De CX-60 is gelanceerd in 2022 en dus nog geen drie jaar oud, maar toch krijgt hij al een update... Misschien om niet in de vergeethoek te geraken na de recente introductie van zijn grote broer, de CX-80, die groter is en plaats aan boord heeft voor twee extra personen. In elk geval lijkt de facelift van de CX-60 zeer bescheiden en zitten de belangrijkste wijzigingen onder de carrosserie.
Design
Niets nieuws of toch heel weinig...
Qua design vermeldt Mazda slechts één nieuwe exterieurkleur: Zircon Sand, een grijs-beige kleur met een groene zweem die we al eerder zagen op de kleine MX-5. Voor de rest is er qua looks niets nieuws. Het is een behoorlijk goed ontworpen SUV die nog steeds 4,74 meter lang is, even groot als de BMW X3, Mercedes GLC of Volvo XC60. Bij de grote constructeurs vinden we in hetzelfde segment de Peugeot 5008, Renault Espace, Skoda Kodiaq of Volkswagen Tayron.
Beleving
Nog steeds een chique uitstraling
Het is nog altijd aangenaam vertoeven in deze Mazda. De sfeer is licht (vooral met het optionele panoramische glazen dak) en chic, in het bijzonder in de topuitvoeringen, die bekleed zijn met stijlvolle en verzorgde materialen, zoals nappaleder voor de stoelen en esdoornhout (Takumi-uitvoering) of aluminium (Homura) op de middenconsole.
Voor deze facelift heeft Mazda twee luxueuze uitrustingsniveaus toegevoegd: de Homura Plus en Takumi Plus, die standaard alle beschikbare optiepakketten bevatten. Terwijl de Takumi-modellen zich onderscheiden door een licht interieur, hebben de Homura-versies een sportievere inslag, met een nog donkerder interieur bij deze facelift: de hemel en raamstijlen zijn nu bekleed met zwarte bekleding, terwijl de deurpanelen een nieuwe zwart gemetalliseerde matte afwerking krijgen.
Niet volledig op de tast
Als multimediasysteem beschikken alle versies over een 12,3" digitaal instrumentenpaneel (met beperkte personalisatiemogelijkheden), ondersteund door een centraal scherm van dezelfde afmeting. De aanraakfunctie van dit scherm is alleen beschikbaar bij stilstand: zodra je begint te rijden, bedien je het multimediasysteem met de draaiknop. Je went eraan en het beperkt vingerafdrukken op het scherm... Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard, met of zonder kabel. Een inductielader voor smartphones is ook beschikbaar.
Middelmatige achter- en kofferruimte
De aangenaam zachte voorstoelen kunnen worden verwarmd of gekoeld. Achterin is de ruimte behoorlijk, maar vrij gemiddeld als we kijken naar zijn buitenafmetingen. De middelste rugleuning is bovendien vrij hard. Qua modulariteit doet deze CX-60 het minder goed dan zijn grote broer, de CX-80: hier vind je namelijk geen verschuifbare of kantelbare achterbank, noch een derde rij zitplaatsen. De CX-60 is uitsluitend verkrijgbaar als 5-zitter.
De kofferbak is niet enorm, maar wel praktisch dankzij zijn regelmatige vorm. Opvallend is dat ondanks de grote batterij, de plug-in hybride versie dezelfde kofferruimte heeft als de dieselversies.