De Ford Transit Custom werd eind vorig jaar volledig vernieuwd en biedt niet enkel een hypermoderne uitrusting binnen zijn segment, maar ook een nog bredere waaier aan configuratiemogelijkheden dan ooit tevoren. Daarmee vindt vrijwel elke professional een bestelwagen die aan zijn behoeften voldoet. Het andere goede nieuws is dat de bedrijfswagendivisie van de reus met het blauwe ovaal, Ford Pro, de diensten van zijn nieuwe middelgrote bestelwagen aanbiedt tegen scherpe prijzen. Des te meer dankzij de verleidelijke promoties die nu gelden. Zo geniet de Ford Transit Custom Trend 2.0 EcoBlue 136 pk van een korting van meer dan 7.400 euro en een stockpremie van 826 euro, waarmee zijn prijs exclusief btw daalt van 35.575 euro naar slechts 27.315 euro. Maar je kan natuurlijk ook nog steeds je rijdend werktuig naar wens configureren en genieten van interessante kortingen. Zullen we het samen eens proberen?
L1, enkele cabine en 280
Om onze ideale Transit Custom te bouwen, moeten we beginnen met zijn koetswerkvorm. Gezien het indrukwekkende laadvolume dat de ‘normale’ wielbasis al biedt, gaan we voor de L1-versie. De Transit Custom L1 (5.050 mm) rust op een wielbasis van 3.100 mm en biedt daarmee al een laadlengte van 2.602 mm, wat ons voldoende lijkt. Maar weet dat de L2-versie 5.450 mm lang is dankzij zijn 400 mm langere wielbasis, waarmee je een totale laadlengte van meer dan 3 meter (3.002 mm) bekomt.
De Transit Custom L1 is ook in verschillende koetswerkvarianten te krijgen: gesloten bestelwagen, Multi Use of Multi Cab. Aangezien de versie met enkele cabine al 3 zitplaatsen biedt en we op zoek zijn naar een bestelwagen met een grote laadruimte, gaan we voor de gewone gesloten bestelwagen.
De L1-bestrelwagen laat vervolgens de keuze tussen twee maximaal toegestane massa’s (MTM): L1 280 of L1 320. Cijfers die logischerwijs overeenkomen met MTM’s van 2.800 kg of 3.200 kg. De 280-versie heeft al een laadvermogen van meer dan 800 kg en lijkt ons dan ook voldoende voor de meeste toepassingen. We vertrekken dus vanuit een L1 280 om onze ideale Transit Custom samen te stellen.
Sterke en zuinige EcoBlue
Dan moeten we de motor kiezen die onze werkcompagnon zal aandrijven. De Transit Custom kan dankzij zijn volledig nieuwe platform niet enkel op diesel rijden, maar is ook beschikbaar als plug-inhybride op benzine en zelfs als volledig elektrische versie.
In ons geval houden we het op de klassieke turbodieselmotor. Met onze huidige configuratie is het mogelijk om te kiezen voor de 2.0 EcoBlue van 110 of 136 pk. Hier kiezen we wel voor de upgrade, vooral om te genieten van het hogere koppel van 360 Nm (tegenover 310 Nm), waarmee het gemakkelijker hernemen is met een beladen busje. Bovendien biedt de 136 pk-versie toegang tot meer uitrustingsniveaus, waardoor we een bredere keuze hebben voor de laatste fase van onze configuratie. De 8-trapsautomaat die bij deze motor wordt aangeboden, laten we echter links liggen om de prijs betaalbaarder te houden. De pook van de manuele zesversnellingsbak, die op het dashboard zit gemonteerd, ligt toch perfect in de hand.
Gaan we voor de Limited?
We komen steeds dichter bij onze ideale Transit Custom. Maar we moeten nog ons uitrustingsniveau kiezen. Met onze motorisatie hebben we de keuze tussen de Ambiente, Trend of Limited, met een catalogusprijs van respectievelijk 34.275 euro, 35.575 euro en 37.075 euro exclusief btw.
Gezien de extra standaarduitrusting bovenop die van de Trend (die al automatische airco en parkeersensoren heeft, naast een hoogwaardig infotainmentsysteem), zowel op praktisch vlak (sleutelloos instappen en starten, laadruimte met extra verlichting en afwerkingspanelen tot op halve hoogte), qua look (bumpers in koetswerkkleur, 16-inch lichtmetalen velgen, stuur in Sensico-leer) en comfort (verwarmbare voorzetels, verwarmbare en automatisch inklapbare zijspiegels), kiezen we voor de Limited.
Als we daar nog een metallic lakkleur (600 euro ex. btw), een vaste trekhaak (500 euro ex. btw) en een tweede schuifdeur aan toevoegen (500 euro ex. btw), brengt dit onze ideale Transit Custom L1 280 2.0 EcoBlue handgeschakeld Limited naar een officiële catalogusprijs van 38.675 euro. Maar op dit moment kan je rekenen op een korting voor professionals van 7.756 euro voor deze configuratie. Bovendien biedt Ford Pro een stockpremie van 826 euro. Daarmee zakt de nettoprijs naar slechts 30.092 euro ex. btw!