Jean-Francois Christiaens

26 JUL 2024

Test: BMW i5 M60 xDrive Touring, verhuisraket

In zijn nieuwe breakversie Touring kan je met de meest explosieve elektrische BMW i5 voortaan dubbel zo snel verhuizen! Zijn er daarmee ook twee keer zoveel redenen om voor deze BMW onder hoogspanning te kiezen?

"De i5 Touring is een praktische en aangename break, die ook sportief kan zijn als M60 xDrive. Maar langeafstandsreizigers zullen zich moeten aanpassen voor de vakantieritten."

Advertentie
Advertentie

De elektrische breaks zijn nog niet op elke straathoek te zien. Momenteel hebben professionals die half gedwongen moeten overstappen op elektrisch rijden nog niet echt veel keuze als ze trouw willen blijven aan hun favoriete koetswerkvorm. Ofwel moeten ze voor een goedkoper model gaan, zoals de MG5, ofwel voor een luxemodel als de Porsche Taycan Sport Turismo. Met deze nieuwe Touring-versie van de elektrische zakenberline i5, richt BMW zich meer op het hart van de bedrijfswagenmarkt. Voorlopig hebben Volvo, Mercedes en zelfs Tesla nog geen elektrisch antwoord op deze grote break bestemd voor de fleetmarkt. Enkel Audi volgt binnenkort met zijn langverwachte A6 Avant e-tron.

Design

Centimeters op overschot

Zoals de BMW 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor of een plug-inhybride aandrijflijn, waarmee deze i5 Touring zijn technische fundamenten deelt, bespaart deze nieuwe generatie van de Duitser niet op zijn centimeters. Vergeleken met de vorige generatie 5 Reeks is hij bijna 10 cm langer geworden (+9,7 cm, nu 5,06 m), 3,2 cm breder (1,90 m) en 1,7 cm hoger (1,52 m). Zijn wielbasis is ook met 2 cm gegroeid en zit nu zo goed als aan de symbolische grens van 3 m. Een flinke brok metaal, dus, wat je vooral merkt bij het parkeren. Maar de proporties blijven eerder elegant en sportief, dankzij strakke lijnen en een schuin aflopende achterruit. En, belangrijk bij een elektrische wagen, de aerodynamica is goed voor elkaar, met een Cx-waarde van slechts 0,24 of 0,25, afhankelijk van de uitvoering.

Lichtgevende lippenstift

De i5 Touring neemt natuurlijk de neus over van de i5 berline, die voor een moderne BMW eerder subtiel is getekend. Je kan hem wel iets meer doen opvallen met zijn Iconic Glow-grille, die een lichtgevend lijntje trekt rond de neusgaten.

Maar het grote verschil bij de Touring zit hem natuurlijk aan de achterkant. En dat durven we een verbetering te noemen. De nogal vlak aflopende achterzijde van de berline is vervangen door een schuine achterklep, die het profiel eleganter doet aflopen. Wel jammer: BMW heeft de apart openende achterruit moeten opgeven voor deze generatie (i)5 Touring. Een snufje dat erg praktisch was in sommige situaties, vooral omdat deze nieuwe generatie nog groter is geworden. Maar als je toch genoeg plek hebt om de achterklep te openen, word je beloond met een brede opening en een vlakke laaddrempel (zelfs op deze elektrische versie), waardoor je nog steeds optimaal kan profiteren van zijn royale bagageruimte.

 

Beleving

Of je nu kiest voor de 5 Reeks met verbrandingsmotor of deze i5, zijn de praktische aspecten van de Touring-versies identiek. Het gedeelde platform levert dus een paar compromissen op in deze i5. Zo is er geen frunk vooraan en moet de centrale passagier achterin nog steeds zijn benen rond een dikke transmissietunnel plooien.

Maar naast deze ‘details’ die verholpen hadden kunnen worden met een exclusief elektrisch platform, geeft de i5 Touring nog steeds een groot gevoel van gastvrijheid. Toegegeven, gezien het formaat van het model, dat overeenstemt met wat we vroeger een ‘limousine’ noemden, hadden we nog iets meer beenruimte verwacht. Maar de zijdelingse passagiers achterin genieten nog steeds van meer dan genoeg ruimte.

