Olivier Maloteaux

25 SEP 2024

Test: BMW 1 Reeks, variatie op hetzelfde thema

Qua looks heeft deze 1 Reeks modeljaar 2024 veel weg van een stevige facelift van het bestaande model. BMW heeft het echter steevast over een volledig nieuwe generatie. Laten we eens kijken wie het bij het rechte eind heeft.

"

De meest opmerkelijke verandering waarop deze nieuwe 1 Reeks getrakteerd wordt, is het sterk gemoderniseerde interieurinrichting. Voor de rest blijft het een chique compact en relatief praktisch model met een dynamisch chassis."

In 2019, met de lancering van de derde generatie (codenaam F40) gooide de 1 Reeks het over een andere boeg, met de omschakeling van achter- naar voorwielaandrijving. Een symbolisch gegeven dat puristen van het merk de wenkbrauwen de fronsten. Maar studies toonden aan dat het merendeel van de eigenaars van de vorige generaties van de 1 Reeks sowieso al dachten dat hun auto voorwielaangedreven was. BMW vond dus dat het tijd was om de achterwielaandrijving achterwege te laten op zijn instapmodel, en baseerde de nieuwe 1 Reeks op een onderstel van Mini, dat minder duur was dan het onderstel van de 3 Reeks dat tot dan toe gebruikt werd...

Vandaag, vijf jaar na de lancering van de 1 Reeks F40, herziet BMW het model grondig, zo grondig dat het merk er een punt van maakt om het de vierde generatie van de 1 Reeks te noemen (Codenaam F70). Laten we eens bekijken wat er nieuw is in de kleinste ‘Beemer’, die het in het segment van de chique compacte middenklassers opneemt tegen de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse, maar bijvoorbeeld ook tegen de DS4.

Advertentie
Advertentie

Design

Made in Germany

De 1 Reeks blijft een echte Duitser: het model wordt nog steeds gebouwd in de fabriek van Leipzig, naast zijn broers, de 2 Reeks Gran Coupé en Active Tourer, en zijn neef, de Mini Countryman. Het merendeel van de exemplaren van de 1 Reeks die er van de band rollen, blijft in Europa, de grootste markt voor het model met 80 % van de verkoop.

Deze nieuwe 1 Reeks hergebruikt de technische basis van zijn voorganger en groeit amper: de nieuwe bumpers zorgen voor 4,2 cm extra (voor een totaal van 4,36 meter), maar de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) en breedte (1,8 meter) veranderen niet. Het nieuwe model krijgt daarentegen wel een iets lager dak (-2,5 cm, voor een hoogte van 1,46 meter). De 1 Reeks blijft enkel leverbaar als vijfdeurs, maar BMW biedt op dezelfde basis ook de berline/coupé 2 Reeks Gran Coupé, die dit jaar ook vernieuwd werd.

Bijgepunt koetswerk

Terwijl de afmetingen maar beperkt evolueren, wordt de look van de 1 Reeks wel wat verfijnd. De designers hebben de neus een stuk lager gemaakt, wat zorgt voor een iets meer atletische uitstraling. Ook het radiatorrooster werd hertekend: de neusgaten zijn iets fijner, met daarachter een structuur van verticale en horizontale spijlen. We zien ook hertekende lichtblokken, die standaard voorzien zijn van LED-verlichting. BMW biedt drie esthetische uitrustingslijnen aan: ‘Base’ met een klassieke look en de versies ‘M Sport package’ en M Sport Pro’ met een meer dynamische look. De nieuwe 1 Reeks wordt ook geleverd met wielen die minimaal 17 duim meten.

Contrasterend dak

Voor de koetswerkkleur laat het merk de keuze tussen twee gewone en 7 metallic lakkleuren . Meerdere speciale ‘BMW Individual’-kleuren zijn ook verkrijgbaar. Maar de grote nieuwigheid is dat de 1 Reeks voortaan ook leverbaar is met een contrasterend dak (glanzend zwart). Grappig detail: dat deze optie er is, heeft de 1 Reeks te danken aan Mini. De robot die oorspronkelijk gebruikt werd voor de Countryman werd naar de fabriek in Leipzig verplaatst om er het dak van de 1 Reeks (en die van de 2 Reeks Gran Coupé, die je ook met deze optie kan bestellen) te lakken. Het blijft in de familie...

