In 2019, met de lancering van de derde generatie (codenaam F40) gooide de 1 Reeks het over een andere boeg, met de omschakeling van achter- naar voorwielaandrijving. Een symbolisch gegeven dat puristen van het merk de wenkbrauwen de fronsten. Maar studies toonden aan dat het merendeel van de eigenaars van de vorige generaties van de 1 Reeks sowieso al dachten dat hun auto voorwielaangedreven was. BMW vond dus dat het tijd was om de achterwielaandrijving achterwege te laten op zijn instapmodel, en baseerde de nieuwe 1 Reeks op een onderstel van Mini, dat minder duur was dan het onderstel van de 3 Reeks dat tot dan toe gebruikt werd...
Vandaag, vijf jaar na de lancering van de 1 Reeks F40, herziet BMW het model grondig, zo grondig dat het merk er een punt van maakt om het de vierde generatie van de 1 Reeks te noemen (Codenaam F70). Laten we eens bekijken wat er nieuw is in de kleinste ‘Beemer’, die het in het segment van de chique compacte middenklassers opneemt tegen de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse, maar bijvoorbeeld ook tegen de DS4.
Design BMW 1 Serie
Made in Germany
De 1 Reeks blijft een echte Duitser: het model wordt nog steeds gebouwd in de fabriek van Leipzig, naast zijn broers, de 2 Reeks Gran Coupé en Active Tourer, en zijn neef, de Mini Countryman. Het merendeel van de exemplaren van de 1 Reeks die er van de band rollen, blijft in Europa, de grootste markt voor het model met 80 % van de verkoop.
Deze nieuwe 1 Reeks hergebruikt de technische basis van zijn voorganger en groeit amper: de nieuwe bumpers zorgen voor 4,2 cm extra (voor een totaal van 4,36 meter), maar de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) en breedte (1,8 meter) veranderen niet. Het nieuwe model krijgt daarentegen wel een iets lager dak (-2,5 cm, voor een hoogte van 1,46 meter). De 1 Reeks blijft enkel leverbaar als vijfdeurs, maar BMW biedt op dezelfde basis ook de berline/coupé 2 Reeks Gran Coupé, die dit jaar ook vernieuwd werd.
Bijgepunt koetswerk
Terwijl de afmetingen maar beperkt evolueren, wordt de look van de 1 Reeks wel wat verfijnd. De designers hebben de neus een stuk lager gemaakt, wat zorgt voor een iets meer atletische uitstraling. Ook het radiatorrooster werd hertekend: de neusgaten zijn iets fijner, met daarachter een structuur van verticale en horizontale spijlen. We zien ook hertekende lichtblokken, die standaard voorzien zijn van LED-verlichting. BMW biedt drie esthetische uitrustingslijnen aan: ‘Base’ met een klassieke look en de versies ‘M Sport package’ en M Sport Pro’ met een meer dynamische look. De nieuwe 1 Reeks wordt ook geleverd met wielen die minimaal 17 duim meten.
Contrasterend dak
Voor de koetswerkkleur laat het merk de keuze tussen twee gewone en 7 metallic lakkleuren . Meerdere speciale ‘BMW Individual’-kleuren zijn ook verkrijgbaar. Maar de grote nieuwigheid is dat de 1 Reeks voortaan ook leverbaar is met een contrasterend dak (glanzend zwart). Grappig detail: dat deze optie er is, heeft de 1 Reeks te danken aan Mini. De robot die oorspronkelijk gebruikt werd voor de Countryman werd naar de fabriek in Leipzig verplaatst om er het dak van de 1 Reeks (en die van de 2 Reeks Gran Coupé, die je ook met deze optie kan bestellen) te lakken. Het blijft in de familie...
Gloednieuwe boordplank
Binnenin maakt BMW komaf met het verleden: het oude dashboard met een apart centraal scherm maakt plaats voor een nieuwe inrichting, met een groot digitaal scherm (het fameuze ‘Curved Display’ dat ook te vinden is in de andere recente modellen van BMW), een combinatie met een 10,25 duim grote instrumentencluster achter het stuur en een 10,7 duim groot aanraakscherm om het multimediasysteem mee te bedienen. Het geheel geeft een veel modernere indruk dan voordien.
Maar samen met de introductie van de grote schermen heeft BMW ook komaf gemaakt met de fysieke knoppen voor de klimaatregeling, en moet je nu dus via het centrale scherm de temperatuur instellen, de ventilator of de ontwaseming van de voor- en ontdooiing van de achterruit te bedienen, voor ons een stap achteruit wat de ergonomie betreft.
Beleving BMW 1 Serie
Vegan BMW
Met de nieuwe 1 Reeks kan je je smartphone gebruiken als sleutel om in te stappen en te starten. Je kan er zelfs vanop afstand parkeermanoeuvres mee uitvoeren (optioneel)! En een ander teken van de tijdsgeest: de kleine BMW is vegan geworden: geen leer meer te vinden in het interieur. Voor de afwerking van de zetels heb je de keuze uit de standaard stof of optioneel het ‘Veganza’ similileer, een mix van Alcantara/Veganze (Msport kit) of een nieuwe bekleding van gerecycleerd polyester met een mooie look (Econeer, enkel in combinatie met de optionele sportzetels). De sportzetels kunnen vooraan voorzien worden van een massagefunctie (ook optioneel). Om meer licht te brengen in het interieur, kan je kiezen voor een openend glazen panoramadak (weer optioneel).
Kleinere koffer
Aangezien de binnenafmetingen niet veranderden, is deze nieuwe 1 Reeks niet ruimer dan zijn voorganger, die echter wel een degelijke binnenruimte bood dankzij de overstap naar voorwielaandrijving. Aangezien het motorblok dwars geplaatst werd onder de motorkap en niet langer in de lengterichting, werd er immers plaats gewonnen. De beenruimte achterin is correct, maar de middelste zitplaats is redelijk smal en is dus eerder voor kinderen.
De kofferruimte volstaat voor dagelijks gebruik, maar samen met de generatiewissel slonk het volume (van 380 naar 300 liter met de achterbank in gebruik), alleszins bij de ‘120’ benzineversie en de diesel, omwille van de inplanting van de 48V batterij van het micro-hybridesysteem. De ‘116’ instapper op benzine, de 118d en de krachtige M135 behouden een koffervolume van 380 liter aangezien die niet uitgerust zijn met micro-hybride technologie. De achterbank is standaard in ongelijke delen neerklapbaar (60/40) en optioneel zelfs in drie delen (40/20/40).
Geconnecteerd
BMW heeft zorg gedragen voor het multimediasysteem: deze nieuwe 1 Reeks wordt getrakteerd op de 9de generatie van BMW’s besturingssysteem. Naast de klassieke connectiviteitsfuncties (Android Auto en Apple CarPlay met of zonder kabel), heb je ook de mogelijkheid om online verschillende apps te downloaden (inclusief videogames). Alles werkt goed en de menu’s zijn intuïtief. Het navigatiesysteem kan ook gebruikt worden met een satellietkaart, optioneel zelfs met augmented reality: meerdere virtuele elementen worden dan op het scherm toegevoegd aan het beeld van de camera vooraan of in het head-up display, zoals bijvoorbeeld pijlen om aan te geven waar je moet afdraaien. Een draadloze smartphonelader is ook optioneel leverbaar.