Mijlpalen komen en gaan, maar dit is er toch weer een grote: de 30 miljoenste Golf rolde vrijdag van de assemblageband in Wolfsburg. Nog maar eens een bewijs dat deze wagen ‘voor het volk’ immens populair is en blijft.
Van goudhaantjes gesproken, sinds het begin van de productie in 1974 kochten gemiddeld 2 000 mensen elke dag een Golf. Jawadde! Tussen 1974 is er veel, en dan ook weer niet veel gebeurd. Zeven Golf-generaties volgden elkaar op, elk met zijn eigen kenmerken, maar toch allemaal volgens hetzelfde succesvolle concept: een auto voor iedereen, betaalbaar, van correcte kwaliteit en mooi om naar te kijken. De Volkswagen Golf kreeg dan ook niet voor niets de award voor ‘Car of the Year 2013’.
Nu de veiligheid, het comfort en de rijervaring meerdere malen langs de tekentafel passeerden, richt VW zich nu volop op verbruik, want deze 30 miljoenste was de Golf TDI BlueMotion, een wagen die inzet op een laag brandstofverbruik.
Ik vermoed dat ieder van ons ooit wel eens zelf een Golf-rijder geweest is, of op zijn minst een kende, en daarmee me misschien wel mag bijtreden dat de Golf een succesnummer schreef in de autogeschiedenis. Mijlpalen komen en gaan, maar de Golf, die zal nog wel even bestaan.