Terwijl Skoda sinds 2020 aanwezig is in het segment van de elektrische wagens met de Enyaq, wil het Tsjechische merk nu naar een hogere versnelling schakelen met een hele familie aan nieuwe elektrische modellen. Het is deze Elroq, die we konden ontdekken tijdens zijn laatste ontwikkelingsfase, die het eerste schot zal lossen van dit nieuwe salvo. Een ingekorte versie van de Enyaq, om aan de behoeften te voldoen van klanten op zoek naar een minder grote SUV die toch nog veelzijdig voor de dag komt. De Epiq, die nog compacter wordt en rechtstreeks wordt afgeleid van de gelijknamige conceptcar, zal dan weer de strijd aangaan in het segment van de stads-SUV’s. Tenslotte komt de productieversie van de concept Vision 7S bovenaan het gamma te staan, in de vorm van een 7-zits elektrische SUV. En voor klanten die niet gecharmeerd worden door SUV’s, werkt Skoda achter de schermen ook aan een elektrische break.
Design Škoda undefined
De Elroq is het eerste productiemodel van het merk dat de nieuwe designtaal van Skoda aanneemt, ‘Modern Solid’, zoals al te zien op de concepts Vision 7S en Epiq. Hoewel we het nog moeten doen met beelden van het gecamoufleerde model dat ons ter beschikking werd gesteld voor deze avant-premièretest’, kunnen we wel al zien dat de Elroq de ‘Tech-Deck Face’-neus krijgt. De traditionele grille wordt daarbij vervangen door een glanzend zwart oppervlak dat de noodzakelijke sensoren camoufleert voor de moderne rijhulpmiddelen. Optioneel kan dat paneel ook worden uitgerust met een lichtsignatuur bestaande uit tal van dunne verticale LED-streepjes die beide koplampen verbinden. Merk ook op dat de Elroq het traditionele ronde Skoda-logo vervangt met de merknaam voluit gespeld.
In detail geniet de Elroq ook van een aantal subtiele technische randjes om zijn luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden. Essentieel om de autonomie van elektrische wagens te maximaliseren op de snelweg. Zo zijn er kleine plastic stukjes toegevoegd om de ruimte tussen de banden en de voorbumper deels op te vullen. De Elroq kan een Cx-waarde van 0,26 claimen, tegenover 0,30 voor de equivalente Karoq met verbrandingsmotor. Qua design kan de Elroq alleen worden uitgerust met grote velgen van 19 tot 21 inch.
ELectric kaROQ
Meer fundamenteel gezien kan je de Elroq beschouwen als een ingekorte versie van de Enyaq. Hij staat op dezelfde MEB-basis die gedeeld wordt door het gros van de elektrische modellen in het Volkswagen-concern. De Elroq neemt dezelfde wielbasis over van zijn grote broer (2.766 mm) en deelt er zelfs zijn vier deuren mee. Het verschil is vooral ter hoogte van de overhangen te vinden, waardoor de Elroq een totale lengte van 4.488 mm kan voorleggen, tegenover 4.649 mm voor de Enyaq. Een lengte waarmee hij dicht tegen de Skoda Karoq met verbrandingsmotor aanleunt (4.390 mm). Vandaar trouwens zijn naam: Elroq is simpelweg een samenvoeging van ‘ELectric kaROQ’.
Beleving Škoda undefined
Het gevolg van deze afgeknotte kont: het koffervolume van de Elroq is kleiner geworden dan dat van de Enyaq. Waar de grote broer nog 585 liter haalt, krimpt dat tot 470 liter (1.580 liter met de achterbank neergeklapt) in de Elroq. Hij behoudt daarmee wel nog een praktische laadruimte voor dagelijks gebruik. Vooral omdat de ‘Simply Clever’-oplossingen van Skoda het gebruiksgemak nog vergroten. Zo kan je de oplaadkabel opbergen in een ingebouwd net onder de hoedenplank (wat het gebrek aan opbergruimte onder de motorkap compenseert). Je kan de hoedenplank ook op twee niveaus plaatsen om kwetsbare voorwerpen te scheiden. En natuurlijk zijn de typische Skoda-snufjes nog steeds aanwezig, zoals de geïntegreerde paraplu in de voordeuren.
Superruim
Aangezien de Elroq de wielbasis overneemt van de Enyaq, is de kleinere SUV nog steeds erg ruim aan boord. Op de achterbank kunnen drie volwassenen probleemloos plaatsnemen. Het enige verschil met de Enyaq is dat je, door het kortere dak van de Elroq, geen groot panoramadak zal kunnen kiezen om het interieur te doen baden in het licht.
5+13 inch
Ter hoogte van de bestuurderspost, die officieel nog geheim is, krijgt de Elroq de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van Skoda. Net als op de Enyaq combineert hij een kleine digitale cockpit van 5 inch met een groot aanraakscherm van 13 inch (standaard meegeleverd) bovenaan het dashboard. Optioneel kan je daar nog een head-updisplay met augmented reality-functie aan toevoegen, zoals bekend uit de Enyaq. Daarmee kan je de nodige informatie, inclusief pijlen die de richting aanwijzen, voor de ogen van de bestuurder projecteren.