Van 570 tot 1.700 liter

De koffer kan een comfortabel volume van 570 liter voorleggen, tegenover 490 liter in de i5 berline. Maar ook hier hadden we iets meer verwacht met zijn lengte van iets meer dan 5 meter. De i5 Touring moet het bijvoorbeeld afleggen tegen de 615 liter grote koffer van de nieuwe Mercedes E-Klasse Break, die nochtans 11 cm korter is. Al haalt die grote concurrent nog maar een volume van 460 liter als plug-inhybride, of slechts 430 liter in de koffer van de elektrische EQE, die geen breakversie heeft.

Handig is de mogelijkheid om de achterbank in drie delen (40/20/40) neer te klappen, een operatie die in een handomdraai achter de rug is dankzij de hendels aan de zijkanten. Dat brengt het totale volume dat kan worden ‘verhuisd’ op 1.700 liter. Ook praktisch dat je de rolhoes van de bagageruimte en de laadkabels kan opbergen in het kleine opbergvak in de dubbele bodem van de koffer.

Modern, zonder (te veel) overdaad

Voorin vind je, zonder verrassing, exact hetzelfde dashboard terug als in de i5 berline. Dat betekent een mix van welkome innovaties en soms ergerlijke ergonomische details. De menustructuur voor de bediening van de klimaatcontrole en verwarmde elementen is bijvoorbeeld nodeloos complex. Net als de kleine ‘verborgen’ knoppen om de luchtstroom van de ventilatiemonden te besturen (maar ze zijn tenminste wel nog fysiek, en niet virtueel te bedienen via het centrale display, wat nog irritanter is).

Afgezien van deze details is de afwerking van het interieur van een uitstekende kwaliteit, net als de kwaliteit van de gebruikte materialen (hoewel sommige minder zichtbare plastics minder flatterend aanvoelen). De grote ‘BMW Interaction Bar’, de meerkleurig verlichte aanraakgevoelige strook die zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt, is behoorlijk intuïtief. Hij is ook minder storend voor het oog dan de felle lichtgevende elementen die op sommige moderne dashboards te vinden zijn.

Curved Display

De i5 is ook nog niet gezwicht aan de verleiding om een XXL-scherm aan te bieden dat van de ene deur naar de andere reikt, of voor de mogelijkheid op een optioneel derde scherm voor de passagier vooraan. Er is ‘gewoon’ een dubbel gebogen schermpaneel van de nieuwste generatie van BMW’s Curved Display-systeem aanwezig. Het combineert een tellerscherm van 12,3 inch met een centraal aanraakscherm van 14,9 inch. Optioneel kan je ook nog een head-up display krijgen als je kiest voor de BMW Live Cockpit Professional.

Het geheel draait op BMW’s OS 8.5-besturingssysteem dat een complete connectiviteit biedt, een overtuigende reactiesnelheid en een over het algemeen vrij intuïtieve ergonomie. Dankzij de QuickSelect-functie moet je bijvoorbeeld niet steeds in de submenu’s duiken dankzij programmeerbare snelkoppelingen, zelfs wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Handig!

De i5 Touring is gemaakt voor professionele klanten en kan zich dus natuurlijk omtoveren tot een mobiel kantoor via diverse applicaties. Maar ook het entertainment is voor elkaar om je bezig te houden tijdens laadsessies. Zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk verbinden met de AirConsole-app om spelletjes te spelen op het centrale scherm met je smartphone als controller. Met het Connected Package Professional kan je daarnaast naar YouTube-video’s kijken als de auto geparkeerd staat.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

BMW lanceert zijn i5 Touring in twee uitvoeringen: eDrive40 en M60 xDrive. De eerste is vooral bedoeld voor de fleetsector, het equivalent van een 520d Touring in het elektrische tijdperk. Hij moet genoegen nemen met een enkele elektromotor op de achteras van 250 kW (340 pk) en 450 Nm koppel. Ruim voldoende om zijn leeggewicht van 2.255 kg vlot aan te drijven, met een 0-100 km/u in 6,1 seconden.

Voor klanten die op zoek zijn naar meer, biedt BMW bij de lancering van het model ook meteen de M60 xDrive-versie aan, die is uitgerust met twee elektromotoren, zoals ons testmodel. Daarmee heb je dus vierwielaandrijving en een totale cavalerie van 442 kW (601 pk) en tot 820 Nm koppel dankzij de M Sport Boost-functie! De sprint van 0-100 km/u is daarmee van een andere categorie, met een tijd van slechts 3,9 seconden.

