Sébastien Vanhouche

17 SEP 2024

Test: Audi e‑tron GT, Grand Tourisme in de brede zin

De facelift van de Audi e-tron GT heeft vooral op technisch vlak een impact gehad. Is dat genoeg om het model weer aantrekkelijk te maken? Het antwoord van achter het stuur van de RS-versie.

"De Audi e-tron GT is overtuigender dan ooit dankzij meer comfort, dynamiek, rijbereik en een hoger laadvermogen. Kwaliteiten waar je echter een hoge prijs voor betaalt…"

De eerste generatie Audi e-tron GT werd in 2021 gelanceerd en kon recent genieten van een facelift om hem weer up-to-date te brengen. Het is de technische evenknie van de Porsche Taycan, waardoor ook de facelift van beide modellen dezelfde lijn volgt. Met andere woorden: de Duitse elektrische sportberline met de vier ringen geniet van een pak meer vermogen en autonomie, terwijl het design er slechts subtiel op vooruit gaat.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Design

Licht opgefrist voor meer onderscheid

Facelift of niet, de afmetingen van de Audi e-tron GT zijn niet veranderd. Hij meet nog steeds 5 m lang, 1,964 m breed en 1,4 m hoog. Het is dus een lange en vooral zeer brede auto, maar ook met een laag silhouet, wat hem een agressieve en dynamische uitstraling geeft. Audi heeft dat laatste aspect nog wat versterkt met de facelift dankzij hertekende bumpers, vooral ter hoogte van de zijdelingse luchthappers vooraan. Achteraan krijgen beide RS-versies ook een meer uitgesproken diffusor. Ja, twee RS’en, want de Audi e-tron GT is er nu als S, RS én RS Performance, een primeur voor een elektrische Audi. Drie varianten die nu ook beter van elkaar te onderscheiden zijn op stilistisch vlak.

Audi heeft ook van de update van zijn elektrische vlaggenschip geprofiteerd om de personalisatiemogelijkheden via zijn Exclusive-afdeling nog verder uit te breiden. Toekomstige klanten van het merk kunnen kiezen voor vrijwel elke combinatie van kleuren en materialen die je je kan voorstellen. De nieuwe Performance-versie heeft bijvoorbeeld recht op een nieuw soort gesmeed carbon dat zowel op het koetswerk als in het interieur wordt aangebracht.

Aan boord van de opgefriste Audi e-tron GT zijn er minder veranderingen te vinden. Het nieuws blijft namelijk beperkt tot een nieuw stuur en hertekende zetels. Alle materialen in het interieur zijn wel herzien en zijn milieuvriendelijker geworden. De afwerking van de Duitse elektrische sportberline is in ieder geval onberispelijk. Optioneel kan je ook nog kiezen voor een groot elektrochromatisch glazen panoramadak. De e-tron GT was al een erg aangename plek om in te zitten, en dat gevoel is er met de facelift enkel op vooruit gegaan.

Expérience

Nog steeds even gemakkelijk in gebruik

Ook qua technologie springen de evoluties niet in het oog. De afmetingen van de displays in de e-tron GT zijn bijvoorbeeld identiek gebleven. Zijn digitale instrumentenpaneel meet nog steeds 12,3 inch, terwijl het centrale aanraakscherm beperkt blijft tot een doorsnede van 10,1 inch. Het infotainmentsysteem heeft wel een update gekregen, waarmee het nu mogelijk is om rechtstreeks externe applicaties te installeren als Spotify of YouTube. En hoewel het systeem vrij snel en gemakkelijk werkt, is het nog steeds mogelijk om er Android Auto of Apple CarPlay op te projecteren. De Virtual Cockpit van de e-tron GT is nog steeds even personaliseerbaar en kan nu zelfs nog meer informatie weergeven, zoals een live weergave van de batterijtemperatuur en het maximaal haalbare laadvermogen.

