Sébastien Vanhouche

12 JAN 2022

Citroën C5 Aircross: nog meer volwassen!

Om de tweede helft van zijn carrière competitief in te zetten, geeft Citroën zijn SUV een verjongingskuur. Een facelift die we in exclusiviteit konden ontdekken!

In 2018, toen de C5 Aircross gelanceerd werd, wilde Citroën zich profileren als een levendig en leuk merk, dankzij hier en daar enkele kleuraccenten. Vandaag is de autobouwer meer gesetteld en wint het merk aan maturiteit, en dat is ook te zien aan deze update. De neus, die verticaler oogt, is helemaal nieuw. We vinden er de nieuwe V-vormige lichtsignatuur in terug die we ook al zagen op de C4 en de C5 X. Die is perfect geïntegreerd in een volledig nieuw radiatorrooster. Wat de kleuraccenten betreft, die zijn er nog steeds, maar dan discreter en ingewerkt in de functionele luchtinlaten.





Braver

Met uitzondering van nieuwe velgen zijn er weinig aanpassingen te noteren aan het profiel van het model. Hier verdwijnt de kleur van de dakrails. Wat de contrasterende details betreft, maakt de levendigheid plaats voor bravere tinten: oranje wordt zwart, grijs of donkerblauw. De achtersteven evolueert vooral dankzij nieuwe lichtblokken. Die zijn opvallender en springen meer uit het koetswerk. 


Meer nieuws vanbinnen!

De grootste evolutie van de C5 Aircross is binnenin te vinden. Het dashboard werd volledig hertekend. De tellers zijn voortaan digitaal, terwijl het centrale gedeelte rechtstreeks inspiratie put uit de C4. Het infotainmentsysteem wordt tot 10 duim groot en wordt gecombineerd met een aantal aanraakgevoelige sneltoetsen. Tenslotte vinden we ook een middenconsole die gelijkaardig is aan zijn kleine broer, voorzien van de ‘e-toggle’ versnellingspook. 

Comfortabeler en praktischer

Deze herziene C5 Aircross belooft nog altijd hetzelfde rijcomfort dankzij zijn ophanging met progressieve hydraulische dempers. En ook op praktisch vlak laat hij niets te wensen over: onafhankelijke en verschuifbare zetels achteraan, en een koffervolume dat evolueert van 580 l tot 720 l en zelfs 1.630 wanneer de zetels neergeklapt zijn. Omwille van zijn batterijpakket verliest de plug-in hybride variant 120 l van zijn koffervolume. Het puur elektrische rijbereik van die laatste stijgt naar 55 km. De prijzen en beschikbaarheid van deze hertekende C5 Aircross werden nog niet meegedeeld. 


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie