Yeelen Möller

3 DEC 2024

Test: Mini Countryman E, vrolijk en frustrerend tegelijk

De Mini Countryman biedt de keuze tussen twee elektrische aandrijflijnen: E en SE. Hoe bevalt de basisversie, die het meest zal gekozen worden door bedrijven?

"De Mini Countryman E zal fleetklanten bekoren met zijn comfort, efficiëntie en vrolijke uitstraling. Maar het centrale scherm laat steken vallen qua ergonomie."

De derde generatie Mini Countryman bracht een revolutie teweeg bij zijn lancering eerder dit jaar. Niet enkel op vlak van (interieur)design en grootte, maar ook qua techniek: voortaan krijg je de keuze tussen benzine, diesel én volledig elektrisch. De pittige Countryman SE met zijn twee elektromotoren konden we eerder al ontdekken, nu kropen we een weekje achter het stuur van de basisversie Countryman E. Hoe bevalt deze elektrische SUV op Belgische wegen - en vooral, wat blijft er nog over van de range als het kouder wordt?

Advertentie
Advertentie

Design

Deze nieuwe Countryman kan je nog bezwaarlijk een ‘Mini’ noemen, want met zijn lengte van 4,45 m, zijn breedte van 1,84 m en zijn hoogte van 1,66 m is de SUV van Mini groter dan ooit geworden. Niet zonder reden, want daarmee is er plaats gemaakt voor de compacte Mini Aceman, die eveneens dit jaar werd gelanceerd.

Uiterlijke verschillen tussen de Countryman E en SE zijn er amper. De basisversie moet het doen zonder ‘S’-badges op zijn grille en kofferklep, meer hebben we niet kunnen vinden. Alle andere details blijven overeind, van het gladde maar toch iets robuuster geworden silhouet tot de verfijnde LED-lampen, die een vrolijk lichtspel laten zien bij het ontgrendelen en waarvan je de lichtsignatuur naar wens kan aanpassen. Qua personalisatie kan je kiezen uit 10 kleuren, 3 contrastkleuren (wit, zilver/goud en zwart) en 7 velgdesigns van 17 tot 20 inch.

Mini wordt steeds meer BMW

Het interieur van de Mini Countryman E is uitgesproken en minimalistisch tegelijk, met de nadruk op duurzame textielsoorten in kleurrijke patronen, en/of verschillende kleuren ‘Vescin’-kunstleer. Ondanks de typische Mini-details zoals de tuimelschakelaars op de middenconsole, waanden we ons in de Countryman echter meer dan ooit aan boord van een ‘vrolijk gemaakte’ BMW. Heel wat knoppen zijn dan ook rechtstreeks overgenomen van de technisch gelijke BMW iX1.

 

Beleving

Aan boord rekent de Countryman E, net als elke andere moderne Mini, vooral op zijn ronde OLED-scherm van 9,5 inch om de nodige informatie te weergeven aan zijn bestuurder. Gelukkig had ons testexemplaar ook nog het optionele head-up display, waardoor we niet steeds opzij moesten kijken om onze snelheid te kunnen aflezen. Het scherm ziet er goed uit, maar reageert niet altijd even vlot op aanrakingen en is vooral niet altijd even logisch ingedeeld. 

Als je het iDrive-systeem van BMW een beetje kent, vind je er uiteindelijk wel je weg in, maar een simpele manier om in één tik terug te keren naar het vorige scherm hebben wij niet gevonden. Misschien dat het went met wat meer ervaring. Ook Android Auto en Apple CarPlay zien er nogal vreemd uit in hun kleine, rechthoekige weergave binnen het grote, ronde scherm.

Mini Experiences zorgen voor sfeer

Leuk aan Mini’s nieuwe systeem zijn wel de ‘Experiences’, die de weergave van het systeem aanpassen volgens 7 verschillende thema’s, van sportief tot klassiek. Onze voorkeur ging naar die laatste optie, met ‘analoge’ tellers op een beige achtergrond, heerlijk rustgevend! De kunstmatige geluiden van de aandrijflijn hebben we echter meteen uitgeschakeld.

