Kennelijk hebben de autoconstructeurs de weg naar de marketinggadgets gevonden. Fans van o.a. Ferrari of Bugatti voor wie de supercar jammer genoeg niet tot de financiële mogelijkheden behoren, kunnen dezer dagen hun ogen uitkijken op de Opel-hoofdtelefoon, Porsche-paperclips, Volvo-sleutelhoes, de barbecue cooler bag van Dodge of after shave met een Bugatti-geurtje. Echt iets voor de kerstdagen?
Het is zo gek niet te bedenken of een of ander automerk is er al mee op de proppen gekomen. Slapen kan tegenwoordig in de dekbedden van Ferrari, je coffee to go zal nog nooit zo stijlvol gedronken worden als in de Dodge-drinkbeker, je kinderen kunnen zich binnenkort helemaal uitleven met de Toyota-waterverfset en je voeten zullen zich kiplekker voelen in de grasflipflops van Skoda (jawel, grasmatje voor onder je tenen inclusief). Porsche bracht zelfs een herfst/wintermagazine uit waarin alle nieuwigheden (lees: ideeën voor onder de kerstboom) verdacht mooi in beschreven staan. Marketing, anyone?
Een speelgoedwinkel voor volwassen kinderen, zo lijkt het wel als je de websites van de autoconstructeurs afschuimt. Pas op, niet dat ik vies ben van een lekker geurtje, een knus paar pantoffels of een handig paar paperclips, maar mag ik tussen al het leuke gesnuister door toch eventjes de vraag stellen waar de autoconstructeurs al deze gekkigheden vandaan halen? Je moet er maar op komen, denk ik dan!
Toch laat ik het niet aan mijn hart komen. Marketing of geen marketing, genieten met Kerst zal ik. En daar zal de aan- of afwezigheid van de Skoda-teenslippers echt wel geen roet in het eten strooien.