De Renault-groep ziet het groot op het Salon van Parijs dit jaar, met niet minder dan 7 wereldpremières en 2 concept cars. Die vind je zowel bij Dacia (met onder andere de voorstelling van de langverwachte Bigster SUV) als Alpine (met een gloednieuwe concept car) en natuurlijk ook bij Renault zelf. Op de stand van het merk zal onder andere de elektrische Renault 4 in zijn definitieve productievorm staan te blinken. Maar er is meer: dé grote publiekstrekker bij Renault op het Autosalon in de Franse hoofdstad wordt een concept car die ‘Emblème’ gedoopt wordt.

Advertentie
Advertentie

Stevige uitdagingen

Op technisch vlak moet dit studiemodel vooral de visie van Renault belichamen en een antwoord bieden op de nood aan een koolstofvrije mobiliteit. Concreet wil dat zeggen dat de Emblème op zo’n manier bedacht is dat zijn koolstofvoetafdruk voor de volledige levenscyclus zo laag mogelijk gehouden wordt. Qua cijfers zegt Renault dat “deze gezinswagen mikt op 90% minder CO2-uistoot dan een vergelijkbaar model vandaag (…) van bij de bouw tot het einde van zijn levensloop.” Dat komt volgens Renault overeen met amper 5 ton CO2 voor de volledige levenscyclus.

Advertentie
Advertentie

Brandstofcel

Voor zijn aandrijving doet de Emblème concept een beroep op een motorisatie die omschreven wordt als ‘bi-energie’. Zijn 160 kW (218 pk) sterke elektromotor kan met andere woorden zowel gevoed worden door een batterij met een bescheiden capaciteit (40 kWh) als door een brandstofcel die draait op waterstof. Deze oplossing zorgt voor een kleinere batterij waar dus minder materialen in kruipen, terwijl het toch een praktische oplossing blijft die ook gebruikt kan worden over langere afstanden. Je kan het ergens beschouwen als de plug-in hybride van de toekomst...

en verleidelijke lijnen!

Naast zijn technische en ecologische inborst, pakt deze concept car ook uit met een gesculpteerd ‘shooting brake’-koetswerk. Daarmee combineert hij karaktertrekken van een break met een lange wielbasis (2,9 meter) met de beperkte hoogte van een coupé (1,52 meter) en een sterk aflopende daklijn. Renault geeft dan wel geen cijfers over bijvoorbeeld het koffervolume, maar belooft wel dat de 4,80 meter lange concept ruim genoeg is voor “gezinnen die comfortabel op reis willen gaan met passagiers en bagage”. Rekening houdend met de binnenruimte van de twee grote SUV’s bij Renault, de Espace en de Rafale, die beide zo’n 10 cm korter zijn (± 4,70 meter) twijfelen we daar ook niet aan.

Gaat hij ook in productie?

Doet deze concept car enkel dienst als technologisch uitstalraam en als stijlmanifest voor de toekomstige designtaal van Renault? Of mogen we binnenkort een grote ‘shooting brake’ verwachten in de Renault-showroom? Zonder echt een duidelijk antwoord te geven op die vraag, geeft Renault toch mee dat deze concept car de intenties van het merk symboliseert om “te blijven innoveren in het C-segment en de hogere segmenten”. En dat geeft ons misschien al een stuk van het antwoord of er al dan niet een productievervolg komt de komende jaren… Maar als dat zo is, zal het waarschijnlijk zonder groene lak met ‘dichoic’ effect (met een verschillende kleur naargelang de kijkhoek) zijn!

Advertentie
Advertentie