Goedkope elektrische auto’s doen het blijkbaar goed, kijk maar naar de verkoop van de Dacia Spring, die loopt als een trein. Het elektrische aanbod van Volkswagen begint pas bij de ID.3, die niet echt voor de kleinste budgetten is weggelegd. De ID.Life, de compacte elektrische VW die vorige zomer voorgesteld werd op de IAA in München, moet daar verandering in brengen… maar op de ID.2 productieversie daarvan is het nog wachten tot het midden van dit decennium.

Subsidies en CO2-cijfers

Om die reden brengt Volkswagen de e-Up! dus nu terug. Op die manier kan het nog een graantje meepikken van de stijgende verkoop van elektrische auto’s, die in veel landen een boost krijgt met subsidies, maar haalt het ook de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn verkochte modellen naar beneden. Niet onbelangrijk om Europese CO2-boetes te vermijden.

Het is de tweede comeback van de e-Up!. Hij werd voor het eerst gelanceerd in 2014, maar was onder andere door zijn beperkte batterijcapaciteit en rijbereik niet echt populair. Eind 2019 werkte VW het model bij (samen met de elektrische Seat Mii en de Skoda Citigo e iV), met onder andere een 36 kWh grote batterij die op papier goed was voor zo’n 250 kilometer. Vooral in Duitsland was hij erg populair, maar eind 2020 trok Volkswagen de stekker uit het model. Nu komt de e-Up! dus terug, ongewijzigd. Of dat ook het geval is met zijn Spaanse en Tsjechische neefjes, dat is niet geweten.