Het voordeel van de groeispurt van de Mini Countryman is dat hij ook wat ruimer is geworden aan boord. Volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten en ook de koffer is met zijn 460 tot 1.450 liter erg praktisch, al is er geen frunk voor de laadkabels. De achterzetels klappen in drie delen neer en zijn ook instelbaar, maar niet verschuifbaar in de elektrische Countryman.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Even grote batterij als de SE en iX1

De Mini Countryman E deelt zijn batterij met de SE (en de BMW iX1): een 66,5 kWh grote unit, waarvan 64,6 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Het verschil zit hem in de motoren: waar de SE geniet van twee krachtbronnen, goed voor 230 kW (313 pk) en vierwielaandrijving, blijft de E steken op een enkele motor van 150 kW (204 pk) op de voorwielen. De prestaties zijn voldoende voor dagelijks gebruik, zonder meer: 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Om van een snelle respons te genieten, moet je echter de sportmodus inschakelen, want in de normale stand is de vermogenscurve nogal flauw afgesteld.

In tegenstelling tot de Countryman SE, die we iets te stevig vonden afgesteld, konden we wel genieten van een comfortabele demping in de basisversie van de elektrische SUV. Een comfort dat niet per se een impact heeft op de dynamiek, want in de bochten blijft deze Mini erg stabiel, maar zijn iets te dikke en gevoelloze stuur geeft je niet veel zin om de grenzen op te zoeken. Ook het geluidscomfort is goed voor elkaar… op het lawaai van de ventilatie na, die er maar niet in leek te slagen de temperatuur constant te houden en de voorruit te ontwasemen tijdens de frisse en vochtige omstandigheden van onze test.

Wat is het rijbereik van de Mini Countryman E?

Qua verbruik belooft Mini een WLTP-gemiddelde van 15,7 tot 17,4 kWh/100 km, afhankelijk van de uitvoering, goed voor een rijbereik van 423 tot 462 km. We maakten ons geen illusies dat we dit zouden evenaren bij temperaturen van zo’n 5°C. Toch waren we niet teleurgesteld met ons reële gemiddelde van 19,2 kWh/100 km, wat een actieradius van 336 km oplevert. Bij warmer weer moet 400 km wel mogelijk zijn, denken we. Opladen kan trouwens tot 130 kW, voor een laadtijd van 10-80% in minimaal 29 minuten.

 

Prijs

Hoeveel kost de Mini Countryman E 2024?

De Mini Countryman E heeft een vanafprijs van 41.500 euro in België, waarmee hij precies 6.000 euro goedkoper is dan de SE - en dus vaker gekozen zal worden in de car policy van heel wat bedrijven. Het prijsverschil met de technisch gelijke BMW iX1 is groot: de Duitser kost minstens 50.150 euro, een kloof van 8.650 euro!

Voor de relatief uitgebreide personalisatiemogelijkheden moet je natuurlijk dieper in de buidel tasten, maar losse opties zijn er niet. Je moet het doen via uitvoeringen (Essential, Classic, Favoured of John Cooper Works) en optiepakketten (S, M, M Plus, L en XL). Ons relatief complete testexemplaar kwam na opties uit op een prijs van net geen 50.000 euro: 49.690 euro, om precies te zijn.

 

Verdict

De Mini Countryman E mist het sportieve karakter van de SE, maar geeft er meer comfort en iets meer efficiëntie voor terug. Het is een vrolijke verschijning boordevol leuke details en personalisatiemogelijkheden, maar de ergonomie van zijn infotainmentsysteem, dat alle voertuigfuncties op zich neemt, kan verwarrend zijn. Het prijsverschil met zijn technische evenknie van BMW is echter zo groot, dat we zijn gebreken door de vingers kunnen zien!

Advertentie
Advertentie