De Audi e-tron GT heeft nog steeds een wielbasis van 2,9 m, die voldoende ruimte vrijmaakt om comfortabel met 4 personen plaats te nemen. Op het vijfde plekje moet je echter niet te lang willen zitten, want de centrale zitplaats op de achterbank is eerder bedoeld voor noodgevallen. Zijn lage maar lange koffer biedt plek voor 350 liter aan bagage, waarbij je nog een extra opbergruimte van 81 liter onder de motorkap kan optellen. Het gaat er allemaal wel een beetje op vooruit, maar de facelift van de Audi e-tron GT heeft voorlopig enkel minieme verschillen opgeleverd. Maar maak je geen zorgen: het Duitse merk heeft zich eerder gericht op de techniek dan op de esthetiek bij de opfrisbeurt van zijn elektrische GT.

PUBLICITÉ

Les plus lus

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

Conduite

Veel meer vermogen en autonomie

Alle varianten van de Audi e-tron GT hebben al een vrij indrukwekkende technische fiche. De S-versie krijgt 110 kW (150 pk) extra voor een totaal van 500 kW (679 pk) en 740 Nm koppel. Daarmee sprint hij van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden, 7 tienden sneller dan voordien. Zijn topsnelheid van 245 km/u is echter niet veranderd.

De Audi RS e-tron GT krijgt 155 kW (211 pk) extra voor een totaal van 630 kW (856 pk) en 865 Nm koppel. Die heeft nog maar 2,8 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken, 5 tienden beter dan voordien. Tenslotte is er nog de RS Performance, met een piekvermogen van maar liefst 680 kW (925 pk) en 1.027 Nm koppel - een flinke 205 kW (279 pk) meer dan de vorige krachtigste versie van de Duitse elektrische GT. Hij is ook nog eens 8 tienden sneller, met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in amper 2,5 seconden! Dit vermogensniveau is, in het geval van de twee RS-versies, inclusief een ‘boost’ van 70 kW (95 pk) gedurende 10 seconden wanneer je de gelijknamige knop indrukt op het stuur. Beide RS-versies hebben trouwens nog steeds een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Qua batterij zijn alle versies van de nieuwe Audi e-tron GT voorzien van hetzelfde pakket van 105 kWh (waarvan 97 kWh bruikbaar), dat zowel een hogere energiedichtheid als een 9 kg lager gewicht heeft dan het oude pakket. De S e-tron GT haalt daarmee tot 609 km autonomie, de Audi RS e-tron GT tot 598 km op een volle batterij en de Performance-versie tot 592 km.

Het goede nieuws is dat deze cijfers ook in de praktijk haalbaar zijn. Achter het stuur van ons testmodel, een Audi RS e-tron GT, haalden we een gemiddelde van 18,4 kWh/100 km op een gemengd parcours van 130 km. Een traject met zelfs een stuk Autobahn, waarop we de Duitse berline even tot zijn uiterste konden drijven. En toch komt ons verbruik perfect overeen met de theoretische WLTP-cijfers van Audi.

Is de batterij plat, dan geniet de e-tron GT facelift ook van een 50 kW hoger laadvermogen voor een maximum van 320 kW. Het merk heeft ook werk gestoken in de laadcurve om die een stuk stabieler te maken. Het resultaat is dat de Audi e-tron GT 2024 nu van 10 tot 80% kan bijladen in amper 18 minuten aan een geschikte snellader. Het elektrische vlaggenschip uit Ingolstadt moet dus minder vaak en minder lang stoppen om op te laden, waarmee hij meer dan ooit zijn GT-badge verdient.

(Zeer) dynamische en comfortabele GT

De Audi e-tron GT heeft alles in zich om een echte GT te worden genoemd, en dat in de brede zin van het woord. Ongeacht het vermogensniveau schiet hij razendsnel uit de startblokken, en dat zelfs zonder de boostknop in te drukken op het stuur van de RS-versies. Maar zijn sprints zijn bijlange niet zijn meest indrukwekkende eigenschap.

Die eer gaat naar zijn ophanging, die met een druk op de knop verandert van temperament, van een grote kart tot een zwevend tapijt. Audi heeft de e-tron GT namelijk standaard uitgerust met een nieuwe luchtvering met dubbele kamers en dubbele kleppen. Het is een erg indrukwekkend systeem, dat koetswerkrol bijna volledig elimineert in de meer sportieve rijmodi, terwijl het op magistrale wijze de imperfecties van het asfalt absorbeert als je voor de comfortmodus kiest.

