Er is alweer een stap in de goede richting gezet. Na automerken als Renault en Nissan gaan nu ook de luxemerken met hun grootverbruikers steeds vaker (eindelijk?) overstag en kiezen ze veel bewuster voor groen. Met hun nieuwe Panamera S E-Hybrid wil Porsche duidelijk laten zien dat snelheid, power én zuinig rijden wel degelijk hand in hand kunnen gaan.
Een groot enthousiasme bekruipt me wanneer ik dit bericht schrijf, want nu ook het luxemerk Porsche, en met hen nog andere, een groen(er)e koers besloten te varen, is het voor de consument niet langer een keuze tussen een blitse, snelle wagen of een energiezuinig exemplaar, maar is het stilaan een en-en-verhaal aan het worden. Iets wat we uiteraard ten volle willen toejuichen.
Met een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km, een CO2-uistoot van 71 g/km, een elektromotor die zowat 48 pk meer levert dan de Panamera S Hybrid van de vorige generatie en een batterij die met een energiecapaciteit van 9,4 kWh zowat vijf keer langer meegaat dan zijn voorganger wordt bewezen hoezeer geïnvesteerd wordt in een groener verhaal, zonder daarbij aan prestaties in te boeten. De topsnelheid van 270 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 in 5,5 seconden bewijst dat ‘ie een behoorlijk snelle wagen is. Wat in dit geval de koper zou moeten overtuigen is dat die snelheid niet per se betekent dat het een zuiper van formaat is, wat Porsche staaft met het feit dat dit model zo’n 56 procent zuiniger zou zijn dan de voorganger. Hoewel er natuurlijk moet bij vermeld worden dat er nog ruimte is voor verbetering, want het model kan zo’n 36 km volledig elektrisch rijden voor een laadproces van ongeveer 2,5 uur via het stroomnet.
Onder het motto ‘zuinig als het moet, snel als het kan’ kunnen we alleen maar hopen dat dit groene verhaal nog vele happy endings in de toekomst zal kennen.