Wat Fiat, BMW en Volkswagen kunnen, kunnen wij ook, moeten ze bij Citroën gedacht hebben. Na de legendarische Fiat 500, de Mini en de Volkswagen Beetle trekt ook Citroën resoluut de kaart van de vervlogen nostalgie. U kent hem vast nog, de zogenaamde 2CV, of in de volksmond beter bekend als ‘de eend’. Het schattige autootje waar je ouders misschien nog wel mee reden, zal binnen een dik jaar weer in het straatbeeld te zien zijn.
Wat is dat toch met die autoconstructeurs van tegenwoordig? In plaats van regelrecht te kiezen voor vooruitgang zetten ze tegenwoordig in op oude knarren als de Fiat 500 of de Beetle. Mij hoor je niet klagen, de Fiat 500 is wat mij betreft de leukste stadsauto in jaren. Want, de fun en het hip imago dat de Punto mist, heeft de 500 in overvloed. Geef me een Cinquecento en je zal me een paar uur niet meer horen, werkelijk. Maar dan de echte, glaszuivere 500, niet de 500L-versie die volgens mij een miskleun van formaat is. Waarom van een stadswagentje plots een volumewagen willen maken? Een 500-tje dient schattig en leuk te zijn, niet lomp en met een veel te hoog bierbuikgehalte. Je kan Fiat natuurlijk niets verwijten. Met een succesnummer marketinggewijs willen uitbuiten is niets mis mee, maar van het imago van een 500-tje dien je af te blijven. Punt andere lijn.
Gallerij der nostalgische titanen: De Fiat 500, VW New Beetle en de Mini
Maar goed, back to basics. Letterlijk dan. Citroën gaat terug in de tijd en wil haar 2CV nieuw leven in blazen door vanaf eind 2013 met een geheel nieuwe versie te komen die vanaf 2014 verkocht zal worden. Wie hoopt op een kopie van de vroegere 2CV dien ik jammer genoeg teleur te stellen. Van het eendje uit onze herinnering zal jammer genoeg niet veel meer overblijven nadat Citroën met hem klaar is. De vier miljoen 2CV’tjes die van voor de Tweede Wereldoorlog tot in 1990 van de band rolden krijgen er dus een grote broer bij. En wat voor eentje (eendje?)!