Maar het kan nog beter. Net als zijn tweelingbroer van bij Porsche, kan de Audi e-tron GT optioneel worden uitgerust met een actieve ophanging. Daarmee blijft de koets perfect horizontaal in alle omstandigheden. Hij compenseert zowel de duik- en steigerbewegingen bij het remmen en accelereren, als het overhellen in de bochten. De e-tron GT kan daarmee zelfs een beetje leunen in de bochten als een motorfiets! Helaas hebben we die actieve ophanging niet kunnen testen, dus kunnen we geen oordeel geven of de optie zijn geld waard is. De standaard luchtvering is in ieder geval al erg indrukwekkend.

De Audi e-tron GT geniet ook van een extreem precies en direct stuur, met nog meer wendbaarheid als je kiest voor de optionele vierwielsturing, waarmee de achterwielen tot 2,8 graden kunnen meedraaien. Samen met de nadruk op de achteras bij dynamisch rijden, heb je daarmee een elektrische GT die van bocht naar bocht snelt met een indrukwekkende stabiliteit en levendigheid. Naast alle systemen en technologieën die Audi naar het model heeft gegooid, heeft de e-tron GT van nature ook een bijzonder laag zwaartepunt.

Toch blijft hij eerst en vooral een GT, en geen volwaardige sportwagen of luxelimousine. Bij een dynamische rijstijl blijft de e-tron GT stabiel en levendig, maar heeft hij de neiging tot ondersturen, zowel bij het ingaan als bij het uitkomen van de bocht. De schuld van zijn hoge gewicht, dat flirt met de grens van 2,4 ton met een bestuurder aan boord. En hoewel hij de imperfecties van het asfalt wonderwel weet te filteren, veegt hij ze ook niet helemaal weg en heb je aan boord nooit het gevoel echt over de weg te zweven.

Naast een aanraakgevoelig stuurwiel, dat erg handig is wanneer je het arsenaal aan rijhulpsystemen activeert, beschikt de Audi e-tron GT 2024 ook over een uitstekende adaptieve regeneratieve remwerking. Hoewel je het niveau kan instellen via de flippers aan het stuur, is er geen echte eenpedaalmodus aanwezig. Je moet dus steeds het rempedaal indrukken om volledig tot stilstand te komen.

Prix

Zoals het een vlaggenschip betaamt, is de Audi e-tron GT niet goedkoop. Hij heeft een Belgische vanafprijs van 128.520 euro als basisversie S. De prijzen van de RS-versie beginnen zelfs pas bij 155.550 euro. Tenslotte is de superkrachtige Audi RS e-tron GT Performance verkrijgbaar vanaf 163.430 euro. Maar er zal waarschijnlijk bijna geen enkel exemplaar aan deze basisprijzen verkocht worden. De lijst aan opties en accessoires die je kan aanvinken in de configurator van het merk is namelijk nog steeds erg lang. Extraatjes die soms ook bijlange niet goedkoop zijn. De fameuze actieve ophanging kost namelijk 8.360 euro extra op de RS-versies, terwijl de vierwielsturing een optie van 2.270 euro is. De krachtige koolstofkeramische remmen vragen dan weer een meerprijs van 7.290 euro als je graag rode remklauwen hebt. Het resultaat is dat een volledig uitgeruste Audi e-tron GT zomaar meer dan 200.000 euro kan kosten.

Verdict

De e-tron GT 2024 is meer dan ooit een technologisch uitstalraam van Audi. Hij is zowel (zeer) comfortabel als (zeer) dynamisch, een machine waaraan veel zorg is besteed en die met de facelift er flink op vooruit is gegaan qua autonomie en laadvermogen. Zijn grenzen liggen veel verder dan wat om het even welke bestuurder nodig zou kunnen hebben, maar daar betaal je ook een hoge prijs voor. De Audi e-tron GT is een uitstekende elektrische wagen, maar ook een luxeproduct dat beperkt blijft tot de happy few.

PUBLICITÉ

Les plus lus

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