In beide gevallen krijg je echter dezelfde lithium-ionbatterij van 83,8 kWh bruto/81,2 kWh netto. Daarmee haalt de i5 eDrive40 Touring een WLTP-autonomie van 483 tot 560 km, tegenover 445 tot 506 km voor de M60 xDrive Touring, afhankelijk van de uitrusting. Beide modellen kunnen tot 205 kW snelladen en hebben een boordlader van 11 kW AC, of optioneel tot 22 kW.

Wat is de reële autonomie van de i5 M60 xDrive Touring?

In de ‘kilometervretermodus’ aan een constante snelheid op de snelweg kan je rekenen op een praktijkverbruik van ongeveer 21 kWh/100 km. Daarmee hou je een reële autonomie over van ongeveer 380 km voor je weer moet opladen. Hoewel dat meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik, is het ook ver verwijderd van de 1.000 km die een BMW 5 Reeks Touring haalt, zelfs met een dikke motor, tijdens de vakantieritten…

Bij gemengde ritten, waarbij we de stevige acceleraties van zijn sportieve aandrijflijn af en toe aan de tand hebben gevoeld, haalden wij een gemiddeld verbruik van 28,5 kWh/100 km tijdens het geheel van onze testperiode. Met meer dan 600 pk onder je rechtervoet en 2.425 kilo leeggewicht om aan te drijven, kan je de batterij natuurlijk snel leegslurpen… Aan dit tempo mag je dan ook eerder rekenen op een actieradius van minder dan 300 km.

Sportieve break

In de praktijk is de i5 M60 xDrive echter een waar genot om mee te rijden. Hij accelereert niet alleen stevig in een rechte lijn, maar doet je ook zijn gewicht vergeten in de bochten. Deze M-versie is standaard uitgerust met de M Sport-ophanging, M Sport-remmen en de gestuurde dempers van het Adaptive Chassis Professional-systeem. Je kan dit arsenaal zelfs nog uitbreiden met een actieve vierwielsturing en een actieve stabilisatorstang via het optionele M Professional-onderstel. Dan zit je achter het stuur van een echt sportieve break die van de ene bocht naar de andere springt. Alleen de voelbare traagheid bij hard remmen herinnert je eraan dat je niet in een kleine vlo onderweg bent.

Vlakgestreken

Voor een minder sportief en meer conventioneel gebruik voor een break, geven we nog mee dat alle BMW i5 Tourings over luchtvering beschikken met een automatische niveauregeling op de achteras. Daarmee kan hij zijn status van topklassebreak in alle situaties behouden zonder dat de achteras doorzakt, zelfs met een stampvolle koffer. In dezelfde geest kan de i5 Touring een geremde aanhangwagen trekken tot 1.500 kilo als eDrive40, of zelfs 2 ton met de M60 xDrive.

Prijs

Prijs BMW i5 Touring 2024

De i5 Touring is beschikbaar vanaf 76.300 euro als eDrive40. Maar het supplement om van de sportieve M60 xDrive te kunnen genieten is fors: daarvoor betaal je meteen meer dan 110.000 euro (111.900 euro). De standaarduitrusting loopt gelukkig in lijn met het prestatiepotentieel. Toch kan de uiteindelijke prijs inclusief opties nog hoger klimmen voor een mooi uitgerust exemplaar, zoals ons testmodel van 137.900 euro. Maar dat mag niet verbazen voor een sportieve, elektrische en premium Duitser. Ter vergelijking: de Mercedes EQE (berline) van AMG begint ook pas bij 110.110 euro zonder opties. Bij Tesla heb je al een Model S (ook enkel als berline, maar wel met een praktische achterklep) als Dual Motor vanaf 93.970 euro, zonder een lange optielijst. De Model S Plaid met zijn raketachtige prestaties (1.020 pk…) kost 108.970 euro. Maar de afwerking van de Amerikaan is van een ander niveau…

 

Verdict

De BMW i5 Touring is ideaal gepositioneerd in de nog jonge markt van elektrische breaks. Hoewel de M60 xDrive een extra verleidelijke dimensie toevoegt dankzij zijn prestaties en zijn sportieve rijgedrag, moeten we toegeven dat de achterwielaangedreven eDrive40 al meer dan voldoende is om professionals te lokken op zoek naar een veelzijdige break die voldoet aan de nieuwste criteria van hun ‘car policy’.

Advertentie
Advertentie
Advertentie