Ter gelegenheid van de InterClassics-beurs in Brussel vierde Audi zijn rijke Belgische verleden, met ook een blik op de toekomst. Een mooi moment om terug te kijken op een halve eeuw gedeelde geschiedenis tussen het Duitse merk met de vier ringen en ons kleine landje.

Advertentie
Advertentie

Op Brussels Expo konden bezoekers van het InterClassics-salon de gloednieuwe Audi S6 e-tron sedan bewonderen, naast twee Audi 100-modellen: een sedan en een coupé. Twee modellen van groot belang voor het Duitse merk. Niet zonder reden, want de Audi 100 werd geïntroduceerd in 1974, het jaar waarin Audi officieel voet aan de grond zette in België! De derde generatie van dit model was in 1982 bovendien de meest aerodynamische productieauto ter wereld, en daarmee ook de meest aerodynamische Audi ooit. Een prestatie waar de A6 e-tron sedan tegenwoordig ook prat op gaat. Bij het zien van deze twee modellen is één ding duidelijk: het merk heeft in een halve eeuw enorme stappen gezet.

1982 was ook het eerste jaar waarin Audi meer dan 10.000 auto’s verkocht in België. Vandaag de dag liggen de jaarlijkse verkopen rond de 30.000 eenheden. Sinds Audi vijftig jaar geleden op onze markt kwam, heeft het merk niet minder dan 210 nieuwe modellen gelanceerd in Europa, waaronder in België. Maar Audi heeft zijn stempel in België niet alleen gedrukt door verkoopcijfers en populariteit.

Advertentie
Advertentie

Succes in uithoudingsracen dankzij een Belgisch team!

Audi en België betekenen ook autosport, dankzij het team WRT, opgericht door René Verbist, Vincent Vosse en Yves Weerts in september 2009. Hoewel het Belgische team tegenwoordig met BMW’s racet, bouwde het zijn reputatie op met Audi R8’s en behaalde het daarmee talloze successen. In 2011 won Audi, dankzij WRT, voor het eerst de 24 uur van Spa. In 2014 en 2015 zorgde een zwart-geel-rode Audi R8 opnieuw voor overwinningen in zowel de Blancpain Endurance Series als de Blancpain Sprint Series. In 2014 kwam daar nog een tweede overwinning bij in de 24 uur van Spa.

In 2015 was het raak in de prestigieuze 24 uur van de Nürburgring. Drie jaar later schitterde Audi opnieuw dankzij WRT in de 12 uur van Bathurst. Helaas kwam er in 2022, na 13 jaar samenwerking, een einde aan de relatie tussen het Belgische team en de Duitse constructeur. En dat is niet de enige pagina in de gedeelde geschiedenis van Audi en België die binnenkort afgesloten wordt.

Meer dan een miljoen Audi's geproduceerd in België

Audi heeft natuurlijk ook een productieconnotatie in België. De fabriek in Brussel heeft talloze modellen van het merk met de vier ringen voortgebracht. Van 2004 tot 2010, toen de vestiging in Vorst nog onder Volkswagen viel, werden er in Brussel een reeks Audi A3’s en A3 Sportbacks geassembleerd. Tijdens deze periode droeg Wolfsburg officieel het stokje over aan Ingolstadt voor de leiding over de Belgische fabriek.

Audi koos er in eerste instantie voor om daar de kleine A1 te bouwen. Van dit model rolden uiteindelijk maar liefst 900.000 exemplaren van de band, waarvan 30.000 bestemd voor België. Op 31 juli 2018 verliet de laatste Audi A1 de assemblagelijn in Vorst, waarna de stadswagen plaatsmaakte voor een totaal ander model: de SUV e-tron, die tegenwoordig de naam Q8 e-tron draagt. Tijdens deze overgang werd Audi Brussels ook de eerste fabriek van het merk die CO₂-neutraal gecertificeerd is.

Helaas verkeert het merk met de vier ringen, en meer algemeen het moederbedrijf, in zwaar weer. Op 12 november 2024 deelde Ingolstadt mee aan werknemers en vakbonden dat er geen overnemer is gevonden en dat de fabriek in Vorst definitief zal sluiten op 28 februari 2025, na de productie van de laatste Q8 e-tron in België. Eén ding is zeker: de gedeelde geschiedenis tussen Audi en België oogt momenteel rooskleuriger dan de toekomst…

Advertentie
Advertentie