50 jaar geleden had een kleine hatchback grote schoenen te vullen. De Volkswagen Kever was intussen extreem oud geworden, maar met meer dan 21,5 miljoen vekrochte exemplaren was het wel veruit de meest succesvolle VW tot dan toe. En toch pakte de Golf het volledig anders aan. De motor werd voorin geplaatst en dreef ook de voorste wielen aan, terwijl de achterklep nu wijd openging om een gemakkelijke toegang te bieden naar de kofferruimte. De lage gordellijn en de aflopende motorkap zorgden ook voor een uitstekend zicht rondom. Maar het was misschien wel het strakke design van Giorgio Giugiaro zonder franjes, maar met precies de juiste verhoudingen, dat de klanten over de streep trok.
Belgisch randje
Na amper twee jaar waren er namelijk al een miljoen exemplaren verkocht. De Golf I is zelfs nog steeds de best verkochte VW Golf aller tijden, met 6,9 miljoen stuks, al heeft hij dat ook te danken aan zijn relatief lange productietijd: van 1974 tot 1983. Maar elke generatie tot nu toe is een miljonair, en de Golf VII kwam zelfs in de buurt van het origineel, met 6,3 miljoen exemplaren van 2012 tot 2019. In totaal zijn er maar liefst 37 miljoen van verkocht, waarvan 20 miljoen in de thuishaven in Wolfsburg zijn gebouwd. Van de 17 miljoen overige exemplaren hebben er een aantal ook een Belgisch randje: van 1980 tot 2007 werden er maar liefst 3,87 miljoen Golfs gebouwd in Vorst, waar nu de Audi Q8 e-tron van de band rolt.
Steeds minder populair
Vandaag wordt de Golf opnieuw vernieuwd en gaat generatie 8 over in generatie 8.5, een facelift die de tekortkomingen van het origineel subtiel heeft aangepakt. Maar deze upgrade zal niet kunnen verhullen dat de nieuwste Golf veruit de minst succesvolle is: sinds 2019 zijn er nog ‘maar’ een dik miljoen van verkocht. De opkomst van de SUV’s en Volkswagens focus op zijn elektrische toekomst, als reactie op het Dieselgate-schandaal, hebben de traditionele compacte middenklasser geen deugd gedaan. Toch heeft VW al beloofd dat de Golf zal blijven bestaan, maar dan in de toekomst enkel met een elektrische aandrijflijn. Op naar de volgende 50 jaar?