Waar een tiental jaar geleden niemand bijzonder happig was om een Dacia in zijn garage te halen, heeft het Roemeense automerk aan bekendheid en aantrekkelijkheid gewonnen. Bewijs daarvan zijn de één miljoen fans die het merk op zijn Facebook mocht verwelkomen. Dacia: fenomeen in tijden van crisis of blijvertje in het hoofd van de consument?
De tijd dat Dacia een op en top Roemeens product was, is sinds ze het Renault-tijdperk in 1999 betraden geheel voorbij. Sindsdien groeide de populariteit van het merk naar nieuwe hoogten. Een dikke merci aan het adres van de economische crisis en James May. Want, eerlijk is eerlijk, sinds de man elke tien minuten de woorden “Dacia Sandero” in de afleveringen van Top Gear in de mond neemt, letten we net dat tikkeltje beter op als we een Sandero op de autosnelweg zien passeren.
Misschien is Dacia wel een van de merken van de toekomst onder het motto ‘lekker betaalbaar voor iedereen’. Daarnaast doet het merk veel moeite voor een hipper imago. Wie Dacia intypt op Facebook, zal begrijpen wat ik bedoel. Met 364 000 fans op hun Turkse fanpagina, 222 000 op de Roemeense en meer dan 1 000 000 op de internationale versie is Dacia aan een inhaalbeweging bezig. Even om te vergelijken: BMW heeft meer dan 14 miljoen fans en ook Ferrari haalt gemakkelijk de 12 miljoen. En ok, het zijn misschien niet meteen hun grootste concurrenten, maar het toont wel aan dat er nog groeipotentieel in zit en dat het tegenwoordig niet meer genoeg is om een autodealer in de nabijheid te hebben, ook het opbouwen van een sociale identiteit speelt mee.
Wie dus zijn liefde voor zijn Dacia van de daken zou kunnen schreeuwen, weet wat gedaan. De rest weze gewaarschuwd: Dacia is op oorlogspad!