Nu de Tourkaravaan morgen weer op gang wordt getrokken, zal de kilometerteller overuren draaien. En dat niet alleen door de renners. Ook de hele Tourvloot, 250 Skoda-wagens incluis, gaan mee.
Niet minder dan 250 Skoda-wagens zullen dit jaar het gehele Tourparcours afleggen. Daarmee zijn ze verantwoordelijk voor ongeveer 2,8 miljoen kilometer per Toureditie. Wie daarbij de gehele reclamestoet, hulpdiensten, Tourbussen en overplaatsingen per vliegtuig telt, weet dat ondanks het bodemloze wielerplezier de Tour de France een zekere roofbouw is op het milieu. Begrijp me daarbij niet verkeerd, ook ik geniet van een “Tommeke, Tommeke, Tommeke!” aan de eindstreep (hoewel we dat dit jaar niet zullen kunnen roepen), toch stel ik me luidop de vraag in hoeverre het reclameaspect opweegt tegenover de liters brandstof en uitstoot die de hele Tourkaravaan met zich meebrengt.
Neem nu eens een voorbeeld aan de renners zelf: groen, groener, groenst. Op een ‘ouderwetse’ velo Frankrijk door, bestaat er nu iets romantischer dan dat? Het zweet dat van hun kaken drupt wanneer ze de Alpen doorkruisen, de euforie aan de eindstreep wanneer het zogenaamde treintje het op majestueuze wijze weet af te maken, of de tonnen emotie die van het eindpodium afstralen. De Tour is top. Nog topper zou het echter zijn wanneer het allemaal net wat milieuvriendelijker kon wat de wagens betreft. Ik begrijp dat de hele bende Tourdokters, ploegleiders, verzorgers, technici, bloemenmeisjes, e.d. hun peloton op de voet moeten volgen, maar zou het soms niet allemaal wat bewuster kunnen? Ik ben er zeker van dat ook dat goed zou zijn voor de sport.
En voor de rest, mijn beste dame/heer, geniet ten volle van de Tour de France, in al haar aspecten. Laat die zomer nu maar echt beginnen!