Is dit zomaar een onschuldige stijloefening, of schuilt er meer achter? Vergeet niet dat ook de R4, R5 en Twingo een restomod kregen van Renault, ter voorbereiding van een reeks neo-retro productiemodellen die binnenkort op de markt komen. In het geval van de R17 lijken de plannen minder concreet te zijn... En dat is jammer, gezien de knappe stijl naar de hand van de Franse designer Ora Ïto op basis van de sportcoupé van Renault uit de jaren 1970.

Advertentie
Advertentie

4e in zijn soort

Ter herinnering: sinds 2021, met de Suite N°4 op basis van de originele Renault 4, heeft het Franse merk de gewoonte gekregen elk jaar een creatief project voor te stellen als moderne interpretatie van een van zijn iconische modellen. In 2022 konden we de Renault 5 als 'Diamant' ontdekken, gevolgd in 2023 door de iconische Twingo, die voor zijn 30e verjaardag werd geëerd. Dit jaar is het aan de Renault 17, die terugkomt als restomod naar een ontwerp van Ora Ïto.

Inclusief lamellen

Deze R17 Electric Restomod x Ora Ïto (om hem met zijn volledige naam te noemen) is gebaseerd op de monocoque-structuur van het originele model en behoudt daarmee zijn cabine, zijn deuren, vensters, ramen en scharnieren, net als de technische steunvlakken van de Franse coupé. Hij is wel een stuk breder geworden (+ 17 cm), met flink grotere velgen (19 inch) en gemoderniseerde lampen. De specifieke details van de R17 zijn echter overeind gebleven, zoals de lamellen naast de achterste zijruiten, bijvoorbeeld.

Advertentie
Advertentie

4 wijzerplaten, vierkant stuur

Ook aan boord is de oospronkelijke geest behouden, zoals de vier kenmerkende wijzerplaten van de coupé uit 1971. Maar ze zijn natuurlijk wel gemoderniseerd met behulp van digitale displays. Ook het stuur springt vooruit in de tijd en is niet meer even rond als vroeger!

Advertentie
Advertentie

1.400 kg voor 270 pk!

Tenslotte hebben de basisstructuur en het carbon koetswerk van deze coupé het totale gewicht vrij laag gehouden voor een elektrisch model. Volgens Renault weegt deze restomod namelijk slechts 1.400 kg. Hij moet dus net zo aangenaam zijn om mee te rijden als hij is om naar te kijken! Vooral omdat het Franse merk nog meegeeft dat de elektromotor op de achteras is geplaatst en 270 pk levert. Maar dat zijn de enige technische specificaties die we te weten krijgen.

Wil je de R17 Electric Restomod in het echt bekijken, dan is dit unieke prototype momenteel te zien in MAISON5 in Parijs tot 11 september, alvorens hij doorgaat naar het Chantilly Arts & Elegance Richard Mille concours, gevolgd door de Renault-stand op het aanstaande autosalon van Parijs van 14 tot 20 oktober.