We zitten reeds aan de 6e generatie van de E-Klasse, de iconische premium reisberline die rechtstreeks concurreert met de Audi A6 en de BMW 5 Reeks. In het Mercedes-gamma staat hij net naast de EQE, die een vergelijkbaar formaat heeft, maar uitsluitend op elektriciteit wordt aangedreven. De nieuwe E-Klasse blijft dan weer voorzien van verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijflijnen.
Sterren in de lampen
De nieuwe E-Klasse berline behoudt het drievolumedesign van zijn voorgangers. Hij heeft daarmee ook een meer traditionele lijn dan de berlines in het EQ-gamma. Deze nieuwe E is slechts iets groter geworden (+1,4 cm), maar heeft wel enkele nieuwe esthetische trekjes, waaronder de verzonken deurgrepen of de stervormige lichtsignatuur voor de achterlichten, die verwijst naar het logo van de constructeur. Het model wordt aanvankelijk gelanceerd als berline, maar de E-Klasse Break komt binnenkort, net als de gerelateerde CLE Coupé en Cabrio.
Zwerm aan schermen
Aan boord valt je oog meteen op het arsenaal aan schermen: het digitale display van bijna 40 inch met de naam ‘Superscreen’ strekt zich uit over de hele breedte van het dashboard. Het bestaat uit drie schermen: eentje achter het stuur, een aanraakscherm in het midden en nog een derde scherm (ook aanraakgevoelig, maar wel optioneel) voor de ogen van de passagier. Daarmee kan je verschillende voertuigfuncties bedienen, maar ook video’s streamen, zelfs tijdens het rijden. Hoewel dit scherm goed afleesbaar is in het donker, is dat minder het geval in het daglicht: het is heel gevoelig aan reflecties en wordt al snel vuil door de vingerafdrukken die achtergelaten worden bij de bediening. Een weinig interessante optie, denken we. Een simpele tablet op een houder zou beter werken...
Allerlei apps
Naast zijn nog verder verbeterde stembediening, heeft Mercedes ook heel wat externe applicaties ingebouwd in het multimediasysteem, zoals TikTok, Angry Birds of zelfs de videobelapp Zoom, om in de auto te kunnen vergaderen via de selfiecamera boven het centrale display. Je kan enkel de andere persoon zien als je stilstaat, maar het geluid blijft werken tijdens het rijden. We hebben het getest, en het werkte zeer goed. Mercedes heeft ook met kunstmatige intelligentie gewerkt in het systeem om ‘routines’ te creëren, waarbij bijvoorbeeld de zetelverwarming automatisch wordt geactiveerd als de buitentemperatuur onder een bepaalde grenswaarde zakt. De auto kan ook automatisch routines voorstellen als je bepaalde handelingen of instellingen regelmatig toepast.
Nog steeds chic en een beetje ruimer
Hoewel de E-Klasse amper 1,4 cm langer is geworden, neemt de wielbasis wel toe met 2,2 cm, wat nog iets meer beenruimte betekent voor de achterste zitplaatsen. Daar kunnen twee tot drie volwassenen gemakkelijk plaatsnemen, hoewel de middelste plek nog steeds iets minder comfortabel is dan de twee andere. We hebben niets op te merken qua afwerking, die van een zeer hoog niveau is: de aankledig zit uitstekend in elkaar en bestaat zo goed als volledig uit zachte materialen. Chic! Het koffervolume van 540 liter voor de versies met verbrandingsmotor valt perfect binnen de norm van het segment, en is vooral een stuk groter dan dat van de elektrische EQE (430 liter).
In afwachting van de AMG’s...
Bij Mercedes is de verbrandingsmotor nog niet dood. Hoewel de EQE dus volledig elektrisch is, drinkt de nieuwe E-Klasse nog steeds petroleum, al zijn alle motoren voortaan uitgerust met een milde hybridisering op 48 V.
Voor de lancering is het gamma aan verbrandingsmotoren nog vrij beperkt, maar dat zou snel moeten worden uitgebreid. Op benzine begint het aanbod met de E 200 (2.0 viercilinder turbo met 204 pk) en kijken we uit naar de romige E 450 met 6 cilinders. We vermoeden dat er op termijn ook enkele superkrachtige en geëlektrificeerde AMG-versies komen.
De grote reisberline van Mercedes blijft ook nog steeds beschikbaar met een dieselmotor, voorlopig enkel als E 220 d met een 197 pk en 440 Nm sterke viercilinder. Een motor die ons wist te overtuigen: hij is fluisterstil en laat zelfs een aangename brom horen als je het gaspedaal intrapt. De prestaties zijn ruim voldoende (0-100 km/u in 7,6 seconden en een topsnelheid van bijna 240 km/u) en deze diesel heeft een zeer kleine dorst: de boordcomputer gaf 5,5 l/100 km aan tijdens onze test, en dat aan een gezwind tempo. Met zo’n verbruik haal je bijna 1.200 km uit een tank. Een rijbereik dat je op enkele minuten aan de pomp weer terugwint...
Vijfsterrencomfort en meesturende achterwielen
Voor de eerste keer in zijn geschiedenis kan je de E-Klasse (optioneel) krijgen met meesturende achterwielen, die zijn draaicirkel met bijna een meter verkleinen en hem ook levendiger maken in de bochten, wat we in de praktijk konden testen en bevestigen. De wegligging is nog steeds efficiënt en geruststellend. Ook 4Matic-vierwielaandrijving is mogelijk afhankelijk van de motorisatie.
Qua comfort staat de E-Klasse standaard op een passieve ophanging met stalen veren, maar we raden de optionele gestuurde luchtvering Airmatic aan, die altijd boterzacht blijft, ongeacht de staat van het wegdek.
Prijs Mercedes E-Klasse Berline
De officiële lancering van deze nieuwe Mercedes E-Klasse staat gepland voor de herfst van 2023, waardoor we zijn Belgische prijs nog niet kennen. Maar die zou zoals steeds iets hoger moeten uitkomen dan bij Audi en BMW. En ook de opties blijven talrijk en kostelijk. De ster op de neus brengt steeds een hoge prijs met zich mee, maar de restwaarde blijft daarmee ook behouden.
Ons verdict
De geeks onder ons zullen de nieuwe digitale functies van het infotainmentsysteem waarderen. Wij vinden ze enigszins overbodig in een auto. Dat hangt af van je smaak. Maar iedereen zal het erover eens zijn dat de nieuwste generatie E-Klasse een uiterst comfortabele en capabele koets blijft, met verbrandingsmotoren waarmee je moeiteloos de kilometers aaneenrijgt zonder je zorgen te moeten maken over je rijbereik. Kortom, de nieuwe E-Klasse is zeer geslaagd. Maar zijn prijs blijft voorlopig nog onbekend...