Je zou het niet meteen zeggen, gezien het vrij grote formaat van deze nieuwe Tourneo Courier. En toch, nu de Ka, EcoSport en Fiesta een voor een uit het gamma zijn verdwenen, is deze ludospace het nieuwe instapmodel van Ford geworden. Niet per se qua grootte, want hij is gegroeid van 4,16 m in zijn vorige generatie naar 4,34 m voor het huidige model, waarmee de Tourneo Courier groter is dan de SUV Puma (4,23 m). Maar omdat hij van komaf een arbeider is, kan Ford hem aanbieden voor een prijs die zo’n 5.000 euro lager ligt dan de hippe crossover. De Tourneo Courier, en zijn bedrijfsversie Transit Courier, staan trouwens op dezelfde technische basis als de dynamische Puma en de nu heengegane Fiesta.
Design
SUV-achtig
De Tourneo Courier is echter niet alleen gegroeid in zijn generatiewissel. Hij is ook volledig van uitstraling veranderd. Het is niet langer een ‘bestelbusje met ramen’, maar hij heeft nu een echte présence dankzij een charismatische look. Dit geldt op alle versies, vooral met zijn massieve voorkant. Maar als je voor de Active-versie gaat, zoals ons testmodel, krijg je zelfs een geSUViseerde look en een tweekleurige lak. Je houdt ervan of niet, maar je kan niet ontkennen dat deze Tourneo Courier Active een uitgesproken stijl heeft gekregen...
Beleving
Een wielbasis, vijf zitplaatsen
Op praktisch vlak is deze Courier het enige model in de Tourneo-familie van Ford dat in slechts één koetswerklengte te krijgen is, en daarmee ook één zetelconfiguratie. Hij is dus altijd 4,34 m lang en biedt altijd plaats voor vijf personen, in tegenstelling tot de middelgrote Tourneo Connect (4,50 m of 4,83 m, 5 of 7 zitplaatsen) en de grote Tourneo Custom (5,05 m of 5,45 m, 8 of 9 zitplaatsen).
De Courier behoudt wel nog, net als zijn grote broers, zijn schuifdeuren op de flanken. Een groot pluspunt voor gezinnen met kinderen. In smalle parkeervakken kunnen ze de deuren zonder risico opengooien. En ouders kunnen hun kroost gemakkelijk vastmaken zonder het risico op een dichtvallende deur tegen hun achterste...
Hoog plafond
Hoewel hij voor een verzorgde uitstraling is gegaan, is deze Tourneo Courier in de basis nog steeds een bestelwagen. Zijn kleerkastvormige profiel maakt dat meteen duidelijk. Zijn hoge en volledig rechte dak (1,82 m hoog) geeft een geweldig ruimtegevoel aan boord. Je kan je zelfs een beetje verloren voelen aan boord in het begin... De kleine ludospace maakt van die extra hoogte gebruik door een extra opbergruimte aan te bieden boven de voorruit. Er zijn ook meerdere opbergvakken te vinden op en in het dashboard, maar ze zijn niet allemaal even diep en daardoor niet altijd even bruikbaar.
Maar hoewel het hoge dak voor veel hoofdruimte zorgt, geeft de compacte technische basis van de Tourneo Courier hem niet evenveel been- en schouderruimte. De zijdelingse zitplaatsen op de achterbank zijn wel comfortabel, maar in het midden zit je nogal smal. Ook jammer: de passagierszetel vooraan is niet voorzien van een Isofix-aansluiting (enkel de zijdelingse plaatsen achteraan), wat handig was geweest voor gezinnen met meerdere kleine kinderen.
Grote koffer
De koffer is wel zeer ruim en praktisch, zeker in verhouding met het vrij compacte formaat van de Tourneo Courier. Zwaai de grote achterklep open en je kijkt naar een holte van 570 liter (1.188 liter tot aan het dak), met ook nog eens een lage en vlakke laaddrempel.
De Tourneo Courier heeft ook enkele praktische details, zoals een uitschuifbare opberglade (om vuile voorwerpen in op te bergen en thuis af te spoelen) of een plek om de hoedenplank achter de rugleuningen te zetten. Zo kan je gemakkelijk hoge voorwerpen meenemen in geval van nood.
Je kan ook de achterzetels naar voren klappen en kantelen (in een 60/40-verdeling). De laadlengte neemt dan toe tot 1,43 m en het totale beschikbare volume groeit zelfs tot 2.162 liter! Alleen jammer dat de zetels niet volledig kunnen worden verwijderd als je de Tourneo Courier wil inzetten als verhuiswagen.
Ergonomie kan beter
Achter het stuur heb je een goede rijpositie. Als je even de grote ruimte boven je hoofd vergeet, waan je je eerder achter het stuur van een Fiesta dan van een bestelwagen. Maar het vrijwel volledig achterwege laten van fysieke knoppen verpest de algemene ergonomie vanop de bestuurderspositie. De Tourneo Courier is standaard uitgerust met een aanraakscherm van 8 inch. Dat omvat het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, met een moderne connectiviteit (draadloze Apple CarPlay en Android Auto). Maar je moet het ook gebruiken om de klimaatcontrole te bedienen of om de zetel- of stuurverwarming in te schakelen. Een heel gedoe voor iets dat vroeger met een simpele druk op de knop ging.
Afgezien van dit detail zal de Tourneo Courier wel in de smaak vallen van schermrijke gezinnen: er is een inductielader, twee USB-poorten vooraan, twee USB-poorten achteraan, een 12 volt-aansluiting vooraan en nog een in de koffer om de frigobox koel te houden.