissan Leaf met één pedaal kunt besturen.
Spraakbesturing
Binnenin installeert Mercedes zijn spraakgestuurde MBUX-infotainmentsysteem, dat debuteerde in de nieuwe A-Klasse. Het systeem omvat ook specifieke EQ-functies, met laad- en rijinformatie. De rijhulp is bijzonder uitgebreid, met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar die vanop afstand een file registreert en de snelheid automatisch verlaagt. De fileassistent houdt de EQC automatisch aan de zijkant van de rijstrook om hulpdiensten door te laten.
EQC-gamma
De Mercedes EQC gaat in 2019 in productie, en is leverbaar vanaf de tweede helft van dat jaar. Op termijn komen er elektromotoren met andere vermogens bij.