MG, de Britse badge die in 2007 werd overgekocht door de Chinese reus SAIC, is sinds 2020 terug op onze markt en is sindsdien maar blijven groeien. Na de SUV’s (de kleine MG ZS EV of ZS met benzinemotor, de middelgrote HS met verbrandingsmotor of EHS plug-inhybride en de grote, elektrische Marvel R), de elektrische hatchback MG4 en de MG5 break op batterijen, brengt het merk binnenkort ook nog een elektrische roadster uit (de Cyberster die in november komt voor zo’n 60.000 euro). En dan verwachten we binnen de twee jaar ook nog eens een klein elektrisch autootje.
Design MG undefined
In afwachting daarvan zoekt MG het B-segment op, dat van de polyvalente stadswagens. Deze zelfladende hybride MG3 kan korte stukjes elektrisch rijden en mikt daarmee op de Honda Jazz Hybrid, Renault Clio E-Tech en de Toyota Yaris (en natuurlijk zijn kloon, de Mazda 2 Hybrid). Maar dan voor een lagere prijs... en met meer vermogen.
Beleving MG undefined
Complete, maar imperfecte multimedia
De MG3 is goed uitgerust, vooral qua multimedia met standaard op alle versies een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, een centraal aanraakscherm van 10,25 inch met ingebouwde GPS, en Apple CarPlay/Android Auto. Al zijn die laatste verbindingen enkel met de kabel beschikbaar.
Jammer dat je voor de klimaatcontrole via het menu van het aanraakscherm moet gaan... dat dus niet meer beschikbaar is met Apple CarPlay of Android Auto ingeschakeld! Je moet dus terug naar het ingebouwde systeem om de temperatuur of ventilatie aan te passen, wat verschillende handelingen vereist. Er wordt ons beloofd dat dit binnenkort wordt verholpen via een update. Voor de rest werkt het multimediasysteem vrij goed.
Ruim maar somber interieur
Met een lengte van 4,11 m is deze Chinese hatchback een van de grootsten van zijn segment. Het interieur is echter somber en bedekt met harde plastics. Vrolijk worden we er niet van (ook een panoramadak is er niet om meer licht te scheppen), maar het lijkt allemaal stevig in elkaar te zitten. En de ruimte is in orde: voorin heb je genoeg schouderbreedte, terwijl achteraan er ook voldoende ruimte is voor de benen van volwassenen. Zoals steeds in dit segment zit je centraal een beetje krap, maar je krijgt er wel ook een zachte rugleuning en er is geen middentunnel om je benen rond te plooien. Ook vooraan zijn de zetels comfortabel en bieden ze een goede steun.
Met 293 liter is de koffer ruim genoeg en zelfs iets groter dan die van de Yaris (286 liter), maar kleiner dan in de Clio E-Tech (299 liter) en Honda Jazz Hybrid (304 liter). De achterbank klapt wel maar in één stuk neer in plaats van in twee of drie. Iets waar MG niet aan gedacht zou hebben, wordt ons verteld, en dat binnenkort verholpen zou moeten worden. Soms maken de Chinezen in al hun haast nog eens een beginnersfoutje... Met de achterzetels neergeklapt, bekom je trouwens geen volledig vlakke laadvloer. Maar hoe dan ook is de MG3 praktisch genoeg voor dagelijks gebruik.