In 2009 lanceert SkyLimitDrift samen met Yokohama de YOKOHAMA Drift Cup. YOKOHAMA wil als sponsor het driften in de Benelux op de voorgrond brengen.
Driften staat als een van de meest spectaculaire takken in de autosport bekend. Het principe is vrij eenvoudig. Over enkele kort na elkaar gelegen bochten moet de auto zo lang mogelijk dwars gehouden worden. Driften is echter meer dan de auto bij het uitkomen van een bocht dwars gooien. “De jury houdt rekening met een goede entry speed en een grote drifthoek. Die hoek aanhouden vergt heel wat stuurmanskunst en concentratie” verklaart Jan Wouters, één van onze Belgische toppers. “
Andy Jaenen van SkyLimitDrift: “Driften werd lang als“underground” beschouwd. In Japans was het al langer een aparte manier van autoracen. Tijdens onze trackdays merkten we geregeld enkele cowboys op die graag dwars gingen. Om deze rekels in alle veiligheid hun sport te laten uitoefenen besloten we om aparte meetings voor hen te organiseren. Met een onverhoopt succes als gevolg. Al snel zagen we het niveau stijgen en kwam er ook interesse uit Nederland en Duitsland, waar het driften al langer ingeburgerd is. Hoog tijd om alles professioneler aan te pakken en met YOKOHAMA als partner is dit eindelijk mogelijk. We organiseren de YOKOHAMA Drift Cup onder de vlag van PAK-Limburg, wat een mooie steun in de rug is.”
Olivier Hermans, Yokohama Belgium: “We willen de successen die YOKOHAMA de afgelopen jaren in België haalde verder zetten en om verder te kunnen groeien hebben we besloten om actief in de autosport te investeren. Het doel is uiteraard de naambekendheid van YOKOHAMA in België te vergroten en de kwaliteit van onze producten meer bekend te maken. Eén van de middelen daartoe is de motorsport. Naast Chris van Woensel in de rallysport, willen wij ook actief zijn in een relatief nieuwe maar steeds meer geliefde tak van de autosport voor België: het driften!”
Maar YOKOHAMA beperkt zich niet tot het steunen van de Cup maar gaat ook rechtstreeks tot de actie over. Het AVB Team zal als officëleYOKOHAMA Team aan de Cup deelnemen. Het team zet een Nissan S13 van 260 pk in. “De kas komt uit Amerika waar er al jaren gedrift wordt. We hebben de auto volledig zelf opgebouwd en ook de motor komt uit eigen huis. Momenteel heeft hij slechts 260 pk, maar in de toekomst moeten we toch op zoek naar meer vermogen”, legt Alain Van Broek uit. “Als je weet dat de grote internationale kanonnen soms met 500 pk voor de dag komen, dan is het duidelijk dat het moeilijk is om vooraan mee te strijden,” pikt Jan Wouters in. Jan kan op een grote autosportervaring terugblikken. De eigenaar en instructeur van het MotorSport Training Center rijdt de AVB YOKOHAMA Nissan en kent de geheimen van de driftsport als geen een. “Je kan een drift op verscheidene manieren inzetten, maar die drift moet je kunnen aanhouden en daar heb je heel wat vermogen voor nodig. En hoe meer vermogen, hoe mooier en langer je de drift kan wordt.” Tijdens de laatste wedstrijd in Brustem eindigde Jan als beste Belg en verloor hij nipt van de latere winnaar en Benelux en Europa top-drifter Paul Vlasblom.
De YOKOHAMA Drift Cup biedt heel wat mogelijkheden. Jonge talenten kunnen bij het driften hun wagenbeheersing aanscherpen maar ook oudere rallyliefhebbers die hun Kadett of Escort nog eens van stal willen halen kunnen bij deze veilige en goedkope tak van de autosport de adrenaline nog eens laten stromen. Voor de pro's worden de zij-aan-zij battles voorbehouden, maar voor de amateur wordt met een natte ondergrond en een lagere snelheid de instapdrempel laag gehouden. MSTC heeft trouwens een 190 pk sterke S13 klaar waarmee gastrijders aan de slag kunnen.
Voor de anecdote. Driftfanaat Tom Coronel gaf na zijn WTCC-overwinning in 2008 op het doorweekte circuit van Okoyama, onomwonden toe dat hij dat voor een groot deel aan zijn grootste hobby te danken had !