Vandaag gelezen in Het Nieuwsblad: BMW organiseert een terugroepactie van 6 000 wagens naar aanleiding van een probleem met de airbag aan de passagierskant. Op zich niet echt iets nieuws, want de laatste tijd horen we wel vaker berichten over autoconcerns die zulke campagnes op poten moeten zetten wegens technische fouten. Toch is het opmerkelijk dat het hier gaat om modellen gebouwd tussen december 2001 en maart 2003.
Het gaat dus om modellen die ruim tien jaar oud zijn. Bent u dus in het bezit van een BMW 3-reeks E46 geproduceerd tussen december 2001 en maart 2003, dan is de kans groot dat u binnenkort eens langs uw garage zal moeten.
BMW is zeker niet de enige: vorige maand bereikten ons berichten over Japanse autobouwers als Toyota, Honda en Nissan die massaal hun wagens terugriepen voor een defect aan de airbag gemaakt door toeleverancier Takata. Ook Daimler mogen we sinds gisteren toevoegen aan dat lijstje.
Enerzijds mogen we misschien blij zijn dat onderzoek naar technologie en veiligheid zich blijft verderzetten nadat de wagen over de toonbank gaat, anderzijds stel ik me openlijk de vraag in hoeverre zulke fouten vermeden konden worden. Ligt het net aan de steeds strenger wordende normen waar producten steeds moeilijker aan voldoen of is het eerder een zaak dat het allemaal steeds goedkoper moet en we daardoor aan kwaliteit inboeten?
Het is alleszins niet geruststellend om te weten dat een wagen waar u al jaren mee rondrijdt nu ineens een defect blijkt te hebben. Naar verluidt zou de airbag te krachtig opgeblazen worden, waardoor plastic of metalen deeltjes naar de passagier afgevuurd kunnen worden, wat ons niet alleen erg pijnlijk lijkt, maar bovendien ook nog erg gevaarlijk is. Maar, niet getreurd, BMW gaat ervoor zorgen dat het defect gratis in ongeveer een uurtje hersteld is. Als dat geen goed nieuws is!