Herinner je je nog het kwartetspel waarmee je de belangrijkste kenmerken van allerlei soorten voertuigen kon vergelijken: vliegtuigen, boten, straaljagers, moto's, auto's, enzovoort? Het was een fantastisch spel als kind: je kon een categorie opnoemen (vermogen, acceleratie, topsnelheid, gewicht, enz.) en de beste kaart won die van de anderen. Diezelfde aanpak passen we nu toe op de BMW M5 2024, die heeft moeten zwichten voor de lokroep van de plug-inhybridisering. Hoe verhoudt hij zich ten opzichte van zijn voorganger uit 2020 met enkel een V8, en zijn volledig elektrische tegenhanger, de i5 M60 xDrive 2023?

1. Vermogen: M5 2024 wint

Er mag geen twijfel over bestaan: voor zijn zevende generatie profiteert de M5 optimaal van zijn hybridisering om een indrukwekkende sprong te maken qua vermogen. Met de kracht van zijn 4,4 liter-V8 en zijn elektromotor in de 8-trapsautomaat opgeteld, ontwikkelt de nieuwe M5 tot 727 pk! Een groot verschil met de M5 uit 2020, waarvan zijn V8 tot 600 pk opwekt. Dat is bijna net zoveel als de i5 M60, die een piekvermogen tot 601 pk biedt dankzij zijn twee elektromotoren.

2. Koppel: M5 2024 wint

De nieuwe M5 domineert zijn stalgenoten nog meer als we naar het koppel kijken. De plug-inhybride sportberline rondt namelijk de symbolische kaap van 1.000 Nm dankzij het samenspel tussen zijn verbrandingsmotor en elektromotor. Met enkel zijn V8 in het arsenaal, biedt de M5 2020 'slechts' 750 Nm. En de elektrische variant? Ook die moet het afleggen ten opzichte van de nieuwe M5, ondanks zijn twee koppelrijke elektromotoren. Samen leveren die namelijk tot 820 Nm.

3. Gewicht: M5 2020 wint

Voor de categorie 'gewicht' is het wel degelijk het kleinste getal dat wint! En ook hier is het geen fotofinish: de oude M5 met verbrandingsmotor wint met voorsprong. In 2020 kon de M5 nog een leeggewicht van 1.970 kilo voorleggen. De twee andere versies met hun batterijen en elektromotoren overschrijden ruimschoots de twee ton. De M5 2024 is namelijk meer dan 500 kilo zwaarder geworden met zijn hybride transformatie en legt nu een leeggewicht voor van 2.510 kg! Dat is nog zwaarder dan de i5 M60 xDrive, ondanks zijn grote batterij van 81,2 kWh. De elektrische 5 Reeks haalt van zijn kant een gewicht van 2.380 kg.

4. 0 tot 100 km/u: BMW M5 2020 wint

Het gevolg van 500 extra kilo's om aan te drijven: de nieuwe M5 is niet de snelste in de traditionele sprint van 0 tot 100 km/u, ondanks zijn indrukwekkend cavalerie. Het verschil is klein, maar dan nog. Als we de spelregels respecteren, is het de M5 uit 2020 die deze ronde wint, met zijn 0 tot 100 km/u in slechts 3,4 seconden, tegenover 3,5 seconden voor zijn geëlektrificeerde opvolger. De sportberline zonder fossiele brandstoffen volgt op een kleine afstand met 3,8 seconden.

5. Topsnelheid: ex-aequo tussen de M5's

Beide M5's halen exact dezelfde topsnelheid. Optioneel kan je hun elektronische begrenzer laten verhogen van 250 km/u naar 305 km/u. Het verschil met de i5 is daarmee groot. Die laatste zal niet meekunnen tijdens een stevige rit op de Autobahn... De elektrische versie is namelijk elektronisch begrensd op 230 km/u.

6. CO2-uitstoot: i5 wint

De elektrische sportieveling maakt die achterstand echter goed op fiscaal vlak dankzij zijn CO2-uitstoot van 0 g/km. Dankzij zijn batterij van 18,6 kWh stoot de plug-inhybride M5 op papier echter ook een pak minder CO2 uit dan zijn voorganger. Het model uit 2024 kan een officiële WLTP-uitstoot van slechts 37 g/km voorleggen, tegenover 239 g/km voor de M5 2020.

7. Prijs: i5 wint

Dan blijft enkel nog de prijs over. En ook hier is het het laagste cijfer dat wint. Met een basisprijs die toegenomen is tot 144.150 euro mag het geen verrassing zijn dat de nieuwe M5 de duurste van de bende is. De i5 M60 xDrive heeft dan weer een catalogusprijs van 109.300 euro. De BMW M5 2020 is niet meer beschikbaar in de configurator van BMW, maar het oude model werd gelanceerd met een vanafprijs van 123.000 euro.