Gloednieuwe boordplank

Binnenin maakt BMW komaf met het verleden: het oude dashboard met een apart centraal scherm maakt plaats voor een nieuwe inrichting, met een groot digitaal scherm (het fameuze ‘Curved Display’ dat ook te vinden is in de andere recente modellen van BMW), een combinatie met een 10,25 duim grote instrumentencluster achter het stuur en een 10,7 duim groot aanraakscherm om het multimediasysteem mee te bedienen. Het geheel geeft een veel modernere indruk dan voordien.

Maar samen met de introductie van de grote schermen heeft BMW ook komaf gemaakt met de fysieke knoppen voor de klimaatregeling, en moet je nu dus via het centrale scherm de temperatuur instellen, de ventilator of de ontwaseming van de voor- en ontdooiing van de achterruit te bedienen, voor ons een stap achteruit wat de ergonomie betreft.

Beleving

Vegan BMW

Met de nieuwe 1 Reeks kan je je smartphone gebruiken als sleutel om in te stappen en te starten. Je kan er zelfs vanop afstand parkeermanoeuvres mee uitvoeren (optioneel)! En een ander teken van de tijdsgeest: de kleine BMW is vegan geworden: geen leer meer te vinden in het interieur. Voor de afwerking van de zetels heb je de keuze uit de standaard stof of optioneel het ‘Veganza’ similileer, een mix van Alcantara/Veganze (Msport kit) of een nieuwe bekleding van gerecycleerd polyester met een mooie look (Econeer, enkel in combinatie met de optionele sportzetels). De sportzetels kunnen vooraan voorzien worden van een massagefunctie (ook optioneel). Om meer licht te brengen in het interieur, kan je kiezen voor een openend glazen panoramadak (weer optioneel).

Kleinere koffer

Aangezien de binnenafmetingen niet veranderden, is deze nieuwe 1 Reeks niet ruimer dan zijn voorganger, die echter wel een degelijke binnenruimte bood dankzij de overstap naar voorwielaandrijving. Aangezien het motorblok dwars geplaatst werd onder de motorkap en niet langer in de lengterichting, werd er immers plaats gewonnen. De beenruimte achterin is correct, maar de middelste zitplaats is redelijk smal en is dus eerder voor kinderen.

De kofferruimte volstaat voor dagelijks gebruik, maar samen met de generatiewissel slonk het volume (van 380 naar 300 liter met de achterbank in gebruik), alleszins bij de ‘120’ benzineversie en de diesel, omwille van de inplanting van de 48V batterij van het micro-hybridesysteem. De ‘116’ instapper op benzine, de 118d en de krachtige M135 behouden een koffervolume van 380 liter aangezien die niet uitgerust zijn met micro-hybride technologie. De achterbank is standaard in ongelijke delen neerklapbaar (60/40) en optioneel zelfs in drie delen (40/20/40).

Geconnecteerd

BMW heeft zorg gedragen voor het multimediasysteem: deze nieuwe 1 Reeks wordt getrakteerd op de 9de generatie van BMW’s besturingssysteem. Naast de klassieke connectiviteitsfuncties (Android Auto en Apple CarPlay met of zonder kabel), heb je ook de mogelijkheid om online verschillende apps te downloaden (inclusief videogames). Alles werkt goed en de menu’s zijn intuïtief. Het navigatiesysteem kan ook gebruikt worden met een satellietkaart, optioneel zelfs met augmented reality: meerdere virtuele elementen worden dan op het scherm toegevoegd aan het beeld van de camera vooraan of in het head-up display, zoals bijvoorbeeld pijlen om aan te geven waar je moet afdraaien. Een draadloze smartphonelader is ook optioneel leverbaar.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Geëlektrificeerde motoren

Onder de motorkap zal je geen hybride of plug-in hybride aandrijflijn vinden, maar enkel benzinemotoren (1.5 driecilinder met 122 pk voor de ‘116’ en 170 pk voor de ‘120’; 2.0 viercilinder met 300 pk voor de ‘M135 xDrive’) en diesels (2.0 viercilinder met 136/150 pk voor de ‘118d’ en 163 pk voor de ‘120d’). Merk op dat er geen ‘i’ meer is om aan te duiden dat het gaat om een benzineblok (de ‘i’ wordt enkel nog gebruikt voor de elektrische modellen van het merk). De dieselvarianten behouden wel hun kleine ‘d’ na de cijfers. Enkel de ‘120’ benzine en de ‘120d’ diesel hebben recht op micro-hybride technologie: een 20pk/55Nm sterke elektromotor geeft een boost aan de verbrandingsmotor om de prestaties wat op te krikken.

