Het nieuws komt van Autocar, dat CEO Mate Rimac aan de lijn heeft gehad over de toekomstplannen van zijn bedrijf. Want die gaan verder dan alleen elektrische hypercars bouwen onder de eigen merknaam en het beheer van prestigemerk Bugatti, samen met de Volkswagen-groep. Rimac wil namelijk ook de toekomst van stedelijke mobiliteit aanbieden in de vorm van zelfrijdende robotaxi’s, een piste die voorlopig de werknaam ‘Project 3’ heeft gekregen.

Grote uitdaging

De details zijn echter nog schaars, maar dat is bewust: Mate Rimac wil geen grote beloftes maken om ze vervolgens niet te kunnen inlossen – en we weten dat de zelfrijdende auto meer inhoudt dan enkel een auto maken met veel sensoren. Tesla bijt er al jaren zijn tanden op stuk en belooft jaar na jaar dat zijn Full Self Driving nu echt klaar zal zijn voor het grote publiek, maar voorlopig blijft het een bètaversie voor een beperkt aantal gebruikers. Mercedes is de eerste die toegang heeft gekregen om autonomie tot op niveau 3 toe te passen op de openbare weg in Duitsland en de VS, maar enkel bij lage snelheden in de file op de snelweg.


De showroom van Rimac in Drogenbos, Brussel

 


Productie en pilootproject in Kroatië

Het plan van Rimac om zijn autonome taxi’s klaar te hebben tegen 2026 is dus zeker nog niet definitief. De eerste stap is het bouwen van een fabriek voor het model en testtrajecten opbouwen in samenspraak met een aantal steden in Europa en het Midden-Oosten, al zou moederland Kroatië de eer krijgen om als eerste een pilootproject te ontvangen in Zagreb. Het uiteindelijke doel is om tienduizenden exemplaren per jaar te bouwen en te exporteren vanuit Kroatië.

Eerste prototype in 2024

Toch moeten we geen twee jaar wachten om een eerste idee te krijgen over wat voor robotaxi we mogen verwachten. Rimac zou in het voorjaar van 2024 al een prototype van het model moeten voorstellen. Een auto die zeer atypisch belooft te zijn, aangezien er geen bestuurderspost nodig is in het uiteindelijke model. We verwachten een soort monovolume met een maximale binnenruimte en een zeer efficiënte elektrische aandrijflijn om de inzetbaarheid te maximaliseren en de kosten zo veel mogelijk te drukken. Hopelijk binnenkort de bevestiging...

?