Hoewel het model nog maar sinds 2021 op de markt is, krijgt de elektrische SUV EQB van Mercedes al een facelift. De timing valt te verklaren door het feit dat de tegenhanger met verbrandingsmotor van de EQB, de GLB uit 2019, ook vernieuwd is geweest. En net als bij die laatste springen de vernieuwingen die Mercedes heeft doorgevoerd niet meteen in het oog...
Design Mercedes undefined
Zeer lichte evolutie voor Mercedes EQB
Dat je niet meteen doorhebt dat het hier om een nieuwe Mercedes EQB gaat, zullen we je niet kwalijk nemen. Op een nieuwe grille en andere achterlichten na, is het koetswerk van de Duitse elektrische SUV dan ook onveranderd gebleven! Het is nog steeds een blokvormig model van 4,684 m lang, 1,834 m breed en 1,654 m hoog. Je houdt ervan of niet, maar de EQB onderscheidt zich in ieder geval van zijn veelal meer afgeronde concurrenten. In het interieur zijn de verbeteringen voor 2024 nog moeilijker te spotten. Als je al over verbeteringen kan spreken... Het stuur komt nu overeen met de andere recente modellen van Mercedes, terwijl quasi alle knoppen van de middenconsole zijn verdwenen.
Beleving Mercedes undefined
Is nieuwer ook beter?
Mercedes heeft namelijk besloten alle knoppen en de touchpad op de middenconsole te vervangen door een pseudo-opbergvak met allesbehalve praktische afmetingen. Wat je er ook oplegt, eindigt onvermijdelijk aan je voeten of tussen de voorzetels. En dat is niet het enige slechte nieuws. De knoppen aan het stuur zijn nu aanraakgevoelig geworden, waardoor ze veel minder precies en gemakkelijk in gebruik zijn dan vroeger. Jammer...
Standaard betere schermen
Gelukkig maakt de EQB dat deels goed met een centraal aanraakscherm dat voortaan standaard 10,25 inch groot is. Het scherm is uitgerust met de nieuwste generatie van het MBUX-infotainmentsysteem en is vrij gemakkelijk in gebruik, ook zonder de touchpad en knoppen op de middenconsole. Het is bovendien compatibel met Android Auto en Apple CarPlay zonder dat je daarvoor een kabel nodig hebt. Het digitale instrumentenpaneel varieert wel nog in grootte, van 7 tot 10,25 inch, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Daarnaast heeft Mercedes gelukkig nog niet alle fysieke bedieningen voor de klimaatcontrole verwijderd. Maar het beste aan boord van de EQB is en blijft zijn binnenruimte!
Echte 7-zits elektrische SUV
Ondanks zijn lengte van 4,684 m, waarmee de EQB nog vrij wendbaar is (zelfs in de stad!), rust de SUV op een lange wielbasis van 2,83 m. Dat levert voldoende ruimte op om 7 volwassenen bijna gemakkelijk te laten plaatsnemen aan boord! Net als in de GLB genieten de passagiers op de tweede rij van individuele zetels die kantelbaar en verschuifbaar zijn, waardoor zelfs de grootste gestaltes comfortabel zitten.
Die flexibiliteit is des te interessanter wanneer je voor een 7-zits configuratie kiest. Met de tweede rij maximaal naar voor geschoven, is er voldoende plek voor twee middelgrote volwassenen op de zitjes in de koffer, ook al zegt Mercedes dat deze plaatsen enkel geschikt zijn voor mensen kleiner dan 1,65 m. Merk wel op dat de bodem er wat hoger is en dat de rugleuning van deze zitjes vrij vlak is. Maar dan nog zijn ze meer dan zomaar kinderzitjes die je enkel in geval van nood kan gebruiken. De koffer van de EQB is ook voldoende ruim, met een laadvolume van 495 liter met 5 zitplaatsen tot wel 1.710 liter met de achterbank(en) neergeklapt.