Autoliefhebberij en tuk zijn op autosport gaan vaker wel dan niet hand in hand. Heel verwonderlijk is dat ook niet. Als je dan toch éénmaal verlekkerd bent op mooie mechaniek, is er weinig dat mooier is dan een paar prachtexemplaren met elkaar in de clinch zien gaan. Ronde na ronde op het scherp van de snee strijden om uit te maken wie nu de beste, de snelste is. Mens en machine tegen ... andere mens in zijn machine.
Niet verwonderlijk dus dat voor een groot deel autoliefhebbers de ultieme droom het de sporen geven van hun droommachine op een circuit is. De populariteit van trackdays is daar niet vreemd aan. Maar echt racen is dat nog niet. Tot dat echte racen zijn velen geroepen maar weinigen uitverkoren. En zelfs als je dan al tot die weinigen geroepenen hoort, toch blijven er beperkingen. Circuits die herleid zijn tot vergane glorie bijvoorbeeld. Of wagens uit vervlogen tijden. Met een Ferrari 312 over het oude Spa razen ... doorheen de Masta-kink. Over Hollowel-straight. Dat soort dingen. Je moet al heel uitverkoren zijn om dat soort heerlijkheden uit het diepste duister van het verleden te laten opstaan. Hiro Nakamura krijgt het mogelijk voor elkaar. Of vrienden van professor Barabas.
Of simracers. Want naast het feit dat simracen een uiterst economisch alternatief is voor echt racen, zijn de grenzen van tijd en ruimte ook veel flexibeler dan in de realiteit.
Simracen? Wat is simracen? Volgens de één het spelen van een computerspelletje met auto’s. Volgens de ander een nauwkeurige simulatie van autoracen. En die tweede categorie simracet al lang niet meer met behulp van een toetsenbord of een joy-stick.
Er is een hele markt van toebehoren voor simracers gaande van stuurtjes en pedalen over h-shifters tot volledige racks. Hieronder, bij wijze van voorbeeld, een foto van hoe ondergetekende erbij zit tijdens het simracen.
U kan dat al behoorlijk gek vinden, maar het kan nog veel extremer. Gaande van heuse bewegingssimulatie tot volledige koepelschermen om werkelijk “in” de actie te zitten. Kijk gerust eens op volgende websites om een idee te hebben van wat kan: Simxperience, CXC Simulations, Simcraft en Frex.
En ook de ontwikkelaars van de software hebben een zeer lange weg afgelegd. Moderne sims zoals rFactor en rFactor2, i-Racing, Race On en anderen gebruiken geavanceerde software engines om, in combinatie met de force feedback van moderne stuurwieltjes, het gedrag en het gevoel van een racewagen op een circuit te simuleren. En ook wat het afstellen van de wagens betreft, hoeft een mens niet op zijn honger te blijven zitten. Van het afstellen van bandendruk tot gedetailleerde afstellingen als caster, kunnen afgesteld worden. Er circuleren op het net zelfs programmaatjes die mensen helpen bij het vinden van de juiste set-up.
Ook grafisch is er de laatste 10 jaar veel vooruitgang geboekt. Oordeel zelf aan de hand van onderstaande filmpjes:
- rFactor
- Grand Prix Legends en GT Legends
En dan het mooiste : dankzij het huidige snelle internet, is het mogelijk rechtstreeks tegen andere simracers te rijden. Gescheld op de chat als je er iemand uitknalt gratis erbij ...