Geen handgeschakelde versnellingsbak meer

Voor deze test hebben we vooral gereden met de ‘120’ benzine-uitvoering. Zijn driecilinderblok beschikt niet over de reserves, noch over de romigheid van een viercilinder, maar hij biedt in theorie wel uitstekende prestaties (0-100 km/u in 7,8 seconden en een top van 226 km/u), hoewel je die in de praktijk niet echt voelt. Een handgeschakelde versnellingsbak vind je niet meer in de nieuwe 1 Reeks. Er is enkel een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, die zijn werk over het algemeen goed doet en te bedienen is via een kleine knop en niet meer via de klassieke hendel. Peddels aan het stuur zijn ook verkrijgbaar.

Voorwielaandrijver met grip

Wat het onderstel betreft, verstevigde BMW de structuur van deze 1 Reeks en werd de precisie van de voortrein verder verfijnd. In de praktijk blinkt deze kleine BMW uit met zijn uitstekende wegligging, en zijn scherp sturende voortrein. Voorwielaandrijving met veel grip en levendigheid in de bochten. Zonder echt zacht te zijn is het comfort wel voldoende groot en adaptieve schokdempers zijn te vinden op de optielijst. Wat zijn dorst betreft, lieten we een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km optekenen met een gewone rijstijl.

GTI van vandaag

Tijdens deze test reden we ook kort met de ‘M135 xDrive’ die dan wel 6 pk verloor, maar zeer krachtig (300 pk) en performant (0-100 km/u in 4,9 seconden en een top van 250 km/u) blijft. Hij krijgt ook een nog preciezer, stijver en efficiënter onderstel dan zijn broertjes, ook al omdat deze versie beschikt over vierwielaandrijving, stevigere remmen en optioneel zelfs 19 duim grote semi-slicks. Een GTI voor de hedendaagse wereld.

Prijs

Als chique compact model is de nieuwe 1 Reeks uiteraard niet goedkoop. Bij de benzines starten de prijzen van de 122 pk sterke ‘116’ instap-benzine aan € 32.300, de 170 pk sterke ‘120’ micro-hybride aan € 36.800 en de exclusieve, 300 pk sterke ‘M135 xDrive aan € 56.450. Bij de diesel betaal je minimaal € 37.300 voor de 150 pk sterke ‘118’ (met ook een 136 pk sterke versie voor een lagere belasting op inverkeerstelling in Wallonië en Brussel), terwijl de 163 pk sterke ‘120d’ micro-hybride een prijskaartje krijgt van minimaal € 38.800.

De basisuitrusting is correct, met op alle versies standaard onder andere verwarmbare zetels vooraan, automatische airco met één zone, cruise control en een navigatiesysteem. Maar er zijn ook heel veel opties. Soms zijn ze verplicht gegroepeerd, wat ervoor zorgt dat de factuur snel oploopt. Anderzijds is dat ook het geval voor concurrenten als de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse. En net als die modellen is de 1 Reeks populair op de tweedehandsmarkt, waar de restwaarde hoog blijft.

Verdict

BMW heeft zijn 1 Reeks dan wel grondig herzien, spreken over een volledig nieuwe generatie lijkt ons overdreven, aangezien de technische basis hergebruikt wordt en er geen fundamentele wijzigingen waren. Geen revolutie dus, maar eerder een verregaande evolutie op dezelfde (goede) basis. De meest opvallende wijziging is te vinden in het stevig gemoderniseerde interieur. Voor de rest blijft de 1 Reeks een chique en relatief praktisch compact model met een dynamisch onderstel, maar zonder uitgesproken persoonlijkheid en met een eerder stevig prijskaartje.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie