Bij een traditionele verbrandingsmotor wordt het mengsel van lucht en brandstof in de cilinders gecomprimeerd voordat het wordt ontstoken door de bougie. Wanneer dit mengsel wordt samengeperst, kan het soms spontaan ontbranden voordat de bougie een vonk geeft, door de hitte en druk. Dit fenomeen wordt "zelfontbranding" of "pingelen" genoemd. Bij dieselmotoren is dit de normale gang van zaken, maar bij benzinemotoren kan het abnormale trillingen, prestatieverlies en op lange termijn schade aan de motor veroorzaken.

Advertentie
Advertentie

Wat is het octaangetal?

Een brandstof met een hoger octaangetal is beter bestand tegen zelfontbranding bij hoge druk en temperatuur. Dit zorgt ervoor dat de motor beter draait, vooral bij krachtige motoren of motoren met een hoge compressieverhouding, zoals bij sportwagens, maar ook heel wat ‘gewone’ recente modellen. Het gebruik van een brandstof met een hoog octaangetal optimaliseert de verbranding en zorgt voor een hogere energie-efficiëntie. Bij deze motoren kan het gebruik van brandstof met een te laag octaangetal leiden tot pingelen, prestatieverlies en uiteindelijk zelfs mechanische schade.

Euro 95, Euro 98, E5 of E10: welke moet je kiezen?

Het fundamentele verschil tussen Eurosuper 95 en 98 is het octaangetal, waarbij 98 een hoger octaangetal heeft dan 95. Zoals hierboven uitgelegd, onderscheidt 98 zich door betere prestaties, vooral in motoren die geoptimaliseerd zijn voor deze brandstof, met name die met een hoge compressieverhouding. Het gebruik van 98 zorgt voor een soepelere werking en kan de levensduur van de motor verlengen. In sommige gevallen kan de duurdere brandstof ook het verbruik verlagen, hoewel dit van auto tot auto verschilt. Sinds oktober 2018 is er ook een onderscheid tussen E5 (verkrijgbaar als Euro 98 en Euro 95) en E10 (alleen Euro 95). Technisch gezien bevat E5 tot 5% bio-ethanol en E10 tot 10%.

Advertentie
Advertentie

Minder verbruik?

Moeten we op basis van deze informatie allemaal overstappen naar 98 en 95 vergeten? Absoluut niet! Voor de overgrote meerderheid van moderne wagens is Euro 95 ruim voldoende en werkt het prima, zonder risico voor de motor. Als je auto niet specifiek Euro 98 vereist (zoals vermeld in het handboek van de wagen en vaak in het tankklepje), zul je waarschijnlijk geen significante verschillen qua prestaties of verbruik opmerken met deze duurdere benzine. Super 98 is immers duurder dan 95 (10 tot 30 cent per liter verschil!), en de prestatie- of verbruikswinst (vaak verwaarloosbaar in standaardmotoren) weegt zelden op tegen de extra kosten.

Heb je een auto van na 2000?

En wat met E5 en E10? Alle nieuwe benzineauto's, evenals de meeste modellen die na 2000 zijn geproduceerd, kunnen zonder problemen rijden op zowel E5 als E10. Beide kunnen bovendien gemengd worden. E10 is echter iets corrosiever dan gewone loodvrije 95, dus voor oudere auto's en oldtimers is het aan te raden om 95-E5 of 98-E5 te gebruiken, die minder bio-ethanol bevatten dan E10. Ook als je auto lang stilstaat is E5 iets stabieler en is het dus aan te raden deze benzine te gebruiken.