Vorige zomer heeft de eerste generatie Mercedes EQA - samen met zijn grote broer EQB en zijn tegenhanger op brandstof GLA - een (lichte) facelift gekregen. Al is dat misschien niet het juiste woord, want naast meer autonomie vragen we ons af wat er echt is veranderd aan de compacte elektrische SUV van het Duitse merk met de ster.
Design Mercedes undefined
Amper anders
Zelfs op het tweede gezicht springt de facelift van de Mercedes EQA niet meteen in het oog, toch op vlak van design. De looks van de elektrische SUV met de ster zijn dan ook amper veranderd sinds zijn introductie in 2021. Het is nog steeds een elektrische afgeleide van de GLA, in tegenstelling tot de Mercedes EQE, EQS en hun SUV-versies, die op een volledig elektrisch platform staan. Met zijn lengte van 4,463 m, zijn breedte van 1,834 m en zijn hoogte van 1,608 m is de EQA wel een haar langer dan zijn tweelingbroer met verbrandingsmotor. Voor 2024 zijn er wel licht hertekende bumpers, een met sterren bedekte grille en een herwerkte lichtsignatuur, vooral aan de achterzijde. Maar in de praktijk is er maar weinig verschil te zien tussen de nieuwe en de oude EQA.
In het interieur zijn de evoluties nog subtieler. Er is quasi niets veranderd aan boord, met een nog steeds mooi afgewerkte en grotendeels met kwalitatieve materialen beklede cabine - op enkele glanzend zwarte stukken plastic na, die zeer snel krassen vertonen. Mercedes heeft wel enkele vernieuwingen doorgevoerd in het interieur van de EQA. Maar of dat ook echter verbeteringen zijn, durven we niet meteen te zeggen…
Beleving Mercedes undefined
Evolutie of achteruitgang?
Het stuurwiel van de EQA is nu identiek aan dat van de andere recente modellen van Mercedes, en is dus volledig bedekt met haptische toetsen die niet altijd even gemakkelijk zijn in gebruik. En net als bij de andere compacte modellen van het Duitse merk, zijn de fysieke bedieningen op de middenconsole simpelweg verdwenen! Ze hebben plaatsgemaakt voor een pseudo-opbergvak dat amper dik genoeg is voor een smartphone, maar dat te klein is om er daadwerkelijk je telefoon op te leggen. Gelukkig heeft de EQA wel nog enkele fysieke schakelaars voor de klimaatcontrole.
Boven die knoppen zit een centraal aanraakscherm dat voortaan standaard 10,25 inch groot is. Het draait op de nieuwste versie van het MBUX-systeem en blijft gemakkelijk in gebruik, ook zonder het touchpad en de knoppen om het te bedienen. Het reageert snel en kan ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. Het digitale instrumentenpaneel is op zijn beurt 7 tot 10,25 inch groot, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De Mercedes EQA is dus een beetje gebruiksgemak verloren met zijn facelift, maar blijft een SUV met een aangenaam interieur om in te vertoeven, ook qua zitcomfort.
Knappe zitruimte achteraan
Ondanks zijn lengte van 4,463 m geniet de EQA van een relatief lange wielbasis van 2,729 m. Dat speelt in het voordeel van de passagiers op de achterbank, die er voldoende plaats krijgen voor hun knieën en hun hoofd. Jammer genoeg hebben ze geen recht op de optionele verschuifbare achterbank van in de GLA. Die is helaas niet beschikbaar op de elektrische versie van de compacte SUV van Mercedes. Nog een nadeel ten opzichte van de GLA: de koffer van de EQA is nog kleiner, met een volume van 340 tot maximaal 1.320 liter met de achterbank neergeklapt. En het is tevergeefs zoeken naar een extra opbergruimte onder de motorkap (frunk), want die is er niet. De laadkabels moeten dus bij de rest van de bagage in de koffer.