Na heel wat maanden van voorbereiding zijn de nieuwe invoerheffingen op Chinese auto’s nu officieel goedgekeurd door de Europese Commissie, maar niet zonder slag of stoot...

Advertentie
Advertentie

Van de 27 lidstaten van de Europese Unie waren er amper 10 voorstander van de nieuwe imvoerheffingen die de Commissie uitwerkte. Landen als Frankrijk, Denemarken, Nederland en Italië. 5 landen stemden dan weer tegen: Malta, Slovenië, Slovakije, Hongarije en Duitsland. China is dan ook een belangrijke afzetmarkt voor een aantal Duitse autobouwers, die er ook auto’s assembleren. 12 lidstaten onthielden zich bij de stemming, waaronder België en Spanje. De maatregel is dus goedgekeurd geraakt, maar unanimiteit was er niet onder de lidstaten...

Advertentie
Advertentie

Tot 35,3 % extra invoerheffingen voor MG !

De invoerheffingen op auto’s bedragen op dit moment 10%, maar dat percentage stijgt op een variabele manier, afhankelijk van op hoeveel de Chinese staatssteun aan een bepaald merk geschat wordt. In de praktijk stijgt de invoerheffing naar 35,3% voor de SAIC-groep (MG), 18,8% voor alle voertuigen van de Geely-groep (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Lynk & Co), 17% voor BYD, 7,8% voor Tesla en 20,7% voor de andere Chinese autobouwers die naar Europa exporteren, waaronder bijvoorbeeld Leapmotor. De nieuwe invoertarieven worden eind deze maand van kracht voor een periode van 5 jaar.

En dat is nog maar het begin...

Nu wordt gewacht op een reactie uit China, dat gedurende de hele aanloop naar deze beslissing liet weten dat er represailles zouden volgen als de invoerheffingen goedgekeurd werden. We kijken ook uit naar hoe de verschillende Chinese automerken zullen reageren die plannen om fabrieken te bouwen of te kopen op het Oude Continent, zoals Nio. Ondertussen blijven de onderhandelingen tussen en Europa en China lopen, met als doel om een andere uitweg te vinden dan deze invoerheffingen. Waarschijnlijk hebben we het laatste er dus nog niet van gehoord.

Advertentie
Advertentie